BLAŽENKA DIVJAK

'Ispiti za državnu maturu nisu uklesani u kamen da ih se ne bi moglo prilagoditi ovoj krizi'

Blaženka Divjak
Foto: Marko Prpic/PIXSELL
1/4
08.04.2020.
u 06:00

Upisi prvašića u školu bit će kad to okolnosti dopuste, a srednje škole koje su provodile selekcijske ispite kako bi u svoje razrede upisale najbolje, od toga će ove godine morati odustati

Esejski dio državne ne mature neće se pisati u svibnju, upisi prvašića odgađaju se do daljnjega, a od provjere znanja koje su uvele mnoge srednje škole kako bi u svoje razrede upisale najbolje srednjoškolce ove će godine morati odustati.

Što se još mijenja u školama, kako će se ocjenjivati, što je s u potresu razrušenim školskim objektima u Zagrebu i koji to zakon zapravo regulira obrazovanje u nepredvidivim situacijama kakva je ova koronakriza koju upravo proživljavamo, pitali smo ministricu znanosti i obrazovanja Blaženku Divjak. Intervju je zbog cjelokupne situacije i poštovanja mjera i uputa Nacionalnog stožera odrađen e-mailom.

VIDEO: Ministrica Blaženka Divjak održala konferenciju za medije

Sve je izglednije da će nastavna godina završiti online. Nastavnici čekaju vaše upute kako ocjenjivati učenike. Dakle, hoće li biti i online ispita i ispitivanja?

Važno je da se usredotočimo na bitno i rasteretimo učenike sporednih činjenica i informacija – vrednovanje i ocjenjivanje samo po sebi izrazito je zahtjevno i za njih su u redovitim edukacijama nastavnici pokazivali najveći interes. Dio vrednovanja sigurno biti online, nastavnici su dobili upute i primjere kako vrednovati učenike, kao i digitalne alate koji im mogu pomoći. Međutim, u prvom je planu podrška učenicima u učenju, a u drugom planu ocjenjivanje. Uputa o ocjenjivanju i vrednovanju uključuje situaciju da se nakon nekog vremena učenici vrate u škole, ali pokriva i scenarij da se školska godina treba završiti kroz nastavu na daljinu. Moj je zadatak da planiram i odlučujem tako da učenici i studenti ne budu zakinuti.

Matura se neće otkazati. No kada je izgledno da će se pisati?

Bilo kakva odluka o maturi ovisi isključivo o epidemiološkoj situaciji vezanoj uz koronavirus. Ono što danas mogu reći je da se esej iz hrvatskog jezika neće pisati u svibnju, a sve ostale scenarije paralelno pripremamo kako bismo bili korak ispred razvoja epidemiološke situacije. Matura predstavlja završnost za učenike gimnazija, nju se ne može otkazati bez izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju u Saboru. Sve drugo ugrozilo bi regularnost ove školske godine za maturante.

Što je s ocjenjivanjem na maturi – hoće li se prije ispita proći testovi pa ako obuhvaćaju gradivo završnih razreda takva pitanja poništiti ili automatizmom priznavati?

Nastava na daljinu predstavlja oblik nastave i naglasak za maturante je baš na pripremi za maturu, matura obuhvaća sve godine školovanja, a ne samo posljednjih nekoliko mjeseci. Međutim, iako su ispiti državne mature već pripremljeni, nisu uklesani u kamen.

Jesenski rok mature na ruku ide i studentima – i oni bi stigli završiti akademsku godinu. Kakva je situacija na sveučilištima, što s njima dogovarate?

Vodimo konzultacije s kolegama sa sveučilišta i inzistiram da se nastava na daljinu redovito provodi. Eventualna odgoda ispita državne mature koja bi utjecala na rokove upisa na visoka učilišta bit će raspravljena i s rektorima i s dekanima. Međutim, treba biti jasno da ako se zbog epidemiološke situacije neće moći provesti državna matura, još manje će biti moguće da učenici idu po Hrvatskoj i polažu prijamne ispite na visokim učilištima. Neki fakulteti računaju da će ispite obaviti uživo, a budući da akademska godina traje do 30. rujna, oni imaju ipak više vremena nego škole.

Blaženka Divjak
1/7

Moja je preporuka da se ipak orijentiraju na nastavu na daljinu i da angažiraju studente. Upute za vrednovanje i ocjenjivanje sadrže i dio koji se odnosi na preporuke za visoko obrazovanje. Sada je izuzetan trenutak da učenicima pokažemo da uče radi znanja, a ne za ocjene, no je li sustav spreman za to? Ipak postoje nastavnici koji su i u prva tri tjedna previše opteretili djecu zadacima? Svima je ova situacija nova i moramo imati razumijevanja i strpljenja dok se svi ne uhodaju. Svjesni ovoga što navodite, poslali smo preporuku s oglednim primjerima kako bi trebao biti organiziran jedan dan nastave na daljinu.

Ta preporuka nastavnicima, roditeljima i učenicima može služiti kao svojevrsni orijentir. Iako većina nastavnika radi odličan posao, na čemu im čestitam i zahvaljujem, ipak ima i onih koji previše opterećuju učenike, kao i onih koji se dovoljno ne trude u nastavi na daljinu. Pritom treba razumjeti da je riječ o izvanrednoj situaciji, ali i prilici da napravimo i iskorak u tome da razvijamo ono što je važno, a ne ono što je lako i uobičajeno. U kategoriju uobičajenog stavljam učenje činjenica za ocjenu, a da nakon nekog vremena učenici više ne znaju ni te činjenice, a nemaju ni neku vještinu za život. Puno je važnije, primjerice, znati objasniti uzroke i posljedice Drugog svjetskog rata nego sve datume, bitke i generale. Sad u nastavi na daljinu učenici bez problema reproduciraju činjenice i to se ne može ocjenjivati, već treba ipak razmisliti o tome kako iskoristiti njihovu kreativnost i istraživački duh da se radi na rješavanju problema, povezivanju i razumijevanju.

Uz koronavirus, problem je i potres. Uništeno je mnogo obrazovnih ustanova u Zagrebu i okolici. Što je s maturantima čije su škole urušene i neupotrebljive? Gdje će, kako i kada oni dobiti obavijest o pisanju mature budući da u svoje školske zgrade ne smiju?

U Zagrebu ima dosta drugih raspoloživih prostora u kojima se može organizirati pisanje mature. Puno je veći problem obnova škola i briga o dobrobiti učenika.

VIDEO: Posljedice potresa

Potresom urušene zgrade bit će problem i sljedeće školske godine. Koja rješenja za sada predlažete u vezi s tim budući da se u objekte učenici ne mogu vratiti?

Slažem se s vama i ohrabruju me najave potpredsjednika Vlade Predraga Štromara i njegova tima koji su hitno pripremili zakon za pomoć Zagrebu. Važno je da svatko preuzme svoj dio odgovornosti i pomogne, a ta poruka ide direktno gradonačelniku Zagreba koji se kao osnivač po zakonu mora brinuti o školama. Modeli kako premostiti period obnove ili gradnje škola postoje u drugim sredinama. Tako se sada u Vukovaru obnavlja škola Nikole Andrića, a za to vrijeme su učenici imali nastavu u školi Antuna Bauera u drugoj smjeni. Međutim, to su sve kratkoročna rješenja.

Zagreb nema jednosmjensku nastavu, dakle korištenje drugih neoštećenih škola nije najsretnije rješenje za osnovnoškolce, naročito one najmlađe – turnusi su zauzeti. Vodi li nas to prema znatnom skraćivanju satnice u školama?

Postoje i škole u Zagrebu koje rade u jednoj smjeni kao i škole koje nisu popunjene. Međutim, Grad Zagreb kao osnivač treba prvo analizirati situaciju i pripremiti scenarije.

Koliko je za sada uništenih školskih objekata i kada kreće obnova na tim zgradama. Ipak to više nije pitanje samo i isključivo lokalne samouprave?

Slažem se, zato je i Vlada odlučila pomoći posebnim zakonskim rješenjem. Što se tiče stanja obrazovnih i znanstvenih institucija, 90-ak ih je oštećeno u potresu, dok ih desetak traži hitne intervencije.

Potres u Zagrebu otkrio je nebrigu o obrazovnim ustanovama. Ništa bolja situacija i bez potresa nije ni u drugim gradovima, planira li se izmjena zakona u kojem školske ustanove ne bi bile pod brigom lokalne samouprave?

Obrazovanje je decentralizirano, poput hitne pomoći, i mislim da tako treba ostati jer jedinice lokalne samouprave upravo služe tome da se brinu o lokalnim potrebama. Osim svojih izvornih prihoda, država godišnje osigurava više od milijardu i tristo milijuna kuna za obrazovanje osnivačima (gradovi i županije), vrijeme je da konačno u Hrvatskoj svatko počne raditi svoj posao. Ako gradovi i županije to ne rade, postavlja se smisao njihova postojanja. Ipak, imamo izvrsne primjere brige osnivača

Blaženka Divjak
1/30

Ovogodišnji učenici trećih razreda srednjih škola iduće godine idu na probnu maturu. Hoće li se to zbog svih ovogodišnjih zbivanja ipak odgoditi?

Za sada sve ide po planu za iduću godinu jer probne mature i postoje zato da se nešto provjeri i prilagodi. Novi kurikulumi i načini rada uvedeni su i to se ne može vratiti na staro, niti bi to imalo smisla. Baš i ova nastava na daljinu pokazuje koliko je važno da stvarno primijenimo promijenjenu paradigmu koju smo uveli novim kurikulumima. To se baš vidi u Uputama za vrednovanje i ocjenjivanje. lakše upravljati kriznim situacijama. Dakle, ne mogu ministar ili Vlada ukinuti državnu maturu niti skratiti minimalno trajanje nastavne godine a da se ne ugrozi regularnost školske godine. Kako je organiziran upis učenika u prve razrede osnovnih škola, odgođeni su svi njihovi obavezni liječnički pregledi. Kada i kako će se ta djeca upisivati u školu? Kada to dopusti epidemiološka situacija. Što je s upisom u one srednje škole koje su počele kao uvjet upisa uvoditi testove znanja poput mnogih popularnih gimnazija? Kako će se ove godine odvijati upisi u srednje škole? Upisi u srednje škole su ionako online, tako da se to za veliku većinu škola provodi bez potrebe dolaska učenika u školu kod upisa. Ako neće biti moguće zbog epidemiološke situacije, škole koje su do sada imale dodatne razredbene postupke to ove godine neće imati.  

Esejski dio ovogodišnje mature se pomiče, neće se, kao što ste rekli, pisati u svibnju, jeste li razmišljali i o njegovu ukidanju budući da ionako nema važnost u ukupnoj ocjeni?

Esej u ukupnoj ocjeni ima veliku važnost jer je 1/3 ocjene iz hrvatskog jezika. Treba unaprijediti njegov format i način vrednovanja, ali nikako ga se ne bi smjelo ukidati.

U Zakonu nema ni jednog stavka koji predviđa postupanje u ovakvim situacijama potresa i pandemije, na temelju čega se onda i kojih zakona donose odluke koje se tiču obrazovanja učenika?

U pravu ste. Toga nema u većini naših zakona, i to ne samo u području znanosti i obrazovanja, i ova situacija upućuje na to da neke zakone treba hitno mijenjati kako bi se to predvidjelo. Predložit ćemo uskoro i izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju u dijelu koji se odnosi na izvanredne okolnosti kako bismo mogli lakše upravljati kriznim situacijama. Dakle, ne mogu ministar ili Vlada ukinuti državnu maturu niti skratiti minimalno trajanje nastavne godine a da se ne ugrozi regularnost školske godine.

Kako je organiziran upis učenika u prve razrede osnovnih škola, odgođeni su svi njihovi obavezni liječnički pregledi. Kada i kako će se ta djeca upisivati u školu?

Kada to dopusti epidemiološka situacija.

Što je s upisom u one srednje škole koje su počele kao uvjet upisa uvoditi testove znanja poput mnogih popularnih gimnazija? Kako će se ove godine odvijati upisi u srednje škole?

Upisi u srednje škole su ionako online, tako da se to za veliku većinu škola provodi bez potrebe dolaska učenika u školu kod upisa. Ako neće biti moguće zbog epidemiološke situacije, škole koje su do sada imale dodatne razredbene postupke to ove godine neće imati.

 

Komentara 5

MA
Majkomoja
08:38 08.04.2020.

Školsku godinu treba odmah završiti, ovo je mučenja učenika i profesora. Odmah krenuti na pripremu sljedeće školske godine, neće ništa propasti za dva mjeseca manje škole a štete koje se događaju su ogromne

ST
stefj
08:31 08.04.2020.

Teško je sada spasiti godinu, naročito nakon štrajka i ucjene djecom. Nadoknada tog perioda nikada nije napravljena, a sad na to dodajte ovu situaciju gdje većinom nastava nije prilagođena on-line radu. Sve se svelo na davanje zadataka bez previše objašnjenja...

Avatar MariaFJ95
MariaFJ95
23:29 08.04.2020.

Laura, 25. mychat.fun/xlove

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije