Vlada je na zadnjoj sjednici donijela odluku o ukidanju naplate prolaza kroz tunel Sveti Ilija od 1. siječnja 2018. godine. Hrvatske autoceste (HAC), sukladno toj odluci, moraju predati taj tunel na upravljanje i održavanje Hrvatskim cestama (HC), a za tu primopredaju ostalo je samo 15 dana. HAC je u gradnju tunela Sveti Ilija uložio 598,4 milijuna kuna. Otkako je tunel 2013. pušten u promet, do listopada ove godine ubrano je ukupno 91,3 milijuna kuna od tunelarine. Godišnji troškovi održavanja tunela iznose oko devet milijuna kuna.
Gradnja financirana kreditom
Vlada Zorana Milanovića je pak 2013. godine donijela odluku o naplati prolaza kroz tunel Sveti Ilija u svrhu osiguravanja novca za održavanje tunela i povrata troškova nastalih njegovom gradnjom, budući da je njegova gradnja financirana najvećim dijelom kreditom.
Ukidanjem tunelarine HAC će ostati bez značajnih prihoda nakon što tunel preuzmu Hrvatske ceste, koje će pak preuzimajući odgovornost za održavanje tunela dobiti višemilijunske nove godišnje troškove.
Vlada Andreja Plenkovića navela je u obrazloženju svoje odluke da je Splitsko-dalmatinska županija predložila ukidanje cestarine na korištenje tunela Sveti Ilija uzimajući u obzir teške gospodarske prilike stanovništva tog područja. Besplatnim prolaskom kroz tunel, navodi se, lokalnom stanovništvu olakšalo bi se kretanje te time potaknula njegova gospodarska djelatnost, što bi pridonijelo i demografskom oporavku Imotske krajine. Vlada se tako pozvala na teško gospodarsko stanje Imotske krajine, inače velike HDZ-ove utvrde, kako bi opravdala ukidanje naplate prolaza kroz tunel u koji je uloženo gotovo 600 milijuna kuna i koji će se otplaćivati još godinama.
>> Top 10 najjeftinijih rabljenih automobila
No teško, a možda i gore gospodarsko stanje je i u drugim dijelovima Hrvatske, primjerice u Slavoniji i Lici čiji stanovnici će i dalje plaćati cestarinu za korištenje autocesta čija je gradnja također financirana kreditima i koji će se otplaćivati još godinama. Iako prolazak kroz tunel Sveti Ilija za osobna vozila košta 20 kuna, stanovnici Imotske krajine ipak su ga mogli plaćati znatno manje. Naime, koristeći ENC imali su popust od čak 60 posto pa su tako jedan prolazak plaćali 7,83 kune. S time da su od 1. studenoga do 31. ožujka svi korisnici sezonskog ENC-a imali pogodnost neplaćanja drugog prolaska tunelom unutar 12 sati.
Tako se pogodovalo onima koji bi, primjerice, iz Imotskog išli na posao u Makarsku i vraćali se kući isti dan nakon posla. Naplata prolaza kroz tunel Sveti Ilija je automatizirana, a nabavu 10 automata koji su ondje postavljeni HAC je platio 7,7 milijuna kuna bez PDV-a. U HAC-u kažu da će od 1. siječnja rampe na tim automatima biti podignute, a automati i druga oprema u sustavu naplate cestarine bit će u dogledno vrijeme demontirani i postavljeni na nekim drugim naplatnim postajama.
Vatrogasci na plaći u HAC-u
No ti automati ni ondje neće biti dugo jer HAC u sklopu programa restrukturiranja planira uvesti elektroničku naplatu cestarine. U HC-u pak kažu da su zasad u njihovu proračunu za 2018. za održavanje tunela Sveti Ilija predviđena četiri milijuna kuna, a sukladno potrebama taj iznos može biti i viši. Navode da nemaju u planu nova zapošljavanja zbog preuzimanja tunela. Stoga će vatrogasci u Svetom Iliji očito i dalje biti na platnoj listi HAC-a kao i dosad.
hoćemo li prestati plaćati i Krčki most i tunel Učku koji su već višestruko isplaćeni ili se Primorce i Istrane zbog nečega kažnjava??