Od ovog tjedna nastavnici, profesori i učitelji mogu početi ocjenjivati učenike. Dobivene ocjene u nastavi na daljinu pribrajat će se postojećim ocjenama učenika koje su dobili u redovnoj nastavi i na temelju njih zaključit će se ocjene. Zaključne ocjene nisu važne samo osnovnoškolcima završnih razreda i maturantima nego i ostalima jer utječu na njihovo daljnje školovanje
Stoga je iznimno važno da nastavnici i njihovi učenici imaju odnos koji se zasniva na povjerenju, a ne odnos u kojem jedna strana ima nadmoć samo zato što sada dijeli ocjene. Večernji list donosi 12 ključnih smjernica i preporuka i za nastavnike i učenike jer vi ste tim, vi ste ekipa, vi ste razred i samo zajedno možete prebroditi e-nastavu koja će vrlo vjerojatno potrajati do kraja školske godine.
1. Samo proslijediti zadatke učenicima i uputiti ih na prezentaciju bez objašnjenja nije podučavanje. Takav način rada ne daje vam ovlasti da nakon toga propitujete tko je učenicima riješio zadatke u provjerama znanja.
2. Treba izgraditi međusobno povjerenje. Nastavnici, vi poznajete svoje učenike i njihove radne navike, a upravo to vam mora biti vodilja. Prilagodite ispite i zahtjeve svome razredu.
VIDEO: Što znamo o državnoj maturi?
3. Ocjene ne treba darovati. Morate biti svjesni da toga da ova situacija nije lagana ni učenicima ni njihovim roditeljima – kao ni vama.
4. Kada se rad s učenicima u velikoj mjeri svaljuje na roditelje, to nije dobar način rada. Većina roditelja radi od kuće, nije kod kuće zato da bi s učenicima beskonačno rješavala zadatke. Ako se to događa, jasno je da vaši učenici nisu shvatili ono što ste im vi trebali objasniti.
5. Da, odradili ste velik dio posla posljednja tri tjedna i napunili ste bazu. Sada se usmjerite na svoje učenike. Važnije je da razumiju gradivo nego jeste li prošli sve što je zadano u planu koji ionako više nije i ne bi trebao biti mjerilo rada.
6. Učenici nisu balavci bez obzira na to imaju li sedam ili 15 godina. Sjetite se toga svaki put kad se uključujete na sat. Zapamtite da vam način na koji se odnosite prema njima u teškim situacijama daje legitimitet da tražite više u trenucima kada se situacija normalizira.
7. Nemaju svi učenici jednake uvjete za nastavu na daljinu. Mnoga djeca žive u većim kućanstvima gdje je više školaraca i svi oni imaju svoje obveze. Nećete biti bolji profesori ako se oglušite na njihove molbe za produžetak određenog roka. To ne znači da učenici mogu i trebaju iskorištavati situaciju – to samo znači da trebate poznavati svoga učenika. Suprotan zaključak itekako bi vas trebao zabrinuti.
8. Nastavnici, sjetite se koliko ste bili razočarani kada su vas po završetku štrajka iznevjerili oni koji su vas predstavljali u borbi za vaša prava. Nemojte ponoviti pogrešku sa svojim učenicima, nemojte ih iznevjeriti upravo na kraju školske godine. Sada je riječ o onom poštovanju za koje ste se borili.
9. Svakom učeniku dajte priliku da ispravi ocjenu. Ako treba, ponudite više prilika nego što biste ih ponudili u školi. Da, takav angažman tražit će više vremena, možda će biti i izvan satnice, ali tako ćete i motivirati učenika.
10. Držite svoju riječ! Ako na vrijeme najavite ispit ili ispitivanje, pokažite učeniku kako će to izgledati i jasno ga obavijestite na koje se gradivo ispit odnosi. Tada možete jasno odrediti i okvire prema kojima ćete ocjenjivati.
11. Nastavnici i učitelji, ne zaboravite da se nalazimo u izvanrednim okolnostima. Obraz, akademska čestitost, povjerenje – upravo sada su na cijeni i neće ih moći ništa nadoknaditi kada se uskoro vratimo u normalno funkcioniranje.
12. I za kraj, svatko mora dati svoj doprinos – i nastavnici i roditelji i učenici. Učenici, ne zaboravite da učite zbog sebe i ako razmišljate o tome kako ćete prevariti nastavnika i prepisivanjem si osigurati lažnu peticu, to će kad-tad isplivati na površinu. Isplivat će u redovnim okolnostima. Tada nećete imati izgovor.