Petice i samo petice otvaraju vrata željenih srednjih škola. Borba za što boljom ocjenom, prosjekom 5,0 ili barem odličnim općim uspjehom postali su imperativ učenika osnovnih škola i njihovih roditelja, koji su do svog cilja spremni doći na razne načine.
– Događalo se da mi roditelji prijete. Nije da sam se nešto posebno bojala iako mi ponekad i nije bilo svejedno – ispričala nam je jedna nastavnica matematike.
Ambicije roditelja
Ravnateljica zagrebačke OŠ Matije Gupca Ljiljana Klinger tvrdi da sadašnji izračun ocjena i općeg uspjeha aritmetičkom sredinom nije dobro rješenje i da zato imamo velik broj odlikaša.
– Nekada učenik nije mogao imati odličan opći uspjeh ako je u svjedodžbi iz nekog predmeta postojala trojka – ističe Lj. Klinger. Priznaje da nastavnici često ne žele zakinuti učenika u ocjeni jer su svjesni da im o tome ovisi upis u željenu školu. No, još su veći problem od popustljivih nastavnika preambiciozni roditelji.
– Imamo roditelja koji je prošle i ove godine svoje dijete poslao na predmetni ispit jer nije bio zadovoljan zaključenom ocjenom. Ali dijete nije dobilo bolju ocjenu. Odgovornost za velik broj odlikaša ne treba tražiti samo u nastavnicima i obrazovnom sustavu već i u iznimno visokim, ponekad nerealnim očekivanjima roditelja – zaključuje Lj. Klinger. Stručnjaci koji se godinama bave obrazovanjem drže da je dojam kako je više od pola učenika s odličnim uspjehom – pogrešan.
Istraživanje 2013./2014.
- Netočno je da postoji inflacija odlikaša, točno je samo to da u vrijeme upisa u srednje škole postoji žestok pritisak na desetak najatraktivnijih gimnazija u Hrvatskoj. Dijete koje ima prosjek ocjena, recimo, 4,6, nema što tražiti u, primjerice, XV. gimnaziji jer se ondje upisuju oni koji imaju prosjek 5,0 i dodatne bodove – komentira prof. dr. Josip Burušić iz Instituta Ivo Pilar. Prema istraživanju koje je dr. Boris Jokić, voditelj reforme školstva, proveo u 2013./2014. školskoj godini, samo 4,9% ili nešto više od 2000 osmaša imalo je prosjek 5,0.
– Sva četiri posljednja razreda OŠ, prema mojoj procjeni, jer egzaktne podatke trenutačno nemam, s općim uspjehom odličan nije prošlo više od 20% đaka – tvrdi Jokić.
Pedagoginja prof. dr. Dijana Vican, rektorica Zadarskog sveučilišta, upozorava da naša djeca uče za ocjenu i upis u srednje škole i da ocjene odlikaša često nisu realna slika.
A i u ovoj je državi sustav takav da se petica prelako dobije. Kad bi ministarstvo obrazovanja radilo svoj posao, možda bi se mogli nadati kvalitetnijem sustavu.