Bolji nadzor

Hrvatska nabavlja šest bespilotnih letjelica i šest brodova

Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
26.09.2017.
u 12:10
Prvi put moći će se posebno nadzirati ilegalne strane ribarske brodice, a letjelicama otkrivati požari i piromani.
Pogledaj originalni članak

Za godinu dana Hrvatska će znatno unaprijediti svoje mogućnosti zračnog i pomorskog nadzora svog dijela Jadranskog mora, kao i ZERP-a. Vlada Andreja Plenkovića, očekuje se, do konca tjedna odobrit će natječaj za nabavu šest bespilotnih zrakoplovnih letjelica, a u prosincu i natječaj za nabavu šest brzih patrolnih brodova namijenjenih za civilne, ali i vojne potrebe.

Natječaj raspisuje Ministarstvo poljoprivrede koje za te projekte povlači sredstva iz Operativnog programa EU za ribarstvo i pomorstvo, a obje nabave vrijedne su 131,25 milijuna kuna bez PDV-a. Od toga, EU sufinancira 70 posto iznosa.

Civilno-vojna suradnja

Ministar poljoprivrede Tomislav Tolušić (na fotografiji ispod) i ministar obrane Damir Krstičević već su potpisali sporazum o nabavi i korištenju bespilotnih letjelica, a za patrolne brodove još vode razgovore o definiranju suradnje jer postoje neke zakonske prepreke za zajedničko korištenje brodova. 

Foto: Vjeran Žganec-Rogulja/PIXSELL
Tomislav Tolušić

Ovakva dualna civilno-vojna uporaba zajedničkih sredstava za nadzor već je uobičajena i uigrana unutar EU, gdje se sufinancira dominantno civilna svrha, no ona je, kada su u pitanju sustavi sigurnosti, danas ionako spregnuta s vojskom.

U konkretnom slučaju, Ministarstvo poljoprivrede kao nositelj natječaja i inicijative zadovoljit će potrebe osiguranja opstanka ribolovnoga gospodarstva jer će se prvi put moći posebno nadzirati najbogatija područja u koja se ilegalno zalijeću strane ribarske brodice, dok je Krstičević već najavio da će dogodine Hrvatska već moći rabiti bespilotne letjelice u otkrivanju požara i piromana.

Dogovor dvaju ministarstava bio je nužan zbog toga što će glavni ili isključivi dio osoblja i posada za operativnu uporabu letjelica, a i brodova, dati Oružane snage RH. Nabava letjelica čini i veći financijski dio ovog paketa s predviđenih 112,5 milijuna kuna, a za šest brzih patrolnih brodova 18,75 milijuna kuna, no uz mogućnost povećanja iznosa. Barem bi dvije zemaljske stanice na obali bile opremljene za prihvat i uporabu besposadnih letjelica, s time da će one biti mobilne i moći će se lansirati s mnogo većeg broja improviziranih uzletišta.

Obalna straža

Ugovor za nabavu besposadnih letjelica bit će potpisan do kraja 2017., a isporuka je planirana u drugoj polovici 2018. Natječaj za patrolne brodove kreće u prosincu ove godine, a planirana je isporuka prvih dvaju brodova u zadnjem tromjesečju 2018. te svih ostalih u 2019. Prema traženim tehničkim karakteristikama natječaja jasno je da Hrvatska traži besposadne letjelice nižeg odnosno srednjeg dometa. Ukupna masa letjelice pri polijetanju je 150 kg, minimalni domet 120 km, a istrajnost u zraku najmanje šest sati.

Nefinancijski kriteriji

Kako je riječ o prilično malom dometu, prednost u natječaju će, naravno, imati one ponude koje će za isti ponuđeni novac moći ostvariti veći domet i dulje trajanje leta. Letjelice će morati imati mogućnost ručnog i automatskog praćenja cilja te pasivne navigacije. Moraju imati i sustav za automatsko slijetanje i povratak na uzletište u slučaju gubitka signala. Isporučitelj preuzima i obvezu izobrazbe i obuke 15-ak instruktora za korištenje i održavanje sustava. Letjelica mora imati životni vijek od 15 godina i mogućnost minimalno 1430 sati leta godišnje.

Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Ministar Krstičević primio u službeni posjet ministra obrane Izraela Avigdora Liebermana

Pri odabiru ponude Tolušićevo će ih ministarstvo, osim po cijeni, vrednovati i po nefinancijskim kriterijima, odnosno dometu, istrajnosti i ponuđenom jamstvu. Osnovni je preduvjet za natjecanje da je proizvođač već dokazan i da je u protekle tri godine već utržio na prodaji takvog sustava minimalno šest milijuna eura. Prije samog donošenja odluke, jedan je od preduvjeta i da hrvatski tim obavi i testiranje sustava. U spomenutim ministarstvima zadovoljni su da konačno počinje ostvarenje dugo pripremanih projekata koji štite teritorij pod našom jurisdikcijom.

Njima ćemo se, drže, podići među najopremljenije inspekcijske službe u Europi. Sada ribarska inspekcija za nadzor koristi šest plovila, Obalna straža devet, a njoj su na raspolaganju i dva Pilatusa te četiri helikoptera. Potporu nadzoru na moru daje i Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture s 48 plovila te MUP sa svoja 74.  

 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 43

DO
dopizdilomi
13:39 26.09.2017.

Konačno dobra vijest. Nakon zrakoplovstva počelo se razmišljati i o pomorskim snagama.

Avatar Domaće je bolje
Domaće je bolje
12:53 26.09.2017.

Gdje god se naručuju gotovi proizvodi trebalo bi onogućiti da se neki djelovi (aviona,broda,bespilotne letjelice,drona),pravi i u Hrvatskoj.

Avatar scarfacce
scarfacce
12:43 26.09.2017.

janezi ode vam piranj