BMV za tračnice prema budućnosti. Tako bi se, u najkraćim crtama, mogao opisati najnoviji pothvat Končara: baterijski motorni vlak (BMV) kojem za pogon nije potrebna elektrificirana pruga, već isključivo baterije koje se pune na posebno razvijenim punionicama, koje je osmislio – opet Končar.
Samostalni razvoj i predani rad stručnjaka – najnoviji tehnološki iskoraci Končara rezultat su upravo kombinacije navedenih segmenata, istaknuo je Josip Ninić, predsjednik Uprave Končara – Električnih vozila, još proteklog rujna u Berlinu. Najveći svjetski sajam transportne industrije InnoTrans održavao se ondje, na 200.000 četvornih metara izložbenog prostora te na 3500 metara tračnica okupilo se više od 2900 izlagača, Končar je nastupio tradicionalno, ali na način na koji se dosad publici nikad nisu predstavili. Čak dva njihova vlaka mogla su se proučiti: baterijski i mjerni, a premijera upravo baterijskog jedan je od pet nominiranih gospodarskih događaja godine u izboru Večernjaka.
Baterije na krovu
Baterijski vlak iz Končara među prvima je napravljenima u Europi, jedini je takav bio na InnoTransu, a posebno su na njega ponosni i u samoj tvrtki, kako je rekao i Josip Ninić.
– Naš baterijski motorni vlak (BMV) u ovoj konkretnoj industriji pripada vrlo uskom krugu suvremenih tračničkih rješenja i odražava bogato iskustvo Grupe Končar u razvoju vlastitih visokotehnoloških proizvoda, posebice u segmentu urbane mobilnosti. Ovakvi vlakovi koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga, a u pokretu će ih držati pogonske baterije koje se pune isključivo pomoću stabilnih energetskih priključaka za punjenje, pri čemu smo itekako vodili računa i o pratećoj infrastrukturi, koja se također proizvodi upravo u Končaru, opisao je predsjednik Uprave Končara – Električnih vozila.
A kako objašnjavaju u tvrtki, njihovi su baterijski vlakovi namijenjeni širini kolosijeka od 1435 mm i najvećoj dopuštenoj brzini od 120 km/h, a odlikuje ih dvodijelna kompozicija koja ima 102 sjedeća mjesta te ukupni kapacitet za 216 putnika.
– Pogonske baterije smještene su na krovu vozila, rađene su na bazi litijske NMC tehnologije i kapaciteta su energije od 736 kWh. Budući da je sigurnost vozila Končaru oduvijek najviši prioritet, velika pozornost posvećena je odabiru baterijskih paketa, koji ispunjavaju najstrože europske zahtjeve za litijske baterije – kažu o baterijskom vlaku u firmi koja ga je radila.
Na pruzi bi se trebao pojaviti u prvom kvartalu sljedeće godine jer je još 2022. potpisan ugovor s Hrvatskim željeznicama (HŽ) za kupoprodaju prototipa jednog baterijskog i jednog baterijsko-elektromotornog vlaka, kao i za šest stabilnih energetskih priključaka, sve u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026.
– Uvođenjem baterijskih vlakova u promet poboljšat će se lokalna i regionalna povezanost, mobilnost te unaprijediti kvaliteta usluge. U prometu će biti moguće funkcionalno spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime će biti osiguran veći kapacitet i niži operativni troškovi. Razvojem novih proizvoda poput hibridnih i baterijskih vlakova ostvarujemo svoju viziju inovativnog partnera za napredna rješenja na putu zelene energetske tranzicije i mobilnosti – kažu u Končaru.
POVEZANI ČLANCI:
A sami baterijski vlakovi, koji su dio projekta Nacionalnog programa otpornosti, koristit će se na dijelovima pruge koja nije elektrificirana, najviše u Istri i Dalmaciji, dok će hibridni vlakovi, koji također dolaze iz Končarove tvornice, ići prema sjeverozapadu Hrvatske te prema Slavoniji jer oni će se koristiti za povezivanje dijelova pruge koja jest elektrificirana s onim dijelovima koji nisu.
– Ovaj tip vlaka koji sad isporučujemo na tragu je zelene i digitalne tranzicije i svakako je usklađen s uvjetima vezanim uz zaštitu okoliša jer to jesu trendovi – kazao je prilikom predstavljanja baterijskog vlaka za HŽ Josip Ninić iz Končara.
Iz njegove tvrtke kažu da se novi hibridni i baterijski vlakovi razvijaju sa spremnicima energije koji im osiguravaju autonomiju, tj. omogućavaju vožnju na segmentima pruga na kojima nema električne napojne mreže. – To je posebno značajno u Republici Hrvatskoj, u kojoj više od 63 posto pruga nije elektrificirano. Primjena hibridnih i baterijskih vlakova u budućnosti riješit će prijevoz putnika u sjeverozapadnoj Hrvatskoj, Istri i Dalmaciji. Kao dodatna mogućnost postoji i opcija gradnje punionica za baterijske vlakove koje su napajane Sunčevom energijom. To su solarne elektrane – punionice vlakova. U tom slučaju prijevoz putnika bio bi u potpunosti zelen.
Cijena šest milijuna eura
U Končaru su u tijeku istraživački i razvojni projekti vezani uz primjenu vodika u tračničkim vozilima. – Vozila koja koriste energiju iz vodikovih gorivih ćelija imat će primjenu u povezivanju Zagreba i Splita te na tzv. podravskoj pruzi prema Osijeku. To je pravac koji ćemo slijediti u razvojnom smislu – kažu u Končaru. Dodaju da neprekidno traže nove poslovne prilike, "ponajprije kroz tzv. nišne projekte koji zahtijevaju veći stupanj prilagodbe posebnim zahtjevima kupaca, gdje imaju konkurentsku prednost pred nekim većim globalnim igračima u ovoj industriji".
Cijena je baterijskog vlaka oko šest milijuna eura, a što se Končara – Električnih vozila tiče, tijekom godina modernizirali su više od 400 električnih lokomotiva za željeznice u Hrvatskoj, BiH, Makedoniji, Rumunjskoj, Bugarskoj i Turskoj, dok su prije 19 godina startali i sa serijskom proizvodnjom te isporukom niskopodnih tramvaja koji se mogu vidjeti i na ulicama Zagreba. Iste godine, 2005., pokrenuli su i razvojni projekt niskopodnog vlaka, dok sada rade na proizvodnji baterijskog (BMV) i baterijsko-elektromotornog vlaka (BEMV).
– Završena je proizvodnja mjernog vlaka, prvog vozila ovog tipa u našoj proizvodnji – kažu u Končaru, čiji je mjerni vlak, uz baterijski, predstavljen ove jeseni u Berlinu. Radi se o vozilu pogonjenom na dizel, što mu omogućuje brzinu od 140 km/h na elektrificiranim i neelektrificiranim prugama širine kolosijeka od 1435 mm, a mjerni je vlak zapravo vrsta servisnog vozila opremljenog mjernim sustavima.
U Srbiji će u to vrijeme još voziti parnjače.