Kampanja za predsjedničke izbore nikad nije bila lošija. Nije bila napravljena za birače u komunikacijskom smislu, nego u terenskom, a to ne dovodi nove birače. Dakle, nije postignuta mobilizacija birača, zapravo nije ni bilo nekog osjećaja kampanje osim pokojeg prepucavanja, što očito odgovara kandidatima. Drži to Krešimir Macan, Večernjakov politički analitičar koji je zajedno s kolegama Ankicom Mamić i Božom Skokom ocijenio kampanje i dojam jedanaest kandidata.
Ciljao svoju publiku
Macan podsjeća i kako nikad nismo imali ni jeftiniju kampanju od aktualne jer kandidati nisu snimali ni televizijske spotove, a ni ulagali u jumbo plakate, čime se zapravo privlače novi birači.
Ipak, najveću ocjenu, kada se zbroje ocjene svakog od naših troje analitičara, za aktualnu je kampanju dobio bivši premijer i kandidat SDP-a i još 12 stranaka Zoran Milanović.
On je, kaže Ankica Mamić, jako dobro komunicirao sa svojim biračima, odašiljao poruke koje ciljaju upravo njegovu publiku, suspregnuo je i svoj karakter što se posebno vidjelo na jedinom sučeljavanju. Bilo je i grešaka. Nekoliko je puta, kaže Mamić, morao objašnjavati što je mislio, ali generalno nije “proklizao”.
I Macan mu daje ocjenu 8, iako kaže da je vodio kampanju bez rezultata, kao i aktualna predsjednica, jer nije osvojio nove birače.
– Ima odlično postavljenu kampanju, pogođen slogan “Normalno”, no umjesto da priča o normalnom, jer to njegovi birači žele, on je uglavnom pričao o sebi. U kampanji je uspio pobijediti sebe, ali nije iskoristio sav potencijal koji je mogao – analizira Macan.
Istu ocjenu daje mu i Skoko koji naglašava da temperamentni SDP-ovac već mjesecima radi na terenu te je pokrio Hrvatsku uzduž i poprijeko.
Kampanji Kolinde Grabar-Kitarović Macan pak daje ocjenu 7, kao i Mamić, dok Skoko drži da je zaslužila 8 jer je pod najvećim pritiskom javnosti.
– Sama kampanja odrađena joj je profesionalno, kako i priliči uz budžet i potporu koje omogućuje najveća stranka u državi. Možda je bio malo pretjeran terenski angažman što je rezultiralo umorom, pa i pogreškama u nastupima. A odluka da se televizijski spot spoji s božićnom čestitkom rijetko je viđen primjer dobrog političkog marketinga – drži Skoko.
Ankica Mamić pak smatra da je kampanju aktualne predsjednice spasilo sučeljavanje koje ju je vratilo u život i vjerojatno joj osiguralo i ulazak u drugi krug.
– Do tada je imala dosta gafova, a najveći joj je intimiziranje s Milanom Bandićem što joj je jako naštetilo – kaže Mamić.
Miroslavu Škori Macan daje ocjenu 8 i vjeruje da je svaka uložena kuna u kampanju vrijedila.
– Njegovoj ekipi treba skinuti kapu jer su ga znatno digli, to je jedina kampanja koja je donijela rezultate – tvrdi Macan te hvali Škorin slogan “Sad ili nikada” koji je, naglašava, pravi za mobilizaciju njegovih birača, ali ne i ostalih. Skoko mu daje sedmicu.
Apsurdistički humor
– Vjerojatno najbolji početak kampanje – krenula je od glasine, koja je zatim potvrđena, a nakon toga je uzbuđenje među biračima samo raslo. Terenska kampanja te kulminacija u Lisinskom također su dobro odrađeni. Nažalost, nekoliko loših procjena, poput videospota, i relativno slab nastup na sučeljavanju ispuhali su Škorinu kampanju u samom finišu. Stvorio se dojam kao da nije spreman za izravnu političku komunikaciju. Iznošenje alibija za eventualni neulazak u drugi krug djeluje demotivirajuće na birače – kaže Skoko.
Kao kvalitetnu kampanju sve troje analitičara ističe i onu Darija Juričana. Macan mu je dao čak ocjenu devet iako je, kaže, zapravo vodio antikampanju.
– Zabljesnuo je na sučeljavanju i sad polovica građana zna neku od njegovih fora, kao recimo osmi padež “kome koliko”, koji je zapravo većina osjetila na svojoj koži nekad u životu – kaže Macan kojemu je žao da Juričan nije vodio pravu kampanju kojom bi stvarno poremetio računice drugim kandidatima. Skoko mu daje peticu i objašnjava da je on dokumentarist koji se uključio u kampanju kako bi prikupio materijal za svoj budući film koji priprema.
Osvojio je, kaže, simpatije ljevičara i liberala svojim apsurdističkim humorom. No svejedno će u nedjelju, drži, uzeti dio protestnih glasova drugim kandidatima. Mamić je Juričanu pak dala sedmicu iako ga je, kaže, teško ocjenjivati jer on zapravo i nije predsjednički kandidat.
Katarina Peović peta je po ocjenama sa zajedničkom ocjenom četiri. Svi analitičari drže da je imala jasne poruke za svoje birače, ali ne ide dalje od tog kruga.
– A i bljesnula je na sučeljavanju i već ja upisana kao SKOJ-evka koja je pomela pod ultradesničarom – kaže Macan.
Anto Đapić i Dejan Kovač dijele ocjenu 3,33. Mamić kaže da je Đapić odradio posao mamca glasova protiv Škore kako je i trebao, a Kovač je počeo dobro, a na kraju totalno podbacio.
Dalija Orešković dobila je trojku, a Macan smatra da je pogriješila preranim i nepripremljenim izlaskom na EU izbore. Ipak, većina se slaže da je imala i dobre poruke i program. Ivan Pernar dobiva 2,66 jer se izgubio u kampanji, a Mislav Kolakušić 2,33 jer, kažu analitičari, kampanju nije ni imao čime se i sam hvalio. Najnižu ocjenu dobio je Nedjeljko Babić, i to 0,66. On se samo pojavio s potpisima i kampanju nije ni vodio.
>> Pogledajte video: Sučeljavanje predsjedničkih kandidata
Svi na izbore ustani te hrvati sad il nikada Hrvatska se budi