HRABROST SE ZOVE NJIHOVIM IMENOM

Hrvatske pilote koji su preletjeli iz JNA ništa nije moglo zaustaviti – u jednom su danu obogatili HRZ za čak dva Yugo MiG-a

Foto: Arhiva Večernjeg lista
Foto: Arhiva Večernjeg lista
Foto: Arhiva Večernjeg lista
Foto: Arhiva Večernjeg lista
15.05.2024.
u 08:00
Dva manje na njihovoj strani i dva zrakoplova više na našoj strani, znači da je odnos promijenjen za četiri, u našu korist, pisao je u svibnju 1992. Večernji list
Pogledaj originalni članak

U ratno vrijeme, kada je Osijek gorio, a potresni su izvještaji stizali i iz Darde, gdje se baš tada dogodio pravi pokolj, zahvaljujući hrabrosti dvojice pilota, Ivice Ivandića i Ivana Selaka, 15. svibnja 1992. godine Hrvatsko ratno zrakoplovstvo postalo je brojnije za dva nadzvučna 'lovca' iz sastava bivše JNA, koja su tog dana uspješno sletjela na aerodrome u Zagrebu i Splitu. Povodom preleta dva Jugo MiG-a iz Ministarstva obrane stiglo je tada tek šturo priopćenje od ukupno pet rečenica kojim je javnost bila obaviještena kako je akcija preleta borbenih, nadzvučnih mlažnjaka, iz sastava Jugo Ratnog vazduhoplovstva, izvedena u organizaciji i po planu Zapovjedništva HRZ. Dva dana kasnije, naslov 'Četiri prema nula za nas', na naslovnici Večernjaka zaintrigirao je čitatelje, a naš novinar, Frane Plančić, pojasnio je da je riječ o jednostavnoj računici, „Dva manje na njihovoj strani i dva zrakoplova više na našoj strani, znači da je odnos promijenjen za četiri, u našu korist. Nije riječ o matematičkoj, nego o stvarnoj promjeni odnosa snaga, jer su zrakoplovi ispravni i mogu svaki tren na zadatak“, pojasnio je Plančić.

Perešin i Borović probili su led

Samo sedam mjeseci prije tog dvostrukog preleta MIG-ova JNA u Hrvatsku, 25. listopada 1991. godine, pilot Rudolf Perešin je MiG-om 21 preletio iz JNA u Austriju, sletjevši na aerodrom u Klagenfurt. U veljači 1992. godine na isti se, hrabri pothvat odlučio i pilot Danijel Borović. Ta dva spektakularna preleta 'probila su led', no ne i olakšala posao pilotima koji su planirali učiniti isto, jer nakon bijega Perešina i Borovića, u redovima Ratnog vazduhoplovstva tadašnje JNA oprez je bio drastično pojačan. Uz to i rat se sve više rasplamsavao te je pred pilotima Ivicom Ivandićem i Ivanom Selakom bio, stoga, krajnje opasan i visokorizičan pothvat koji su dodatno zakomplicirali, ali i prolongirali neki neplanirani događaji. Naime, godinu dana prije preleta Ivandić se suočio s požarom na avionu, a sedam mjeseci prije bijega iz JNA, u listopadu 1991., Selak je preživio tešku, zrakoplovnu nesreću, u kojoj su dvojica njegovih kolega izgorjela, navodi portal Wikibooks. Dozvolu da opet može poletjeti Selak je stoga dobio tek u ožujku 1992., a već 15. svibnja te godine odlučio se za veliki korak, točnije, za svoj veliki let bez povratka u JNA.

GALERIJA Ovo su novi čuvari hrvatskog neba: Pogledajte šest Rafalea koji su stigli u Hrvatsku

Foto: Željko Lukunić/Pixsell
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Rafalei stigli u Hrvatsku
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei će, dok nisu u zraku, biti parkirani u hangarima u vojarni
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei će, dok nisu u zraku, biti parkirani u hangarima u vojarni
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei će, dok nisu u zraku, biti parkirani u hangarima u vojarni
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei će, dok nisu u zraku, biti parkirani u hangarima u vojarni
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei će, dok nisu u zraku, biti parkirani u hangarima u vojarni
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Zagreb: Rafalei će, dok nisu u zraku, biti parkirani u hangarima u vojarni

VEZANI ČLANCI: 

DOLAZE RAFALEI, ALI...

MiG-ovi su trebali biti prizemljeni, ali plan se drastično promijenio: Više je razloga

Plan je bio da preostali MiG-ovi, a sada ih još uvijek leti pet do osam primjeraka, kako kada, završe dijelom u muzejima, naravno prethodno razoružani, a spominjala se tek mogućnost da neki od njih budu i konzervirani, zlu ne trebalo. Računalo se da im ionako ističu zadnji resursi, te nema smisla nastaviti trošiti i na njihovo letenje i održavanje, kad već dolaze noviji, puno mlađi i skuplji Rafalei.

Tog se proljetnog dana, povodom obilježavanja "Dana vazduhoplovstva", uvježbavao prigodni program, a u eskadrili u kojoj su bila četiri para aviona, letjeli su i Ivandić i Selak, koji je ubačen u posljednji letački par, umjesto pilota koji tog dana, zbog zdravstvenih problema, nije mogao poletjeti. Prvi je uzletio Ivandić, a čim mu je stigla potvrda da je i Selak poletio, krenuo je avionom prema Splitu. Neposredno nakon toga i Selak se odvojio od svog letačkog "para" te je krenuo prema Zagrebu. Oba pilota sretno su prizemljila borbene zrakoplove, Ivandić na Resnik, a Selak na Pleso. Zahvaljujući njima, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo je, u samo jednom danu, postalo brojnije za dva MiG-a. Selakov zrakoplov, koji je dobio počasno ime, "Osvetnik Dubrovnika", bio je 'u radnom odnosu' tijekom čitavog Domovinskog rata, ali i kasnije te je 'umirovljen' 2004. Sreću da doživi 'odlazak u mirovinu' nije imao i drugi MiG, Ivandićev „Osvetnik Vukovara“ - na svoj posljednji let vinuo se 14. rujna 1993., kod Vrginmosta ga je tada srušio srpski projektil, pri čemu je poginuo hrvatski pukovnik, Miroslav Peris.

Isprobajte arhivu Večernjeg lista

Na stranici https://arhiva.vecernji.hr/ nalazi se najveća digitalna arhiva izdanja dnevnih novina u Hrvatskoj, ali i u regiji. Pretplatite se danas i dobivate uvid u više od 60 godina hrvatske povijesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.