I Humphrey Bogart bio je influencer. Slavni glumac je u pauzama snimanja filmova snimio i reklamu za – slatkiše. Da je živ, svrstali bi ga u kategoriju megainfluencera kao što je danas, na primjer, Kim Kardashian. No, takvih koji samo na pojavljivanju u nekoj reklami ili na nekom događaju zarađuju desetke milijuna dolara ni danas nema puno, ali tu je zato cijela vojska makroinfluencera i mikroinfluencera koji zarađuju nešto sa strane, a neki čak i uspijevaju živjeti isključivo od toga da reklamiraju tuđe proizvode i usluge.
Tvrtke ih plaćaju za to da na društvenim mrežama poput Instagrama, Twittera i Facebooka hvale kozmetiku, odjeću, hranu, bijelu tehniku, sobe u hotelu... Ciljane su skupine pripadnici tzv. Y i Z generacija, dakle mlađi od 40, stasali na tehnološkom bumu. I dok poznati glumci, pjevači, političari, poduzetnici, liječnici, sociolozi, književnici... već godinama kao blogeri i “opinion makeri” koriste društvene mreže da ih se čuje i vidi, stasala je iznebuha generacija mladih anonimaca koji objavljuju postove i videa, skupljaju lajkove i klikove, pa i večere.
Ovih je dana veliku pozornost dobio slučaj manje slavne influencerice kojoj je neslavno propao pokušaj suradnje s jednim restoranom. Ponudila je kompenzaciju tako da za besplatnu večeru napiše pozitivnu recenziju i reklamira restoran, kao što je prije toga reklamirala frizerske salone, kafiće... Restoran ju je odbio, dobio je time besplatnu reklamu, a djevojka je naučila da nema besplatne večere. I eto rasprave. Odmah se našla na udaru brojnih kritičara koji smatraju da su influenceri žicari i neradnici koji bi kruha bez motike.
Bolje da se, kažu, uhvate knjige. Kao da pišu o kvarku ili Hegelu. Kako još nije osmišljen kurikul za zanimanje influencer koje bi se upisivalo u srednjim školama, oni uče isključivo u praksi, metodom pokušaja i pogrešaka, tražeći svoje mjesto pod suncem koje ne grije sve jednako. Uz autentičnost i atraktivnost sadržaja koji moraju nuditi, važna značajka koju traže njihovi pratitelji na društvenim mrežama jest i vjerodostojnost. Ako u tom poslu izgubite vjerodostojnost, neće vas više nitko spasiti. Nije to politika.
Nitko ne krivi SVE influencere. Ima ih po svijetu koje kreiraju zanimljive sadržaje (od it-a, life-coachinga recenzija stavri kojima su neke bitne etc.. svatko nađe nešto za gledat). Problem su oni koji traže usluge pod prijetnjom loših recenzija. Odi plati cugu i veceru u restoran, daj ocijenu kakvu zelis i ekipa koja te prati ce znat da li restoran valja ili ne. Sve ostalo je iznuda