Bio je ponos proizvođača, ali i noćna mora mnogih vozača. Na njegov su se račun zbijale šale i pričali vicevi. Imao je svoj reklamni spot čak i u Americi, gdje je o njemu napisana i knjiga, a Zabranjeno pušenje ga je i opjevalo. Pogađate, riječ je o Jugu 45. Ma kakav god bio, taj je mali, smiješni auto, gle čuda, nadživio i zemlju u kojoj je "rođen“.
Prvi, od ukupno 794.428 primjeraka ovog automobila, koliko ih je proizvedeno u 28 godina, rođen je upravo na nekadašnji Dan Republike, 1980. godine. Par mjeseci kasnije, 19-og veljače 1981. prvi je Jugo 45 stigao u Zagreb. Cijena mu je, kako je 20-og veljače pisao Večernji list, bila 158 217 dinara.
VIDEO Kako je Jugo 45 nadživio državu u kojoj je rođen
Bio je to treći model iz osobnog programa Zastave. Podsjetimo, 1955. godine, rodio se Fićo, šesnaest godina kasnije njegova mlađa sestra Zastava 101, a 80-e i mlađi brat Zastava 102, odnosno Jugo 45. Iako mnogi misle da je ime dobio po Jugoslaviji, istina je drugačija. Zastava je svom modelu ime dala po vjetru, jugu. Kada su se, 1985., otvorila vrata američkog tržišta, osim poboljšanja kvalitete vozila, početno je slovo J zamijenjeno slovom Y.
Od ideje do realizacije proteklo je pet godina
Na stvaranju ikone jugoslavenske auto-industrije radilo je 90 inženjera i 200 tehničara, mehaničara, modelara i crtača.
Krenulo se s izradom malih maketa različitih oblika karoserije koje su bile pet puta manje od budućeg automobila. Nakon što je odabrana finalna verzija, u Kragujevcu je izrađen i prvi gipsani model Juga 45 koji je potom prebačen u Italiju.
U Fiatovim laboratorijima, nadomak Torina, gipsani je model testiran u aerodinamičnom tunelu te su napravljene potrebne prepravke.
Jedna grupa stručnjak bavila se unutrašnjim izgledom vozila, a druga rasporedom mehaničkih sklopova. Kako bi se osiguralo dovoljno prostora za putnike i prtljagu, inženjeri su uspjeli postići da mehanički sklopovi zauzmu manje od petine od ukupnog prostora u vozilu, zbog čega je Jugo unutra prostraniji od Zastave 101.
Prva dva prototipa poklonjena su Titu
U fazi razvoja ručno je izrađeno 13 vozila, od čega je pet uništeno. Cijena prvog prototipa bila je 13 milijuna, a svakog sljedećeg pola milijuna dinara. Prva dva prototipa Jugića poklonjena su Josipu Brozu Titu.
Za 725 kilograma tešku karoseriju, što je za 100 kg lakše od Zastave 101, Inženjeri su, u konačnici, odabrali motor od 903 kubika i 45 KS koji je, kako su naglašavali, bio dovoljno brz, ali i štedljiv. Stotku je postizao za 20,1 s, mogao je potegnuti 135 km/h, a trošio je 5,86 litara benzina, pri brzini od 90 km/h. 1979. "Jugo 45" je bio spreman za serijsku proizvodnju, koja je započela 28. studenoga 1980. godine, kako bi prvi primjerak bio "rođen“ točno na tadašnji Dan Republike.
Stručnjaci su tada komentirali kako je riječ o ekonomičnom vozilu, prognozirajući da će interes kupaca za "Yugom 45“ biti dosta velik. Realno, nisu se prevarili, što potvrđuje i podatak da je, u jednom periodu, upravo Jugo 45 bio najzastupljeniji automobil na ulicama svih gradova bivše države.
Na domaće je tržište lansiran pod parolom "mnogo pruža - malo traži", no tu je početnu parolu uskoro zamijenila nova - “Kupite Jugo, ne traje dugo.”
Ipak, Yugo 45 podigao je popriličnu prašinu i van granica rodne mu zemlje, pa je stigao čak i do američkog tržišta, gdje je na sigurnosnim testovima bio bolji od Subarua GL-a i Saaba 900. Prodaja modela Yugo America startala je 26. kolovoza 1985.
Cijenom dostupan i ekonomičan mali auto postao pravi hit među američkim studentima, a u osam godina kupilo ga je čak 141.511 Amerikanaca. Amerikanac Jason Vuić objavio je čak i knjigu 'Yugo – uspon i pad najgoreg automobila u povijesti'. No, iako je vrlo brzo nakon dolaska na tržište postao predmetom sprdnje u SAD-u, američki se veleposlanik u Jugoslaviji, John Douglas Scanlan, umjesto u luksuznom, službenom automobilu, ulicama Beograda vozio u žutom Yugu s američkim zastavicama na blatobranima.
Ukupno ih je izvezeno 256.691
Osim u Ameriku, Jugo se izvozio i u Njemačku, Francusku, Poljsku, SSSR i Veliku Britaniju, gdje su ga proglašavali “najgorim autom ikad proizvedenim”. Testirao ga je čak i Jeremy Clarkson, voditelj emisije TopGear, koji je svoje dojmove podijelio u videu.
Poslije raspada Jugoslavije, kragujevačka Crvena Zastava nastavila je s proizvodnjom malih serija modela još gotovo dva desetljeća. Nakon postizanja dogovora o preuzimanju Zastave od strane tvrtke Fiat, s proizvodne je trake u Kragujevcu, 11. studenoga 2008.,. sišao i posljednji primjerak modela Yugo.
Iako ih u proizvodnji nema već desetljeće i pol, na hrvatskim cestama Yugići još voze. Prema najsvježijim podacima iz MUP-a, s danom 17. veljače ove godine, u Hrvatskoj je registrirano 289 osobnih vozila marke Jugo 45, a u prodaji je, na Njuškalu trenutno samo jedan primjerak po cijeni od 1590 Eura.
Bolje da nikada nije nisu ni došli ni jugo ni Zastava 101.. Stalno se kvario, hrđavio poslije 2 godine, generalku si morao raditi na 60 000 km, samo je Zastava uzimala silan novac za dijelove koji su trajali ko Mujici sladoled. Kupovina , je bila priča za sebe. Uplatiš novac i kažu stiže za 6 mjeseci. Potom dođeš za 6 mjeseci kažu evo samo što nije, ako hoćete možete u Kragujevac po njega. Dođeš u Kragujevac , dole ti kažu ovi tu su već zauzeti za ove iz Begiša, evo ona tri tamo su slobodna, onaj tamo "kaki žuta i ona dva drečavo zelena", ili ako želite čekati još tri mjeseca.Ja sam kupio stojadina , vrata ne možeš zatvoriti ako ne zalupiš tako da na drugoj strani moraš imatiotvoren prozor da ne izleti staklo sa drugih vrata. Daleko mu kuća, Hvala dragom Bogu i Franji Tuđmanu da smo EU i Schengen i NATO, rekli bi stari, isprika Romima da se Romi ne uvrijede, konačno smo otišli iz te "ciganije"