Odustaje

Influenceri i youtuberi – scena koja zbog rasističkih i seksističkih izjava i skandala gubi svoj sjaj

Foto: Youtube screenshot
1/8
02.08.2020.
u 09:00

Youtuberi su uvijek bili nekakva kontrakultura, kojoj su pribjegavali oni koji su se razočarali u sadržaj koji se prikazivao na televiziji ili drugim medijima. Psovke, crni humor, pa čak i samo spominjanje riječi kao što su pedofilija, seks, droga bio je dovoljan razlog da se na videima youtubera više nikada ne prikažu reklame.

Već nekoliko godina mnogima s usta ne silazi riječ influencer. Brojnim je osobama to postao i unosan posao premda se za taj poziv vrlo često vežu negativne konotacije – te ih mnogi opisuju kao ljude koji ništa ne rade, a zarađuju goleme količine novca. Tako su se svojedobno komentirale i zvijezde realityja, a najčešća meta kritika bila je upravo Kim Kardashian West i njezina obitelj koja sudjeluje u vrlo popularnom showu ‘Keeping up with the Kardashians’. Istina je pak da nije lako živjeti gotovo 24 sata dnevno s kamerama uperenima u lice koje hvataju svaku vašu grešku ili težak trenutak. Nije lako biti ni zabavan sezonu za sezonom, dovoljno da te poželi pratiti više od 10 milijuna ljudi. No s vremenom su ljudi prihvatili realityje kao vrijednu forme zabave – možda i zato što se uz njih mogu opustiti i zabaviti nakon naporna radnog dana kada više nemaju energije za gledanje filma ili serije – pa su se u negodovanju preusmjerili na influencere, među kojima su i YouTube kreatori. Posljednji skandal s najpoznatijim balkanskim youtuberom, kojeg je šira javnost zapamtila pod nadimkom Baka Prase, mnoge je natjerao na razmišljanje o tom poslu i ljudima koji se njime bave. Influencer, pravim imenom Bogdan Ilić, optužen je da je slao poruke u kojima je maloljetne djevojčice nagovarao da mu šalju golišave fotografije te da ga dođu posjetiti u novom stanu.

Bojan se povukao s društvenih mreža, bez isprike ili priznanja. Posao youtubera čini se iznimno lakim. Sjedneš pred kameru, malo govoriš i 10 milijuna klinaca postaju instantni fanovi. Možda je tako i bilo prije nešto više od 10 godina kada su počinjali originalni kreatori kao što su Shane Dawson, Jenna Mourey, Olga Kay i Ingrid Nielsen. Zabavljali su fanove samom svojom pojavom, ali i skečevima. U to je vrijeme bilo puno lakše naći svoju nišu i publiku, ali i postati viralan. Društvenu je mrežu tada već kupio Google za 1,6 milijardi dolara. No, brzo se sve promijenilo. Velike korporacije, koje su tek kretale u ozbiljno oglašavanje na internetu, vidjele su priliku za laku zaradu i manje troškove. Pošalješ “toj nekoj djeci” pet ruževa i šest majica i oni će ih promovirati ili samo pokazati u svom videu, presretni da ih je netko uopće primijetio. Naravno, apetiti su s godinama počeli rasti. Kamere su bile bolje, kreatori su ulagali u montažere, a to je zahtijevalo sve više novca. Kompanije nisu baš bile presretne zbog toga, no uvidjele su da je javnosti lakše prodati proizvod ako ga promovira netko bliži njihovoj dobnoj skupini, netko kome vjeruju i tko im se obraća kao prijatelj – s ekrana kompjutora. Ubrzo su počeli videi o tome kako je netko kupio svoju prvu kuću, prvi Ferrari ili novi iPhone, odmah nakon što je izašao, a ne godinu dana poslije, na sniženju uz brutalno visoku pretplatu.

Foto: imdb

Njihov kredibilitet u svijetu počeo je rasti. Iako su ih mainstream mediji zaobilazili, na njihovim videima svoje su oglase vrtjeli Coca-Cola, Pepsi, Nestlé, McDonald’s i Amazon. Prije je bilo dovoljno izmisliti sadržaj koji traje samo pet minuta i već bi novac sjedao na račun, no nekoliko godina poslije YouTubeov algoritam je odlučio da je 10 minuta optimalno vrijeme da se izvrte sve bitne reklame, a kreatori su u džep pospremili i po nekoliko tisuća dolara po videu. Naravno, prije toga su morali zadovoljiti brojne YouTubeove parametre, skupiti više tisuća pregleda, ali i pretplatnika, što je u to vrijeme bilo mnogo lakše nego danas. Za razliku od slavnih pjevača ili glumaca, u poslu im nije pomagala mašinerija. Možda poneki menadžer, no većina je youtubera bila samostalna; sami su dogovarali poslove i pregovarali s mogućim oglašivačima koji bi sponzorirali njihove videe što je uz reklame koje bi se inače vrtjele na njima bio dodatni financijski poticaj. Tu su mogućnost za zaradu vidjele i razne agencije koje su pod svoje uzimale gomile youtubera obećavajući im sigurnu zaradu i nove ideje za samo nekoliko postotaka njihova profita. Mnogi su bez razmišljanja u to vrijeme potpisali za njih vrlo nepovoljne ugovore pa bi sva zarada odlazila agencijama, a oni bi dobili “koliko im je potrebno”. Naravno, većina poslova i ideja i dalje je dolazila od youtubera, koji nisu mogli ostaviti svoju publiku bez videa više od tjedan dana – jer bi pali u zaborav. Osim financijske situacije, s godinama se mijenjala i kultura.

Smiješni skečevi postali su prošlost, a gledatelje je sve više privlačila industrija ljepote i stvarni životi youtubera. Tutoriali o šminkanju, proizvodi, umjetnički radovi koje su stvarali neki autori videa zaintrigirali su javnost. Ali, naravno i velike beauty kompanije. Sve su više surađivali s njima te su neke ponudile youtuberima i da se njihovo ime nađe na policama drogerija. Pionirka je bila make-up artistica Jaclyn Hill koja je surađivala s brendovima kao što su Morphe i Becca, dok je Marlena Stell među prvima uložila novac i izgradila kompaniju koju je nazvala Makeup geek. Youtuberi su uvijek, zapravo, bili nekakva kontrakultura, kojima su pribjegavali oni koji su se razočarali u sadržaju koji se prikazivao na televiziji ili drugim medijima. Ljudi su od njih očekivali jako puno, a ponajviše čist imidž. Dobne skupine obožavatelja uvijek su varirale iako mnogi misle da su zanimljivi isključivo djeci, to nije tako. Ta djeca, koja su youtubere pratila u začetku, postali su odrasle osobe s vlastitim obiteljima i poslovima.

Foto: imdb

Većina ih je promijenila interese, no neki su ostali vjerni svojim ‘prijateljima’ koje bi sretali po konvencijama(40-600 dolara) i turnejama(oko 300 dolara), nosili na majicama (100-300 dolara) i s kojima bi ‘komunicirali’ isključivo na društvenim mrežama, nakon što bi ih napokon primijetili – jer su ostavili 40 komentara podrške na svakoj novoj fotografiji. To je naravno mnogima ostavilo gorak okus u ustima pa su se počeli osvećivati. Videi “S kojim sam poznatim youtuberima imala/o loše iskustvo” bili su iznimno gledani, na Twitteru su se stvarala tajna društva fanova koji su počeli primjećivati da njihovi “najdraži ljudi” ipak nisu toliko savršeni. Sve je to dovelo do porasta broja kanala koji su se bavili isključivo dramom youtubera. A oni su iznošenjem činjenica, ali i ponekim vlastitim zaključkom, uz podršku vojske bivših fanova ili onih kojima “se nikad nisu sviđali” – mogli uništiti nečiju karijeru nakon samo nekoliko videa. Situacija je tako postala toksična. U strahu od toga da ih netko razotkrije ili proglasi nebitnim, velika većina kreatora počela je čistiti svoj imidž.

Brisati stare objave na društvenim mrežama, montirati videe tako da izbace iz njih ono što bi moglo nekoga uvrijediti ili povrijediti, ali ih i brisati i time gubiti čak i do 60 milijuna pregleda u danu. Neki skandali nisu mogli proći nezapaženo, pa su optužbe za rasizam, pedofiliju, nametljivo ponašanje i maltretiranje pojedinih youtubera gotovo preplavile društvene mreže, a onda polako počele ulaziti i tradicionalne medije. Naravno, sve je to ubrzo uplašilo oglašivače. Pobojali su se da će završiti kao lanac brze hrane Subway čije je zaštitno lice godinama bio Jared. On je, naime, skinuo kilograme jedući svakodnevno njihove sendviče te se izliječio od morbidne pretilosti, no ono što je radio iza zatvorenih vrata bilo je puno morbidnije. Optužen je za pedofiliju, a Subway nikada nije uspio isprati tu ljagu sa svog brenda. Youtuberima je postalo sve teže snimati videe i od njih zarađivati.

Psovke, crni humor, pa čak i samo spominjanje riječi kao što su pedofilija, seks, droga bio je dovoljan razlog da se na njima više nikada ne pokažu reklame. Iako su mnogi ostali, neki su shvatili da se ipak ne mogu toliko cenzurirati niti održati imidž koji se od njih očekuje. Jednostavno su odustali. Tako je prije nekoliko tjedana u medijima odjeknula vijest da se Jenna Mourey povlači s YouTubea. Videe je snimala gotovo 10 godina. Skupila je oko 20 milijuna pratitelja kojima se plačnim glasom ispričala za svojih nekoliko rasističkih i seksističkih izjava. U strahu od progona, koji se već bio dogodio njezinu kolegi Shaneu Dawsonu – zbog istih razloga – povukla se. Uslijedili su još neki, jednako tužni i oproštajni videi drugih autora koji su na toj društvenoj mreži odrasli pred budnim očima javnosti.

VIDEO Neven Ciganović nam otkriva je li zaljubljen u Marka Grubnića

 

Ključne riječi

Komentara 1

MA
Matrix5
21:00 02.08.2020.

Odrasli pred ocima javnosti uz kameru 24/25 fakat tuzan je ovaj svijet

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije