Pojedine turističke destinacije već su dosegnule pretpandemijske brojke, pojedine to tek čeka, no nesnosne gužve u nekim od najpopularnijih europskih odredišta iz posljednjih pred-korona godina nisu zaboravljene. Na njih je, rangirajući turistički najopterećenije europske gradove, podsjetila i platforma za pretraživanje smještaja Holidu. Prema toj analizi europski prvak u overturizmu ispada - naš Dubrovnik. Hrvatski dragulj s juga prvi je na nepopularnoj listi europskih predvodnika masovnog turizma sa 36 turista po glavi svakog Dubrovčanina.
VEZANI ČLANCI:
"Službeno – Dubrovnik je najopterećeniji grad u Europi! Poznat po svojim zadivljujućim narančastim krovovima i igranju u hvaljenoj Igri prijestolja, Dubrovnik ima nevjerojatnih 36 turista na svakog svog stanovnika! S obzirom na relativno mali broj stanovnika, Dubrovnik bilježi veliki priljev turista tijekom ljetnih mjeseci, posebno u srpnju i kolovozu. Preporučujemo da posjetite početkom svibnja ili od sredine rujna do sredine listopada", stoji na stranici holidu.co.uk.
Na neslavnoj listi slijede Venecija, belgijski Bruges i Rodos na drugom mjesto s 21 turistom po stanovniku, a treći je Rejkjavik sa 16 turista po stanovniku. Analiza Holidua počiva na brojkama iz 2019., a uspoređuje i nešto što nije za usporedbu - drugopozicionirana Venecija, recimo, ima otprilike šest puta više stanovnika od Dubrovnika - ali to ne umanjuje poantu. U relativno mali Dubrovnik uistinu se prije pandemije natiskivalo (puno) previše turista. U posljednjoj pretpandemijskoj i rekordnoj 2019. godini Grad ih je ugostio 1,5 milijuna (ostvareno je 4,7 milijuna noćenja), a tome treba pridodati i brojne posjetitelje s cruisera koji itekako doprinose gužvama. Dubrovački domaćini, koji su s lanjskih milijun gostiju turista dosegnuli tek sedamdesetak posto dolazaka iz 2019., vjeruju da se turistički promet iz te rekordne godine neće ponoviti ni ove godine, a slijedom toga ni velike gužve. Ne strahuju niti da bi analiza Holidua, koju je prenijela platforma Statista, mogla narušiti dubrovačke izglede za dobru sezonu.
- Ne, to ne može utjecati. Uostalom, Dubrovnik je još prije pandemije došao na glas kao destinacija koja ima problema zbog gužvi i prekobrojnih turista u špici sezone. Također, Dubrovnik je manji od svih gradova koji su se našli na ovoj listi Holidua i jasno je da broj stanovnika ne može biti jedini kriterij da bi se neko mjesto proglasilo predvodnikom u overturizmu. Činjenica jest da je turizam glavna industrija u našem gradu, stanovnika je 41.500, a turističkih ležajeva 46.000 i praktički 80 posto gradskih prihoda dolazi od turizma. No, još od 2017. se radi na tome kako naše goste vremenski i prostorno bolje rasporediti - kaže direktor Turističke zajednice Dubrovnika Miroslav Drašković i podsjeća na niz mjera koje su već poduzete.
VEZANI ČLANCI:
Tako je, među ostalim, broj dnevnih posjetitelja s cruisera u Dubrovniku ograničen na 4.500 (nekada se te brojke bile dvostruko veće, a u nekoliko navrata su dosegnule i 15.000 - 16.000!). Također, na ulazima u Grad brojači prebrojavaju posjetitelje i kad se brojka približi 8.500 ljudi, prestaje prodaja dozvola turističkim autobusima za ulazak u grad.
- Studija je pokazala da je tzv. nosivost našeg grada 8.500 posjetitelja. Toga se u pandemiji nije bilo teško držati, ali držat ćemo se i nadalje. Dobra je vijest da se pokazalo kako raste posjeta u vansezoni, a od 2017. naovamo se i indeks ranjivosti, koji prati pritisak posjetitelja na starogradsku jezgru, gotovo prepolovio - zadovoljan je iskoracima prvi čovjek dubrovačkog TZ-a M. Drašković, koji veli da Dubrovniku nije cilj po svaku cijenu i što prije ponoviti pretpandemijske brojke. - Svakako uvažavamo naše goste, ali želimo da budu zadovoljni i ljudi koji ovdje žive. U tom smjeru rade i naše gradske vlasti i turistička zajednica.
Inače, u Dubrovniku trenutno boravi oko 15.000 turista, što je šest posto više nego isti dan prošle godine. Do kraja 2023. tamošnji domaćini očekuju povećanje turističkog prometa od 15 posto u odnosu na lanjske brojke i ukupno oko 1,2 milijuna gostiju.
VIDEO: Vozač gradskog prijevoza se izgubio, putnici mu objašnjavali na engleskom
Koji kentaur od izraza - "overturizam" (pola engleski, pola hrvatski)! Ni izraz "nosivost" (?!), puki prijevod engleskog izraza "carrying capacity" za mogućnost mjesta da prihvati određeni broja gostiju nije prihvatljiv. Uobičajen za izražavanje veličine broda.