traže jamstvo države

Francuzi još nisu skupili 356 milijuna eura za Pleso

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
ZIAC (1)
Foto: ''
'1nagrada03_nnn_gra_031008\\nIGH...Jure Radic...pleso....projekt\\nterminal....zracna luka zagreb'
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL
ZIAC (1)
10.03.2013.
u 16:44
Ako do 11. travnja konzorcij koji je pobijedio na međunarodnome natječaju za Zračnu luku Zagreb ne uspije zaključiti posao s ulagačima i zajmodavcima, propast će realizacija pompozno najavljivanog investicijskog projekta u državi
Pogledaj originalni članak

Francuski konzorcij ZAIC za mjesec bi dana trebao preuzeti upravljanje Zračnom lukom Zagreb, no ni zamalo godinu nakon potpisivanja koncesijskog ugovora nije osigurao potrebnih 365 milijuna eura za gradnju novog putničkog terminala. A zatvaranje financijske konstrukcije uvjet je da ZAIC (Zagreb Airport International Company) preuzme zagrebački aerodrom. Ako ne uspije prikupiti novac do 11. travnja, ugovor se raskida i time propada jedina moguća ozbiljna investicija u Hrvatskoj.

Obećali čak 1,9 milijardi

Francuzi planiraju namaknuti potreban novac iz dva izvora. Jedan izvor su investitori koji će ući u projekt i konzorcij, a to su operator pariških zračnih luka Aeroports de Paris Managementu (ADPM), francuska građevinska tvrtka Bouyguesu, turski operater aerodroma TAV, Međunarodna financijska korporacija (IFC) koja je dio grupacije Svjetske banke te hrvatska građevinska tvrtka Viadukt, dok pregovaraju i s Croatia osiguranjem. Investitori bi trebali osigurati trećinu potrebnog novca, oko 100 milijuna eura, a preostale dvije trećine, odnosno 200 milijuna eura, banke. Isto tako računaju i na 65 milijuna eura prihoda ZLZ-a u tri godine, koliko bi se gradio novi terminal.

Očekuju da će im kredite za gradnju novog terminala dati Zagrebačka i Erste banka te Europska investicijska banka (EIB). EIB bi pritom trebao dati najveći dio, no ta banka, kako doznajemo od izvora iz Vlade, traži jamstvo od države da će kredit biti vraćen u slučaju da koncesionar ode u stečaj. Stoga su se u Vladi našli u nezgodnoj situaciji jer bi gradnja terminala trebala biti potpuno privatna investicija pa u tom slučaju državno jamstvo ne dolazi u obzir, a s druge strane, ako EIB ne pristane na kreditiranje bez jamstva države, Francuzi teško da će naći drugog kreditora pa tako propada realizacija jedinog investicijskog projekta u državi.

Mjesec dana prije krajnjeg roka, u ZAIC-u na pitanje hoće li uspjeti na vrijeme zatvoriti financijsku konstrukciju odgovaraju da se nadaju da će uspjeti poštovati zadane vremenske okvire.

– Trenutačno investitori i zajmodavci završavaju postupak due diligencea koji će iznjedriti konačne i obvezujuće ponude. Sve stranke u postupku, uključujući nadležno Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, trude se što prije zaključiti ovaj posao, ali budući da je uključeno više partnera, čak iz različitih zemalja, jednostavno moramo poštovati njihove interne procedure odlučivanja. To su procesi koji traju – ističu u ZAIC-u.

A ZAIC je pobijedio na međunarodnom natječaju za koncesionara na Plesu, i to kao jedini od pozvanih u drugom krugu natječaja koji je dostavio svoju ponudu. U njoj je obećao Hrvatskoj platiti čak 1,9 milijardi eura koncesijske naknade u 30 godina. ZAIC je predstavljen kao konzorcij Aeroports de Paris Managementa i Bouyguesa, ali kao sjedište tvrtke naveden je Leeds u Velikoj Britaniji. Prema podacima iz britanskog registra kompanija, međutim, ZAIC je osnovao samo Bouygeus, i to s kapitalom od samo jednog eura. Taj je kapital podijeljen na 100 dionica, od kojih svaka vrijedi jedan eurocent.

ZAIC je osnovan 26. travnja 2011. godine, samo dva tjedna prije novog roka za podnošenje ponuda u prvom krugu natječaja za koncesionara na Plesu. Prvi rok za podnošenje tih ponuda bio je 4. travnja, ali su ga u resornom ministarstvu tada neočekivano odgodili za svibanj.

U ZAIC-u registriranje tvrtke u Velikoj Britaniji objašnjavaju time da su to učinili kako bi mogli ispuniti sve kriterije koji su se tražili na natječaju.

– Konzorcij francuskih tvrtki Bouygues, ADP i hrvatskog Viadukta morao je biti oformljen na iznimno fleksibilnim načelima, koji znatno ubrzavaju djelovanje jedne tako kompleksne organizacije. Poznato je kako je osnivanje kompanija u Ujedinjenom Kraljevstvu vrlo brzo te je njihovo zakonodavstvo iznimno fleksibilno prema stranim investitorima. Upravo smo se zbog toga odlučili na osnivanje tvrtke u toj zemlji, što nam je u konačnici pomoglo da na vrijeme predamo natječajnu dokumentaciju te ponudimo najbolju ponudu za Republiku Hrvatsku – navode u ZAIC-u.

Radovi mogući tek u lipnju

Što se tiče jednoga eura temeljnog kapitala, kažu da se upravo u tome krije odgovor zašto je zakonodavstvo Ujedinjenog Kraljevstva tako fleksibilno.

– Među ostalim, uz brzinu osnivanja poduzeća, dovoljan je i jedan euro za početni temeljni kapital – tumače u ZAIC-u, dodajući da su u međuvremenu prenijeli prava i obveze vezane za koncesiju novoj tvrtki osnovanoj u Republici Hrvatskoj – Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ), čiji će kapital iznositi gotovo 100 milijuna eura. ZAIC je tu tvrtku morao osnovati sukladno koncesijskom ugovoru, a njezin je trenutačni temeljni kapital 760.000 kuna, no od toga je zasad uplaćeno 190.000 kuna. Ostatak se ZAIC obvezao uplatiti u sljedećih pet godina. Iako se u službenim dokumentima kao jedini dioničar navodi Bouygues, u ZAIC-u tvrde da je i ADPM njihov dioničar.

– Udjel ADPM-a je otprilike 15 posto. Naravno, i ostali će partneri imati svoje udjele koji će biti objavljeni nakon potpunog zatvaranja financijske konstrukcije. Samim time, udio Bouygues Batiment Internationala će sasvim sigurno biti manji – ističu u ZAIC-u. U Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture kažu da je ZAIC ispunio uvjete natječaja iako ima temeljni kapital od jednog eura, pozivajući se na reference Bouyguesa, koji ima iskustva u gradnji aerodroma građevinske vrijednosti od minimalno 150 milijuna eura i referencije ADPM-a koji je zadovoljio uvjete od prosječno minimalnih 10 milijuna putnika u posljednje tri godine. ZAIC je od njih, ističu u Ministarstvu, dobio i jamstva za realizaciju projekta.

A realizacija projekta, ako Francuzi uspiju prikupiti potreban novac na vrijeme, neće početi, kako se očekivalo, odmah u travnju. Naime, ZAIC još nije ishodio građevinsku dozvolu za gradnju terminala, a jedan od razloga je to što država još nije otkupila sve potrebno zemljište. Još se radi i glavni projekt.

– Očekujemo da ćemo građevinsku dozvolu imati do lipnja ove godine – kažu u ZAIC-u. A rok za gradnju terminala, bez obzira na to kada počeli, im je tri godine nakon preuzimanja Plesa.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

Avatar delminium
delminium
20:07 10.03.2013.

majko mila tko nam državu kupuje

Avatar delminium
delminium
20:00 10.03.2013.

pa čime su onda kupili?