nedostaju stotine stručnjaka

Dramatičan porast govornih teškoća kod djece, a logopeda čekaju godinu dana

Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Bjelovar: U Kulturnom multimedijskom centru obilježen Europski dan logopedije
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Bjelovar: U Kulturnom multimedijskom centru obilježen Europski dan logopedije
Foto: Damir Spehar/PIXSELL
Bjelovar: U Kulturnom multimedijskom centru obilježen Europski dan logopedije
23.05.2023.
u 06:09
Prof. dr. Zdravko Kolundžić: Govorne teškoće posljedica su i načina života u kojemu je sve manje nezamjenjive žive riječi
Pogledaj originalni članak

Podaci iz svijeta ukazuju na dramatičan porast govornih teškoća kod djece. Prema istraživanju Komodo Healtha, oko 1,5 milijuna američke djece u dobi do 12 godina lani je dijagnosticirana neka od govornih teškoća u odnosu na prosječnih pola milijuna dijagnoza zajedno za 2018. i 2019. godinu. Najviše su pogođena djeca do dvije godine, s porastom dijagnoza od 136 posto u 2022. u odnosu na stopu prije pandemije. Slični podaci stižu i iz Velike Britanije, gdje je broj petogodišnjaka i šestogodišnjaka koji trebaju govornu i jezičnu podršku u školi porastao 10 posto tijekom 2021., izvijestio je BBC.

Polovina logopeda u Zagrebu

Navodimo ove podatke u nedostatku podataka za Hrvatsku jer iako nije uputno uspoređivati govorne teškoće u različitim zemljama s obzirom na to da su jezici različiti, način života diktiran mobitelima svima je zajednički pa nema sumnje da je stil odrastanja jedan od uzroka porasta ovih teškoća kod djece. U isto vrijeme, u Hrvatskoj su logopedi teško dostupni i pregled se čeka u rasponu od nekoliko mjeseci do godinu dana.

– To je posebno problematično u dječjoj dobi. Kad netko kaže roditelju koji traži pomoć za svoje dijete da dođu za godinu dana, to je besmisleno – rekao nam je prof. dr. Zdravko Kolundžić, voditelj studija logopedije na Sveučilištu u Rijeci, s kojega će za dvije godine izaći prvi magistri logopedije. Kolundžić ističe da su usluge logopeda koje plaća HZZO, državni proračun i lokalni proračuni nejednako raspoređene u Hrvatskoj.

VEZANI ČLANCI:

– Zbog toga dio roditelja vodi djecu u Zagreb u kojemu je gotovo polovina svih logopeda u zemlji, pa je i u Zagrebu gužva. Mnoge zdravstvene, predškolske ustanove i škole nemaju logopeda. Bilo bi dobro omogućiti pružanje logopedskih usluga na razini primarne zdravstvene zaštite, u domovima zdravlja, jer će tako biti dostupnije i u manjim sredinama. Nemam informacije o privatnoj praksi, ali znam da se i te usluge čeka – kaže Kolundžić dodajući da već dulje od deset godina logopedi uzalud pokušavaju dobiti zakon o logopedskoj djelatnosti.

– Takav bi zakon uredio logopediju i osigurao kvalitetu usluge u cijeloj zemlji. Ovako imamo i usluge koje nisu logopedske, a pružaju se kao logopedske, ljudi daju novac, no djelatnost nitko ne kontrolira. Roditelji najprije svakako trebaju provjeriti kome vode dijete – napominje profesor.

Logopedija je jedan od najtraženijih studija jer su potrebe velike, a upisne kvote godinama su iste. U Hrvatskoj je trideset mjesta na studiju u Rijeci i pedeset mjesta na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu (ERF) u Zagrebu.

VEZANI ČLANCI:

– Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet podigao je upisne kvote na 80 studenata za jednu generaciju, ali onda je teško održati kvalitetu nastave jer treba organizirati praktičnu i teoretsku nastavu – objašnjava Kolundžić zašto je zahtjevno podići upisne kvote. I pri osnivanju riječkog studija naišli su na gotovo nepremostive teškoće, među ostalim zbog manjka ljudi s izborom u znanstvena zvanja.

– Resorno ministarstvo zaista daje koeficijente, daje radna mjesta, ali nemate koga zaposliti – ističe.

Nema podataka o tome koliko logopeda nedostaje, ali prema njegovoj procjeni riječ je o stotinama logopeda koji bi uslugama pokrili cijeli teritorij zemlje. Poslodavci se ne odlučuju na raspisivanje natječaja jer ne postoje logopedi na tržištu rada i često se zapošljavaju nestručne osobe. Magistri i magistrice logopedije s riječkog sveučilišta, kaže Kolundžić, djelomično će poboljšati situaciju, posebno na području Primorsko-goranske i Istarske županije, ali i prije toga trebat će otvarati nova radna mjesta.

VEZANI ČLANCI:

'JAMSTVO ZA SVAKO DIJETE'

Kako siromašnoj djeci objasniti da mogu uspjeti? Svako peto nema pristup učenju, stanje alarmantno

– Mame nam govore da više toga rješavaju razgovorom. Puno njih se sada više bavi djecom, čitaju im slikovnice, potiču ih da nešto zajedno rade. Dok su prije možda same pekle kolače, danas to rade s djecom. Primijetile su i da su im se odnosi s partnerom promijenili zato što su počele kontrolirati svoje ponašanje, drugačije razmišljati o nekim stvarima, tako da ima efekta i promjena nakon odslušanih radionica – ispričala je voditeljica radionica za roditelje Jelena Ptiček Perković.

Riječki profesor smatra da je porast broja djece s govornim teškoćama dijelom posljedica bolje i kvalitetnije dijagnostike i skrbi, a dijelom načina života u kojemu je sve manje žive riječi, prijeko potrebne za uredan tijek usvajanja jezika i govora.

Teško slijede zahtjeve škole

– Živa je riječ nezamjenjiva. Nije isto gleda li dijete priču na ekranu ili je sluša od nekog člana obitelji. I zahtjevi su veći. Očekuje se da početkom osnovne škole dijete ima uredan jezično-govorni status. Nekad je to bilo fleksibilnije, a sad je program takav da djeca koja imaju jezične teškoće i poremećaje izgovora teško udovoljavaju zahtjevima škole. Danas djeca pišu diktate nakon što su svladala samo pet slova, to je stres, ne znam čemu to – kaže Kolundžić dodajući da zbog čitanja i pisanja pati cijeli obrazovni sustav. Kad imate dijete koje nije automatiziralo vještinu čitanja i pisanja u trećem razredu, objašnjava, ono ne može napredovati jer je cijeli obrazovni sustav utemeljen na čitanju i pisanju. Pravovremena dijagnoza i terapija poremećaja izgovora kod djece predškolske dobi zbog svega toga je iznimno važna. 

Do treće-četvrte godine dijete uopće ne bi trebalo biti izloženo ekranima

– Govorne i jezične teškoće mogu biti pokazatelj teškoća sa sluhom, poremećaja iz spektra autizma, kognitivnih odstupanja ili nekih drugih sindroma. U Hrvatskoj 15 godina postoji probir pri rođenju na oštećenje sluha, ali sluh se može oštetiti i nakon rođenja, a znatan je broj i poremećaja iz spektra autizma i poremećaja socijalne komunikacije, djelomično zbog utjecaja računala – kaže prof. dr. Zdravko Kolundžić dodajući da neuropedijatri ističu da do treće-četvrte godine dijete uopće ne bi trebalo biti izloženo ekranima jer nezdravo potiču brz razvoj središnjeg živčanog sustava.

VIDEO Sramotno ponašanje ispred trogirskog Doma zdravlja: Hitna čekala 8 minuta da se makne parkirano vozilo

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 3

Avatar Doma_ZET
Doma_ZET
08:45 23.05.2023.

Zapadna indoktrinacija koja počinje već u ranoj dobi.

KI
kiseli
09:35 23.05.2023.

Mislim da svi moramo baciti TV i računalo kako nam djeca ne bi više oboljevala od autizma.

EZ
ezer
07:32 23.05.2023.

Nakon rođenja djeteta što prije se upisati na listu čekanja za logopeda i za tri godine će doći na red na uputnicu. Tko se odluči plaćati logopedsku uslugu do tri tjedna čeka prvi pregled i odmah kreće terapija. Svaki posjet logopedu 30€ za nastavni sat ili pregled.