"Upecaj staru haljinu i bez zlatne ribice stvori novo radno mjesto - Krug mode" naziv je nove kampanje koju je ORaH danas predstavio s ciljem promoviranja koncepta cirkularne ili kružne ekonomije, za početak u modnoj industriji.
- Cilj ove kampanje je informirati javnost o cirkularnoj ekonomiji i po čemu se ona razlikuje od linearne ekonomije. Za razliku od linearne ekonomije, kakva sad prevladava, u kojoj iz prirode i okoliša uzimamo razne resurse, sve ih kraće upotrebljavamo i koristimo, zatim ih odbacujemo i oni postaju smeće, cirkularna ekonomija imitira cikluse iz prirode pa se proizvodi prenamjenjuju stvarajući tako nove vrijednosti i ništa ne završava kao otpad. Dok linearna ekonomija stvara ovisnost i potrebu da se stalno kupuju novi proizvodi koji se sve kraće i kraće koriste, cirkularna ekonomija stvara dugotrajnu vrijednost proizvoda - pojasnila je novu kampanju na današnjoj konferenciji za novinare predsjednica ORaH-a Mirela Holy dodavši da ciljanu javnost ove kampanje predstavljaju mlade kreativne generacije i žene. A krenulo se najprije s modnom industrijom jer upravo ona u današnje vrijeme potiče konzumerizam, stalnu kupovinu novih proizvoda koji se onda brzo odbacuju u okoliš.
Stoga ORaH poziva sve dizajnere, i one etablirane i one mlade i još uvijek neafirmirane, kao i učenike Škole primijenjene umjetnosti i dizajna te studente Tekstilno-tehnološkog fakulteta, da se jave na njihov natječaj na koji treba poslati fotografije nastanka od dviju do deset kreacija izrađenih u duhu cirkularne ekonomije, odnosno od starih ili odbačenih odjevnih predmeta ili ostataka materijala, od kojih će onda nastati nove odjevne kreacije. Sve prijavljene kolekcije bit će prikazane na modnoj reviji koja će se održati 2. srpnja u Zagrebu, a dizajneru najbolje kolekcije nagrada će biti industrijska šivaća mašina, kako Holy reče, također već korištena, ali u odličnom stanju. Uslijedit će i katalog sa svim kreacijama.
- Upravo bi cirkularna ekonomija trebala biti i novi gospodarski koncept jer ideje i novi koncepti stvaraju i nove vrijednosti. Nadamo se da ćemo ovom kampanjom utjecati na osviještenost ljudi da se ponašaju održivije. Koncept cirkularne ekonomije posebno je razvijen u Francuskoj gdje već postoji i Institut cirkularne ekonomije, a i sve veći broj poznatih modnih kreatora promovira taj koncept, poput Vivienne Westwood. K tome, modeli nastali u duhu cirkularne ekonomije sve se više nose i na dodjelama Oscara i raznih drugih svjetskih priznanja - kazala je Holy.
Voditeljica kampanje i modna dizajnerica Tea Stanković pojasnila je potom da je nekoliko poznatih domaćih modnih kreatora (Iggy, Link, Linea i Ivana Popović) te šest mladih dizajnera već pozvano sa zadatkom da zavire u bakine ormare i "second hand shopove" te od onoga što pronađu načine nešto novo i nosivo, a sve ideje i fotografije s kreacijama (cijelim procesom nastanka) koje pristignu ocjenjivat će žiri koji će činiti Lana Puljić i Luka Grubišić iz modnog brenda Lokomotiva te Neda Makjanić-Kunić i Teo Perić iz modne kuće MAK. A modna dizajnerica Ivana Popović na početku reče da nju ovakav način kreiranja odjeće zanima od djetinjstva jer se u njezinoj kući i obitelji nijedan komadić odjeće i materijala nije bacao, već se sve čuvalo i potom upotrebljavalo. Ne čudi stoga što je zgrožena i današnjom, nedjeljnom slikom u gradu jer, kako reče, i danas, u nedjelju, vidje kako ljudi bezumno ulaze u trgovine i kupuju. Ona je odmah i pokazala dvije svoje stare, ali i danas praktične i nosive kreacije nastale od ostataka materijala - 16 godina staru platnenu torbu od domaće žutice na kojoj je svaki dodatak napravljen od "restla" te 12 godina stare hlače koje je, zbog domišljatog dizajna, mogla nositi i tijekom cijele trudnoće, ali i sad.
Na kraju konferencije Mirela Holy reče da nakon modne industrije slijedi kampanja cirkularne enkomije u dizajniranju namještaja. Inače, cirkularna ili kružna ekonomija, kako još istaknuše u ORaH-u, novi je revolucionarni koncept ekonomije 21. stoljeća koji u cijelosti odgovara na globalnu krizu okoliša i klimatske promjene.
- To je revolucionarno drugačiji pristup ukupnim gospodarskim procesima, i to ne samo u domeni održivog iskorištavanja resursa, već i u domeni drugačijeg socijalno odgovornijeg, društveno uravnoteženijeg i pravednijeg pristupa gospodarstvu - istaknuli su u ORaH-u.
>> Mirela Holy: Nikada do sada u HEP-u nije angažirano toliko vanjskih konzultanata
fora!