Ostalo je još nekoliko dana za prijavu na najvredniji u povijesti natječaj HŽ Infrastrukture za projektiranje i izgradnju željezničkog mobilnog komunikacijskog sustava. Točnije, natječaj se zatvara 25. travnja u podne. Radi se o vrijednosti nabave od gotovo pola milijarde eura (450 milijuna eura bez PDV-a), što je najveća procijenjena vrijednosti natječaja u HŽ Infrastrukturi i ujedno jedna od većih u Hrvatskoj. Radi se o velikom zahvatu na željezničkom komunikacijskom sustavu koji je zapeo u prošlom stoljeću.
"Modernizacijom se planira pokriti cjelokupna željeznička mreža u Hrvatskoj na više od 2600 kilometara pruga. Predviđeno trajanje provedbe ugovora je sedam godina. Kriteriji za odabir ponude je ekonomski najpovoljnija ponuda. Projekt se financira iz fondova EU i kredita Europske investicijske banke, a sastoji se od tri faze, a to su izrada projekta, odnosno tehničke dokumentacije izgradnje, izgradnje Globalnog sustava pokretnih komunikacija za željeznički promet te treća faza migracije s GSM-R mreže u FRMCS", objavljeno je na stranicama HŽ infrastrukture.
Sadašnji analogni sustav (RD, izgrađen 80-ih godina prošlog stoljeća) trebao bi u sedam godina proći ogromnu transformaciju, da bi naposljetku bio vrhunski opremljen najmodernijom svjetskom tehnologijom. Odlučeno je da će se najprije u roku od pet godina izgraditi prijelazni (GSM-R) sustav, a potom će se u roku od dvije godine (ovisno o EU), odraditi migracija na budući standard (FRMCS).
Trenutačno je GSM-R sustav prevladavajući na prugama država članica EU, a FRMCS je određen kao budući cilj koji EU želi dostići do 2030, premda još nije donio specifikacije. To znači da GSM-R polako već odlazi u povijest i da se zna da će ga zamijeniti FRMCS koji neke države već testiraju na svojim prugama. Hrvatska, iako je pokušavala, nikada nije uspjela ugraditi GSM-R sustav, a zbog tog prekršaja po EU direktivi sada i jest u položaju koji izaziva rasprave. A glavno pitanje koje se spominje u javnosti jest: zbog čega, kada smo već u prilici, novac ne utrošimo odmah na najmoderniju postojeću tehnologiju?
POVEZANI ČLANCI:
Iz HŽ Infrastrukture pojašnjavaju: "GSM-R (Global System for Mobile Communications - Railway) sustav trenutačno je jedini standard za komunikaciju u željezničkom prometu koji se može nabaviti te su svi upravitelji željezničke infrastrukture u EU opremljeni GSM-R sustavima za koji je podrška proizvođača zajamčena najmanje do 2035. godine. Prema sadašnjim planovima, ostvarenje preduvjeta za raspisivanje natječaja i nabavku opreme za FRMCS očekuje se krajem 2028., no kako se rokovi pomiču, realno je očekivati da će sve potrebno za natječaj za FRMCS biti spremno oko 2030." kazuju naručitelji te naglašavaju: "Kako bismo unaprijedili sigurnost i brzinu prometa željezničke mreže, HŽ Infrastruktura nabavlja jedini sustav koji je trenutačno moguće nabaviti te ćemo u jedinstvenom postupku i za unaprijed utvrđenu cijenu ugovoriti njegovo unapređenje na budući FRMCS sustav. Oko 90 posto komponenti i radova koji se nabavljaju kompatibilno je između trenutačno mogućeg GSM-R i budućeg FRMCS sustava", argumenti su koji su prevagnuli da se radna skupina Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i projektni tim HŽ Infrastrukture opredijeli za postupan prelazak.
Male šanse za Huawei
Iz HŽ infrastrukture dodatno i naglašavaju: “Najnoviji, odnosno posljednji proces koji je pokrenut kako bi se riješio ovaj važan projekt traje nešto dulje od dvije godine i od početka je značajno drugačiji od prethodnih po načinu vođenja i planiranom načinu provedbe, sve kako bi se osigurala transparentnost i brzina realizacije.
U tom smislu, umjesto dugotrajne izrade studija i projektiranja odabran je design&build model kojim se jamči veća transparentnost u svim fazama projekta, a istovremeno se ubrzava proces realizacije te se smanjuju potencijalni konflikti i problemi u provedbi”.
Kada se radi o tome tko uopće može izgraditi GSM-R sustav, postoje tek tri tvrtke u svijetu koje to trenutačno mogu. Dvije europske i jedna kineska. Potvrđuju to i iz HŽ Infrastrukture, te kažu: “Izgradnja GSM-R sustava zahtjeva specifično tehničko znanje i iskustvo u području željezničkih telekomunikacijskih sustava.
Prema našim informacijama, postoje najmanje tri kompanije koje proizvode ovu specijaliziranu opremu te posjeduju potrebno iskustvo”. Pritom napominju kako je važno da odabrani dobavljač može ispuniti sve zahtjeve projekta i uvjete iz relevantnih propisa i smjernica, te ističu, dokumentacija predviđa procjenu sigurnosnog rizika dobavljača. U prijevodu, to znači, kineska tvrtka, u ovom slučaju Huawei, vjerojatno nema previše šansi osvojiti natječaj.
Još jedan kamen spoticanja jest što odluka o tome koja će se tehnologija uvoditi diktira ishod cijelog natječaja, smatraju kritičari. Naime, vrijednost implementacije GSM-R-a, kažu, tek je 10 postotni udio u 450 milijuna eura vrijednoj nabavi. S obzirom da su za taj dio posla sposobne tek dvije raspoložive tvrtke, pitanje jest, koliko zapravo ponuda može stići na ovaj natječaj? Stoga kritičari koji su ujedno i zagovornici direktnog prelaska na FRMCS, smatraju da se taj dio oko implementacije mogao odvojiti u zaseban tender, čime bi se omogućilo više ponuda i veća konkurentnost te naposljetku ušteda.
’Ubilo’ nas odugovlačenje
Javna nabava koja u tijeku, tek 3. fazu – migraciju na FRMCS, vrijednu oko 15% one ukupne, tretira kao opciju, premda ni nju ne planiraju izdvajati. “Namjera je bila u jednoj nabavi i s jedinstvenom cijenom ugovoriti najmoderniji sustav željezničkih komunikacija”, poručuju iz HŽ infrastrukture. Dodatno, kažu naručitelji da je “uzimajući u obzir kompleksnost i veliku vrijednost predmeta nabave, odabran otvoreni postupak javne nabave kao najtransparentniji postupak koji se provodi sukladno Zakonu o javnoj nabavi i EU-ovim direktivama”.
Budući da su igri jako veliki novci, ne čudi, da biznis zajednica upravo oko ovog natječaja raspravlja. Je li bolje ‘adaptirati’ prastari komunikacijski sustav i postepeno doći do onog najsuvremenijeg, ili kad se već čekalo dva desetljeća, pričekati još pola, pa se modernizirati od nule? Te je li i kakve uvjete natječaj trebao sadržavati.
Ono što sa sigurnošću možemo ustvrditi jest tek trenutačno stanje, a to je da nam je sustav komunikacija na željeznicama pretpovijesni i jedan od rijetkih takvih u EU, te da nam je prethodno odugovlačenje ovih odluka donijelo svojevrsnu pat poziciju. Hoće li doista budućnost biti modernija, ostaje nam tek da pratimo. Kao i put novca koji će za tu modernizaciju biti utrošen.
VIDEO U Končaru rade punom parom na novim zagrebačkim tramvajima: Evo kako napreduju radovi
Ček da se učlanim i onda se javim na natječaj.