Iranski predsjednik Ebrahim Raisi, koji je ovog vikenda poginuo u padu letjelice, nevjerojatnije je putovao helikopterom Bell 212, navodi američki medij CNN. Riječ je o zrakoplovima koji su u uporabi od kasnih šezdesetih, a u svojoj floti ima ih i Hrvatska. Podsjetimo, državni vrh tijekom vikenda putovao je helikopterom iznad Istočnog Azerbajdžana, iranskog planinskog područja, a helikopter je letio kroz gustu maglu kada se srušio. Jutros je potvrđeno kako su Raisi i ministar vanjskih poslova Hossein Amir Abdollahian poginuli u padu.
Helikopteri Bell počeli su se proizvoditi u prošlom stoljeću za kanadsku vojsku te su bili svojevrsna nadogradnja UH-1 Iroquois helikoptera. U novom tipu helikoptera dva su turboosovinska motora umjesto dotadašnjeg jednog, čime se postigla i veća nosivost. Službeno je uveden 1971. te su ga brzo preuzele vojske Kanade i SAD-a.
Kako prenosi Reuters, model Bell 212 namijenjen je za uporabu u raznim situacijama, uključujući prijevoz ljudi, gašenje požara iz zraka te prijevoz tereta i oružja. Model kojim je putovao predsjednik bio je prilagođen prijevozu putnika.
Vojni analitičar Cedric Leighton naveo je kako je moguće da su poteškoće pri nabavi rezervnih dijelova imale ulogu u padu zrakoplova.
– Prvi put uveden je tijekom kasnijeg razdoblja vladavine šaha, 1976. i to u komercijalnom obliku, a prethodno je bio u uporabi u američkoj vojsci. Stoga stvarni početak ove posebne vrste helikoptera može datirati već iz kasnih 1960-ih. Dakle, rezervni dijelovi definitivno su problem za Irance – objasnio je.
– U konkretnom slučaju, mislim da je nesreća posljedica gomilanja rezervnih dijelova koji manjkaju zbog sankcija, kao i loših vremenskih uvjeta u posljednjih nekoliko dana u ovom dijelu sjeverozapadnog Irana. Sve to je, mislim, pridonijelo nizu incidenata i loših odluka koje je pilot, a možda čak i sam predsjednik, donio prilikom upravljanja ovom letjelicom. Nažalost, rezultat je ova nesreća – dodao je.
POVEZANI ČLANCI:
Helikopter može prenijeti do 14 ljudi plus jednog člana posade, a zbog učinkovitosti upotrebljavaju ih brojne države. Dandanas njima se koriste i naši susjedi, BiH, Srbija i Slovenija, a rabi ih i hrvatska policija.
Kako može "gomilanje rezervnih dijelova" biti uzrokom nesreće? A i "analiza" je na visini: uzrokom može biti ali baš sve: od pogreške pilota pa do lošeg vremena. Ipak jedno mi je kompletno nejasno: zašto su u takvim vremenskim uslovima u tom dijelu zemlje uopće dopustili da predsjednik države leti helikopterom?