Isplativost investicije u solarnu elektranu

Do 2030. Nikola će električnim autom prijeći 205.768 km – za 1800 €

Foto: Robert Anić/PIXSELL
Nikola Runjavec
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Nikola Runjavec dobio je određeni iznos za subvenciju solarnih panela
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Nikola Runjavec dobio je određeni iznos za subvenciju solarnih panela
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Nikola Runjavec dobio je određeni iznos za subvenciju solarnih panela
Foto: Robert Anic/PIXSELL
Zagreb: Nikola Runjavec dobio je određeni iznos za subvenciju solarnih panela
02.02.2024.
u 17:25
Uobičajena ponuda za elektranu od 4,5 kilovata snage, što je ujedno i maksimum koji se, prema HEP-u, može spojiti na monofaznu struju, jest 6600 eura
Pogledaj originalni članak

Do 2030. Nikola će svojim električnim automobilom prijeći pola puta do Mjeseca. I to za – 1800 eura. Figurativno, naravno, ali pretvori li se navedeno u kilometražu i kilovatsate, računica je vrlo jasna.

Sa 6600 na 1800 eura

Do Mjeseca je 384.400 kilometara, a za taj put električnom autu obitelji Runjavec, koji troši 17 kWh na 100 kilometara, treba 65.384 kWh. Sitnica! Jer njihova će solarna elektrana u sljedećih sedam godina proizvesti 35.000 kWh, što im je dovoljno za 205.768 kilometara. Izračunao je to detaljno sam akter naše priče i upravo sa svojom matematikom pobijedio na natječaju "2030. je danas", koji su proveli Zelena energetska zadruga (ZEZ), voditelj servisa "Na sunčanoj strani" i Raiffeisenbank u Hrvatskoj. Nije on jedini, još je devet dobitnika bilo u ovom krugu, a kratko ćemo samo podsjetiti da se isti natječaj provodio treći put te su oni koji su predstavili svoju viziju najboljeg sunčanog grada u 2030. ostvarili sufinanciranje od 2500 eura za kućne solarne elektrane. Nikolu Runjavca pitamo je li mu glavni motiv za prijavu bila upravo činjenica da posjeduje električni automobil pa će vožnja biti, takoreći, besplatna.

– U suštini to jest tako. S jedne strane, ovako ćemo znatno ubrzati povrat investicije u elektranu, a s druge, super je osjećaj voziti se besplatno i na čistu energiju – kaže nam naš sugovornik iz zagrebačkih Gajnica, čija obitelj sad razmišlja o kupnji još jednog električnog automobila. Jesu skuplji u startu, govori Runjavec, a i polemike koje se o njima vode uglavnom nisu točne kad si čovjek da vremena i pročita studije, dok se sama investicija u konačnici itekako isplati. Baš kao i ona u solarnu elektranu, čiju izgradnju savjetuje vlasnicima kuća jer, objašnjava nam, povrat uloženih sredstava on sam ostvarit će unutar dvije godine. Koliko košta imati vlastitu struju, pitamo.

VEZANI ČLANCI:

PRIČA O 'MALOM ZELENOM'

Pokretali ga akumulatori iz MIG-a: Pronašli smo 'tatu' prvog registriranog električnog auta u Hrvatskoj

'Auto na struju' i to iz domaće radinosti, hrvatskim je cestama vozio još prije 42 godine. Taj simpatični, zeleni 'fićo na struju' rođen je u jednoj radionici u Velikoj Gorici, a 'otac' tog neobičnog, limenog ljubimca na električni pogon je inženjer Zlatko Šafranko. Maštoviti inovator, o čijem je unikatnom vozilu tada pisao i Večernji list, postao je te 1982. godine vlasnik prvog, registriranog električnog automobila na ovim prostorima.

– Mogu vam reći koja je neka uobičajena ponuda za elektranu od četiri i pol kilovata snage, što je ujedno i maksimum koji se, prema HEP-u, može spojiti na monofaznu struju. To je 6600 eura, odnosno 3700 za mene konkretno jer smo na natječaju osvojili 2500 eura i 400 je već bilo plaćeno za projekt koji se morao napraviti prije same prijave ZEZ-u – pojašnjava nam Nikola Runjavec koji bi trebao vratiti još polovicu tog iznosa jer plan je prijaviti se i Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Oni nude 50 posto sufinanciranja za fotonaponske sustave, natječaj planiraju raspisati do kraja veljače, a naš je sugovornik sve dokumente već skupio i samo čeka kad će ih moći poslati.

– Ako sve prođe idealno, naša solarna elektrana ne bi nas trebala koštati više od 1800 eura – govori nam Runjavec, a mi pitamo razmišlja li sada da možda sunce koristi i za grijanje svog doma. Neće ipak mijenjati čitav plinski sustav, kaže nam, ali svakako će više grijati na klimu i tako smanjiti potrošnju plina. Zanimalo nas je i je li se za solare odlučio prvenstveno zbog štednje koju će ostvariti u kući, ali i u vožnji ili je faktor u njegovoj zainteresiranosti za obnovljive izvore i ekologija.

I racionalni, i psihološki faktor

– I jedno i drugo. Inače se bavim poslom u kojem postoji problematika logistike, odnosno ako se nešto može optimizirati, na to se i ide. Ali i život je kratak pa, ako možeš doprinijeti boljem svijetu, bolji je osjećaj. Tako da su na našu odluku otprilike podjednako utjecali i racionalni, ali i psihološki faktor – kaže nam Runjavec, koji je pohvalio i ZEZ-ovu stručnost te spremnost na "uskakanje" s odgovorima na sva pitanja onih koji se odluče na solarnu investiciju. I dok naš sugovornik čeka da mu stignu majstori koji će postavljati solare, ZEZ je zatvorio prijave za grupnu nabavu elektrana. Pristiglo ih je više od 400, a ideja je da se na solare dobije popust od minimalnih 15 posto, upravo jer ih se odjednom nabavlja veća količina. Uz prijavu za sufinanciranje Fondu za zaštitu okoliša, oni koji su se obratili ZEZ-u, na kraju će moći ostvariti čak 65 posto popusta na kućnu sunčanu elektranu. Podsjetimo još, ZEZ-ov servis "Na sunčanoj strani" dostupan je svima koji se odluče na solare, odnosno tamošnjim se stručnjacima s nedoumicama može obratiti svatko.

GALERIJA Pogledajte kako je Zagreb izgledao prije 10 godina

Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Zagreb: Zimska idila na Gornjem gradu
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: ZET-ov autobus 268 pokvario se na Aveniji Većeslava Holjevca
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: ZET-ov autobus 268 pokvario se na Aveniji Većeslava Holjevca
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: ZET-ov autobus 268 pokvario se na Aveniji Većeslava Holjevca
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: ZET-ov autobus 268 pokvario se na Aveniji Većeslava Holjevca
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
Ovako je izgledao Zagreb na današnji dan prije 10 godina

Više zelenih tema pronađite na web stranici Rezolucija Zemlja

Foto: Večernji list
Rezolucija zemlja pasica

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 32

DU
Deleted user
18:29 02.02.2024.

Nije to ništa. Neki prelaze još više i dobiju nekoliko milijardi poticaja.

EJ
ejStef
17:58 02.02.2024.

Ako se zaputi na more ili negdje treba puniti auto, bit će skuplje nego da tanka gorivo, a o čekanju i redu tokom ljeta da ne pričamo. Auto je platio puno više nego benzinac, solarnu elektranu će isplatiti s ovim cijenama struke za 15 godina, a navedenih 35000 kWh je neka teoretska vrijednost koju sigurno neće doseći, ako dosegne 30.000 kWh može mahati repom... Poticaju su hvalevrijedni, no obećavati ljudima med i mlijeko je kontraproduktivno. Nisam čuo jednog čovjeka da se razočarao time i postao protivnik takve zelene propagande čim je prestao lagati sam sebi... Kao i kod puno toga, pretjeruje se, prešlo je u sferu religije ili ideologije, a onda to uvijek ode poprilično krivo.

V0
Vlaskoulicanec4.0
18:09 02.02.2024.

Neće jer ta baterija neće izdržati niti 100.000 km sa punim kapacitetom. Kao drugo, kada mu baterija rikne, a to može biti već i nakon 40-50.000 km, morati će kupiti basnoslovno skupi novu, jer je baterija izvan garancije. Kao treće, dokazano je da e auti troše gume dvostruko više od normalnih jer su daleko teži. Dalje, uskoro više neće imati gdje parkirati jer sve više garaža zabranjuje ulazak e autima zbog sve više slučajeva samozapaljenja (i trajektne tvrtke polako zabranjuju prijevoz e auta). Ima toga još puno... Najkasnije onda kada će satima po vrućini čekati na nekoj pumpi da se oslobodi šteker, prokleti će dan kada ga je kupio!