Zagrebački ugostitelji su na svom forumu koji je održan u srijedu zatražili od države snižavanje stope PDV-a na ugostiteljske usluge na 10 posto, ukidanje poreza na potrošnju koji danas plaćaju samo ugostitelji, a koji u Zagrebu iznosi dva posto, a traže i povećanje osnovnog odbitka s 3800 na 5000 kuna. No najveću je pažnju javnosti izazvao zahtjev ugostitelja da se zabrani hlađenje i posluživanje pića i prigotovljene hrane na kioscima i u trgovinama.
Kako je drugdje u EU
Predsjednik Udruženja ugostitelja Zagreb Franz Letica taj zahtjev obrazlaže zakonskim odredbama koje propisuju da termički obrađena pića i jela spadaju pod ugostiteljsku djelatnost pa bi se prema tome, upozorava, onda i trgovci koji prodaju hladne sokove ili toplu kavu, trebali registrirati kao ugostitelji i plaćati sve namete koje plaćaju i oni.
– Trgovine, a pogotovo kiosci i benzinske pumpe su nam nelojalna konkurencija. Oni ne bi smjeli prodavati termički obrađena pića i prigotovljenu hranu, kao što i ugostitelji ne smiju prodavati, primjerice, novine jer bi se za to se morali registrirati kao trgovina. Oni ne plaćaju porez na potrošnju kao i mi, a ugostitelji plaćaju i najviši iznos komunalne naknade – objašnjava Letica. Dodaje da se u trgovačkim lancima peku odojci na ražnju i prodaju se na komade, a koji se onda mogu pojesti na licu mjesta. Stoga se pita jesu li to trgovine ili ugostiteljski objekti.
– Kamo god odete vani, ne možete na ulici na kiosku kupiti hladno piće. U trgovinama, primjerice, možete kupiti pivo, ali ne hladno. No ovdje treba biti naglasak na djeci koja sad mogu u bilo koje doba dana kupiti alkohol na benzinskim postajama. Ovim mjerama to bi se u velikom postotku smanjilo – smatra Letica.
I dok ugostitelji tvrde da se u svim drugim zemljama u trgovinama i na kioscima ne može kupiti hladno piće, to ipak nije tako. U Italiji, primjerice, u trgovinama i samoposluživanjima postoje hladnjaci u kojima se može kupiti rashlađeno piće. Ima trgovina koje rade do pola noći u kojima se također može kupiti hladno pivo ili drugi rashlađeni napici. Neke samoposlužne trgovine u toj nama susjednoj zemlji rade 24 sata sve dane u tjednu i u njima se može kupiti ne samo rashlađeno piće već i pripremljena hrana. U Italiji ima i mesnica u kojima se peče meso i poslužuje. U tamošnjim trgovinama normalno je da se u njima može kupiti razna vrste hrane, pečeni pilići, pizze, meso, riba, pa i japanski specijaliteti. I u svakoj toj trgovini su hladnjaci s pićem. U Italiji ima i mesnica u kojima se peče i poslužuje meso.
Tako je u i Francuskoj, Španjolskoj... Ni u Njemačkoj zasad nema ograničenja, a ni naznaka da bi se mogle uvesti zabrane za postavljanje hladnjaka, ledenica i slične opreme za hlađenje pića i napitaka uz kioske i trgovine, kakve traže hrvatski ugostitelji. Prodaja hladnih i toplih pića u tim manjim objektima je dozvoljena.
Trgovci bez komentara
Za komentar inicijative ugostitelja za zabranu prodaje hladnih i toplih napitaka i pripremljene hrane na kioscima i trgovinama, pitali smo i neke od najvećih hrvatskih trgovačkih lanaca i lanaca kioska. No do zaključenja ovog izdanja odgovorili su nam samo iz Lidla i to da na navedenu temu, nemaju komentara.
Zagrebački ugostitelji nadaju se da će im država barem u nekim mjerama izaći u susret, prvenstveno u smanjenju PDV-a na 10 posto na hranu, kavu i sokove, što bi pomoglo restoraterima i vlasnicima kafebarova.
Što se tiče hladnih pića, najveći im problem, kažu, predstavlja njihova prodaja na kioscima i benzinskim postajama.
Nevjerojatno, ovo ide već u apsurd... Čovjek na cesti kupi piće bez usluge, dok u restoran ide tražeći dodatnu uslugu. Netko ko ne želi trošiti na uslugu, ako se ukinu kiosci, otići će u dućan, pa će si tamo kupiti što želi...