Sueski kanal, koji je krajem ožujka danima bio blokiran, a prolazi kroz Egipat, jedna je od najprometnijih trgovačkih ruta. Zbog blokade je velik broj brodova bio preusmjeren da plovi oko Afrike, a čini se kako su Rusija i Kina najbolje iskoristile ovu krizu. Svaki tjedan blokade mogao bi srezati godišnju stopu rasta svjetske trgovine za oko 0,2 do 0,4 postotna boda, pokazala je studija najvećeg europskog osiguravatelja Allianza.
Pandemija je izazvala probleme u globalnoj trgovini. Krajem ožujka još i blokada tranzita kroz Sueski kanal zbog nasukavanja 400-metarskog broda za kontejnerski prijevoz tereta Ever Givena. Blokada Sueskog kanala vjerojatno će reosiguravateljima prouzročiti nekoliko stotina milijuna eura gubitaka, procijenila je agencija Fitch Ratings. Brod Ever Given, dugačak 400 metara i težak 200.000 tona, prije dva tjedna zaglavio se u kanalu zbog pješčane oluje i snažnih vjetrova koji su utjecali na vidljivost, blokirajući put stotinama brodova koji su čekali prolaz najkraćim brodskim putem između Europe i Azije.
Fitch procjenjuje da će blokada smanjiti zaradu globalnim reosiguravateljima, ali ne bi trebala bitno utjecati na njihove kreditne profile. Cijene reosiguranja u pomorskom prometu i dalje će rasti, drži agencija. Vozarine za tankere s naftnim proizvodima gotovo su se udvostručile od blokade koja je poremetila globalne opskrbne lance i zaprijetila skupim kašnjenjima kompanijama već pritisnutima ograničenjima uvedenima kako bi se suzbila pandemija koronavirusa. Konačni iznos gubitaka ovisio je o tome koliko je vremena spasilačkoj tvrtki trebalo da u potpunosti oslobodi Ever Given i da se normalizira brodski promet, ali Fitch je procijenio da bi gubici lako mogli dosegnuti stotine milijuna eura.
Vlasnik i osiguravatelji Ever Givena također se suočavaju s potraživanjima u ukupnom iznosu koji se mjeri u milijunima dolara, čak i ako se promet brzo normalizira, rekli su prošlog tjedna izvori u sektoru. Zaglavljeni kontejnerski brod Ever Given prouzročio je zastoj 9,6 milijardi dolara vrijedne robe, blokirajući promet u oba smjera na Sueskom kanalu, najkraćem plovnom putu od Europe do Azije. Nasukani brod zadržavao je svakog sata oko 400 milijuna dolara vrijedne robe, na temelju približne vrijednosti robe koja se svakodnevno premješta Suezom, prema podacima Lloyd’s Lista.
Lloyd’s cijeni promet prema zapadu kanala na oko 5,1 milijardu dolara dnevno, a promet prema istoku na oko 4,5 milijardi dolara dnevno. Sueski kanal skraćuje put oko Afrike za oko deset dana. Neupitna isplativost. Iz kompanije Cargo-partner poručuju: “Jednom kad se Ever Given ukloni s puta i brodovi počnu ponovno teći, možemo očekivati masovne gužve u europskim lukama. Stoga, očekujemo priljev zračnog i željezničkog prometa u narednim tjednima. Željeznički prijevoz robe stabilna je opcija s vremenom tranzita koji je i do 50% brži od pomorskog i 60% isplativiji od zračnog prijevoza”, poručuju iz Cargo-partnera.
Privremena blokada Sueskog kanala omogućila je Rusiji i Kini da bolje promoviraju svoje trgovinske rute i dovedu u pitanje američki model globalizacije, napisao je François Lenglet, francuski novinar specijaliziran za ekonomske teme, u komentaru koji je u srijedu objavio Le Figaro. “Ekonomske posljedice incidenta možda su beznačajne, ali geopolitičke doista postoje. Odmah nakon nasukavanja broda Ever Given, Rusija je predložila alternativni put između istoka i Europe koji je pet tisuća kilometara kraći nego Sueskim kanalom. Kina je uradila isto s Polarnim putom svile”, pojašnjava Lenglet.
Naglašava da se sposobnost stvaranja trgovinskih puteva i nadzora nad njima uvijek smatrala obilježjem moći. Podsjeća da su Sueski kanal izgradili Europljani, uključujući Francuze. Nakon Prvog svjetskog rata za njegovu obranu bila je odgovorna Velika Britanija. “Ubrzo ustupa mjesto novom svjetskom vođi, Sjedinjenim Američkim Državama, koje su kontrolirale trgovinske putove tijekom 20. stoljeća”, piše Lenglet. “Danas američku dominaciju izazivaju Kina i Rusija, koje žele ponuditi vlastiti model globalizacije vlastitim trgovinskim putovima”, zaključuje francuski ekonomski analitičar François Lenglet.
Možeš ti promovirati koliko hoćeš i gdje hoćeš ali svi znamo da te kompanije znaju što im je najisplativije i koji putem će ploviti. Radije napiši štogod o hrvatskom modelu socijalističke privrede u ekonomije i gdje taj brod plovi i kada će potonuti.