Prije tri dana na You Tubeu postavljena videosnimka plovidbe Jadranom bila bi samo jedan u nizu sličnih filmića s ljetovanja da na njoj nije zabilježeno kako snažnim gliserom upravlja djevojčica od desetak godina. Snimku su, da bi se pohvalili umijećem svoje kćeri, na You Tube postavili roditelji, poljski turisti koji su na Jadranu boravili dva tjedna – kako su sami naveli, tjedan dana u plovidbi, a tjedan dana na otoku Susku.
Djevojčica, kao pravi mornar, u prugastoj haljinici, sa šeširićem na glavi, slušajući upute juri gliserom otvorenim morem, a potom, istina manjom brzinom, plovi prema pristaništu u Velom Lošinju.
Nisu uhvaćeni na djelu
U vrijeme te morske “pustolovine” plavokose djevojčice ni brodice pomorske policije ni Lučke kapetanije nije bilo u blizini, potvrdili su u utorak u Lučkoj kapetaniji u Rijeci nakon provjere u ispostavi u Lošinju. Za događaj nisu ni znali pa Poljaci, koji su dopustili djetetu upravljanje gliserom, nisu mogli ni biti sankcionirani. To, međutim, ne znači da ih neće pokušati pronaći po registarskom broju glisera koji se vidi na snimci, koju će u Lučkoj kapetaniji, obećavaju, pregledati.
Inače, od početka ljeta zaredale su na Jadranu akcije nadzora plovidbe, usmjerene upravo na gliseraše koji se brzim plovilima približavaju obali i ugrožavaju kupače. Naplaćaju se kazne bez milosti jer se pomorska policija nada da će represivnim djelovanjem prema prekršiteljima djelovati preventivno i prema ostalim sudionicima u pomorskom prometu.
– Ne znam što bih rekao, ne znam kako čovjeku takvo što može pasti na pamet, prije svega zbog djeteta i njegove sigurnosti, ali i sigurnosti svih na gliseru. U svemu tome su kazne manje važne – zaprepašten je Darko Glažar, lučki kapetan u riječkoj Lučkoj kapetaniji.
Da su Poljaci zaustavljeni na moru s djevojčicom za kormilom plovila, a Glažar ne pamti da su imali takav ekstreman slučaj kršenja pomorskih propisa, bili bi novčano kažnjeni zbog niza prekršaja, od toga da je plovilom upravljala osoba mlađa od 16 godina i da ta osoba nema dozvolu za voditelja čamca, bio bi kažnjen i voditelj brodice, a sigurno bi bilo provjereno i je li gliser plovio na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale, ima li vinjetu i isprave potrebne za plovidbu.
Tražit će ga kao automobil
U Nacionalnoj središnjici za traganje i spašavanje na moru o slučaju male gliserašice nisu dobili informaciju, a radarski sustav za nadzor i upravljanje pomorskim prometom (VTMIS) u Rijeci, koji kontrolira sve što se događa na Jadranu u realnom vremenu, 24 sata na dan, putem deset radarskih stanica smještenih od Rovinja do Konavala, čini se da u ovom slučaju nije od pomoći. U trag gliseru odnosno njegovu vlasniku ili onom tko ga je od njega unajmio može doći Lučka kapetanija preko registarskog broja, kao što se traži i automobil.
Ajde u cemu je sad tolika frka oko toga. 80ih godina, kad smo bili klinci, nit smo imali dozvole, nit je itko mario za iste, svi smo mi isprobali kako je biti "kapetan" barke, ali i glisera od susjeda. Lijepo je kad novinari to usporedjuju s voznjom auta (vjerojatno) pa onda od toga rade toliku buku, ali jedno je barka/gliser na otvorenom, a sasvim drugo auto na bilo kakvoj cesti. Da, isli smo i sami po uvali panulavat (tada nije trebala "dozvola za ribolov"), lovili smo tako svoju veceru, i to sami, bez nadzora odraslih. U biti, gledali su nas s kopna, s terase, dok su odmarali nakon zvizdana. I svi su zivi i zdravi. Bitnije je dijete nauciti kako se ponasati nego imati sve dozvole i biti dr.sc. u ubijanju kao g. Cacic ili ToHo, tj. Horvatincic.