– Koprivnica je oduvijek bila važno prometno čvorište, ali od prosinca ove godine postat će mala željeznička stanica s vrlo malim prometom. Kroz Koprivnicu, na žalost, više neće proći nijedan međunarodni vlak – istaknuo je u četvrtak u srcu Podravine Dalibor Petrović, zamjenik predsjednika sindikata strojovođa Hrvatske. Pita se čemu se onda uopće radi drugi kolosijek od Koprivnice do Zagreba ako ne bude vlakova.
Nerealni podaci
– Bojimo se da ćemo izgubiti vlakove, a da se neće ništa uštedjeti, što bi navodno trebao biti cilj ukidanja međunarodnih linija. Postoje neki podaci uprave koji govore da ti vlakovi nisu isplativi, ali uvjereni smo da oni nisu realni – izjavio je Petrović.
Iako su se pojavile informacije da će HŽ ukidati međunarodne linije poput one prema Budimpešti, u toj su nam tvrtki tu informaciju demantirali.
Tako tvrde da HŽ Putnički prijevoz ne ukida međunarodni promet prema zemljama regije te da će i u voznom redu 2012./2013. održavati veze s europskim metropolama – Bečom, Villachom, Frankfurtom, Zürichom, Beogradom, Budimpeštom i Sarajevom.
U HŽ-u tako navode da međunarodni promet nije u državnom sustavu subvencioniranog prijevoza, stoga u tom prometu potpuno vrijede tržišna pravila.
– U voznom redu koji je na snazi imamo 56 međunarodnih linija. Kod pripreme novog voznog reda HŽ Putnički prijevoz d.o.o. svake godine radi analizu cjelokupnog poslovanja pa tako i međunarodnog prometa. Financijski se učinci svake linije razmatraju zasebno. Iako se analize poslovanja još uvijek provode, već sada možemo konstatirati da 46 od 56 međunarodnih linija stvara gubitke u iznosu od 38,6 milijuna kuna na godinu – kazali su nam u HŽ-u. Dodaju da, s obzirom na to da se od HŽ Putničkog prijevoza zahtijeva da posluje prema tržišnim principima, ovakav gubitak ne mogu ignorirati.
Iako kažu da neće ukidati vlakove, u HŽ-u će, po svemu sudeći, smanjiti broj međunarodnih linija pa tako navode da, s obzirom na to da poslovne analize upozoravaju na generiranje gubitaka iz poslovanja na pojedinim relacijama, cilj je poslovnim odlukama reducirati spomenuti gubitak, a što namjeravaju učiniti i zbog nužnosti poslovanja prema tržišnim principima.
Ukidanje ili reduciranje linija prijeti i u domaćem željezničkom prometu. Naime, još je bivša uprava HŽ-a zaključila da čak 164 linije u domaćem prometu nisu rentabilne! Među njima su i one iz Zagreba u Osijek i Rijeku. Takve nerentabilne linije generiraju gubitak od 90-ak milijuna kuna godišnje.
Sadašnja uprava HŽ-a pak kaže da je od ukupno 705 vlakova samo u domaćem prijevozu 361 subvencioniran iz državnog proračuna.
Rade analize
O mogućem ukidanju domaćih linija kažu da se još uvijek rade analize poslovanja.
– S obzirom na to da je do stupanja na snagu novog voznog reda preostalo još više od pet mjeseci i da će rezultati zajedno s prijedlogom novog voznog reda ovisiti i o poslovanju u idućem razdoblju, nije moguće s preciznošću odgovoriti koliko će se domaćih linija reducirati – napominju u HŽ-u.
Zadržavanje nerentabilnih linija u domaćem prometu i dogodine ovisit će ponajprije ili o državnom proračunu i subvencijama ili o spremnosti lokalnih vlasti da subvencioniraju te linije.
Ukinite sve međunarodne linije i uvedite lokalne pogranične vlakove. Trebat će nam za šoping...