reforma kurikuluma

Gimnazijalci će birati predmete prema svom interesu

Foto: Nel Pavletic/PIXSELL
Gimnazijalci će birati predmete prema svom interesu
24.04.2015.
u 22:00
Ne možete razviti kreativnost ako točno određenog dana imate točno određenih 45 minuta nekog predmeta
Pogledaj originalni članak

Mnogi će za projekt reforme kurikuluma reći da je povijesni. Uspije li, velike zasluge, ako ne i najveće, pripisivat će se Borisu Jokiću, znanstveniku s Institut za društvena istraživanja i voditelju Ekspertne skupine za reformu kurikuluma koji nam je i otkrio koje sve novosti očekuju školarce, nastavnike i roditelje.

Što će reformom dobiti buduće generacije?

Da je obrazovanje važno, reći će gotovo svi. Čime to kao društvo dokazujemo, nije jasno jer smo u prethodnih 25 godina imali sve druge prioritete osim obrazovanja. Imamo sustav koji ima određene pozitivne osobine, ali koji je zapušten, opterećen problemima. U gimnazijama se uči po programima s početka 90-ih, a koji su prepisani iz 70-ih. U strukovnom obrazovanju nema ozbiljnijeg dodira sa svijetom rada. Nije osiguran prostor za autonomiju nastavnika i ravnatelja. Djeca u osnovnoj školi uče činjenice koje im nikada neće biti potrebne. Neke buduće generacije trebaju dobiti smislenije i funkcionalnije obrazovanje, usklađeno s njihovim životnim iskustvima, interesima i razvojnoj dobi. Roditelji bi trebali biti više uključeni u obrazovanje djece, a nastavnici osnovu za autonomniji rad.

Ukida se satni sustav

Što se mijenja osnovcima?

Želimo odmaknuti obrazovanje od činjenica i sadržaja jer predugo je u fokusu obrazovanja bila godina bitke, izvozne sirovine Gane, probavni trakt gliste... a ne što učenik treba moći, znati učiniti sa sadržajem. Za svaki razred bit će definirani odgojno-obrazovni ishodi kao jasno iskazana očekivanja onoga što se od učenika očekuje. Namjera nam je odrediti i kriterije usvojenosti ishoda, čime želimo osigurati objektivnije i valjanije ocjenjivanje. Velike promjene predviđaju se i u razrednoj nastavi, gdje želimo ukinuti predmetno satni sustav. Ne možete razviti kreativnost, inicijativnost ako je škola toliko kruta da točno određenog dana, imate točno određenih 45 minuta nekog predmeta. Krajnje je vrijeme da se otvori prostor, pa ako imate 35 sati godišnje glazbene ili likovne kulture, na učiteljici je da kaže i osmisli kako će ih organizirati. Možda je to onda garancija da će ta djeca i zasvirati, sudjelovati u smislenom kreativnom procesu, saditi nešto ili raditi rukama. Ti isti bi se trebali za 15 godina razviti u neke slobodnije, kreativnije i poduzetnije ljude od nas.

Je li se odustalo od uvođenja građanskog i zdravstvenog odgoja zbog strah od tužbi koje su se pripremale u slučaju uvođenja tih predmeta kao obveznih?

Apsolutno ne. Dva su razloga. Prvi je što smo u našem konceptu u prvoj dionici reforme koja se odnosi na postojeću osmogodišnju školu i postojeće trajanje srednje škole zauzeli stav da nema uvođenja novih obveznih predmeta na osnovnoškolskoj razini. Osnova za to je perspektiva učenika. Oni u 7. i 8. razredu imaju 26 obveznih sati tjedno, što uz činjenicu da većina bira vjeronauk i/ili drugi strani jezik i informatiku kao izborne predmete, čini ukupno opterećenje od 30 sati tjedno. To je 6 sati dnevno samo u školi. Većina nas odraslih ne može sjediti tri sata na određenom predavanju, a od djece licemjerno zahtijevamo upravo suprotno. Drugi je da smatramo da se znanja, vještine i stavovi u osnovi građanskog i zdravstvenog odgoja bolje usvajaju ako su smisleno integrirani u pojedine predmete nego kroz posebni predmet.

Što je sa strukovnim obrazovanjem?

Planira se uvođenje učenja na radnom mjestu u sve oblike strukovnog obrazovanja. Ono se jednostavno mora približiti svijetu rada. Druga velika novina je upis u sektor, a ne u pojedino zanimanje. Na ovaj način učenici bi se npr. upisivali u sektor Elektrotehnika i računarstvo, a onda bi u 3. i 4. razredu birali specifična zanimanja. Brojne su prednosti ovakvog sustava. Njihovi izbori zanimanja bit će informiraniji, trebali bi dobiti bolje temelje unutar pojedinog sektora koje će im omogućiti lakši prelazak iz zanimanja u zanimanje, tržištu radne snage ove promjene bi trebale osigurati fleksibilniju radnu snagu.

Novi model ocjenjivanja

U gimnazijama je premalo izbornih predmeta. Je li tome kraj?

Predviđene promjene idu u tom smjeru da u 3. i 4. razredu, kako se bliži odabir studija, učenici biraju predmete i sadržaje koji su u skladu s njihovim aspiracijama. Time želimo omogućiti razvijanje interesa djece i dublje usvajanje određenih sadržaja, čime bi visokoškolska zajednica trebala dobiti pripremljenije studente.

Reforma predviđa hibridni model vrednovanja. Što to točno znači?

Kroz hibridno vrednovanje, planira se omogućiti učiteljima i nastavnicima da iz Nacionalnog centra za vrednovanje mogu, ako to smatraju potrebnim, povući ispitne zadatke nakon obrade određene nastavne cjeline koje bi onda primijenili u razredima. Nakon toga bi dobili povratnu informaciju o rezultatu vlastitih učenika, i to u odnosu na rezultate drugih učenika, što bi moglo dovesti do objektivnije ocjene i smanjenja pritiska roditelja. Važne su i promjene u izvješćivanju o učeničkim postignućima. Potrebno je dati pravovremenu, točnu i korisnu informaciju o tome što neki učenik zna, u čemu je dobar i gdje treba raditi više. Trenutno klasično „imaš 3 iz matematike" to onemogućuje jer zbilja ne znači puno.

U ciljevima stoji i izbjegavanje školifikacije vrtića. Upravo je mnogim učiteljima problem kada im dođu prvašići koji već pišu.

Vrtić ne smije postati škola i isključivo priprema za školu. Igra jest, i treba ostati, osnovni način razvoja djeteta vrtićke dobi. Naučit će oni svi čitati, pisati i računati u školi. Učiteljima je uvijek teže kad u razredu postoje djeca izrazito različitih sposobnosti, predznanja, životnih iskustava. Ali dobri učitelji znaju kako se prilagoditi i pružiti najbolju podršku djetetu.

Hoće li od 2018. osnovna škola trajati devet godina?

Političari pogrešno najavljuju da će se to dogoditi 2018. Za puni profil devetogodišnje škole potrebno je desetak složnih godina. Da bi se do toga stiglo, potrebno je izgraditi i dograditi određene škole, usporedno imati različite programe u školi, osposobiti nastavnike... Sve bismo to i mogli kada bismo bili složni. Taj nedostatak zajedničke vizije, potrebe za dijeljenjem i mogućnosti da si ukažemo međusobno povjerenje bez obzira na različite svjetonazore i discipline iz kojih dolazimo zabrinjava me puno više od skromnih financija.

>>'Kandidate za posao pitamo 'Što si radio osim fakulteta?''

>>Želite li sudjelovati u mijenjanju obrazovnog sustava, javite se

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 7

BE
berija
23:22 24.04.2015.

Samo se vi petljajte u odgoj: Škola neka obrazuje, obitelj odgaja. Najbolje da mi na dijete u odgojnom smislu utječu bivši studenti filozofskog fakulteta kojima je predavao Pupovac ili Kapović. Što vi budete više vukli lijevo, ja ću vući više desno. I onda ćete imati nekoga za koga su nacisti ekstremna ljevica.

Avatar Grobar_Baranja
Grobar_Baranja
22:10 24.04.2015.

Ova ekipa treba da javnosti podnese završnu bilancu, da vidimo što je ona napravila u prosveti. Ukinuti dopunsku i dodatnu nastavu, a istivremeno od, plata nastavnika, financirati razno-razne udruge (da izvode svoje aktivnosti je presedan). Nakom ove tri i pol godine zla sastavljati kurikulum, za iduće generacije, je u najmanju ruke mentalno vređanje svih koji rade u prosveti.

TH
than
22:17 24.04.2015.

Na stranu sto je sve manje i manje djece i biti ce ih jos manje. Sto se osnovne skole, cisto ok. Dodje dijete i kaze mi sto ja moram uciti tamo neku godinu iz povijesti. I sada ti objasnjavaj ili pokusaj to objasniti. Srednja, tu je vec malo problematicno. Lijepo smisljeno strukovno, ali kod nas je malo mjesta gdje se moze praksa odvijati. Gimnazija, promaseno. Vecina na pocetku 3eg razreda jos ne zna sto bi im odgovaralo, tako da bi vecina opet uzela drustvene predmete. Po meni treba smanjiti kolicinu nekih predmeta. Pa cak i hrvatski jezik. Bolje uvesti 2 sata tjedno financijske pismenosti. Vise koristi. Nedostaju fakulteti, gdje je najbitnije. Previse strebanja, a prakse ili nema ili vrlo malo.