neobavljeni posao

Krivcu za kašnjenje remonta MiG-ova još 1,8 milijuna kuna

Foto: Filip Brala/PIXSELL
05.08.2014., Zadar - Povodom obljetnice oslobodilacke akcije Oluja u zracnoj bazi na Zemuniku priredjen je Dan otvorenih vrata gdje su se mogli razgledavati avioni, kanaderi, helikopteri i ostala vojna tehnika.
Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
04.04.2014., Karlovac - Premijer Zoran Milanovic, ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojic, te ministar obrane Ante Kotromanovic posjetili su tvrtku HS produkt, vlasnika Marka Vukovica i Ivana Zabcica, koja se bavi proizvodnjom oruzja. Nakon zatvorenog
14.08.2014.
u 07:42
Češki ČLS dobio je novi ugovor bez natječaja, premda nije dovršio modernizaciju MiG-ova 21 HRZ-a
Pogledaj originalni članak

U zadnjem broju Narodnih novina, u vrijeme godišnjih odmoru, objavljena je informacija o novom ugovoru vezanom uz kontroverzni remont MiG-ova u Ukrajini. MORH je, bez natječaja, izravno potpisao ugovor s podizvođačem remonta, češkom tvrtkom "Česka letacka servisni a.s." (ČLS), a u opisu ugovora stoji i razlog – "Usluge popravka i umjeravanja NAV/COMM/IFF opreme za avion MiG-21". Te još stoji: "Ovaj predmet nabave nastavak je postupka dovođenja u ispravno stanje iste opreme za koju je napravljena defektacija sukladno ugovoru s tvrtkom ČLS iz 2013." Početna procijenjena vrijednost ugovora iznosila je 2,228.000 kuna, plus PDV. No, ugovorena je niža vrijednost i ČLS-u će pripasti 1,817.136,80 kuna, zajedno s PDV-om.

Nema dodatnog troška

Alarme za uzbunu ovdje "pali" nekoliko činjenica. Prvo, mjesec i pol kasnije od roka kada je prema ugovoru čitava borbena eskadrila od 12 MiG-ova već trebala letjeti, sklapa se ugovor s ČLS-om o "popravku" elektroničke opreme, koja je trebala, dakle, već odavno biti u savršenom stanju!? Nadalje, ČLS je podizvođač "Ukrspeceexportu" i bio je zadužen za tzv. modernizaciju naših MiG-ova, a što uključuje ugradnju NAV/COM opreme zapadnog tipa, kao i postavljanje IFF transpondera. Taj je posao bio naveden u cijeni ponude i uključen u iznos od 13,9 milijuna eura, s kojim su Ukrajinci pobijedili na natječaju. Od tog ukupnog iznosa posao ČLS-a procijenjen je na oko dva milijuna eura. Dakle, novih plaćanja ČLS-u ne može biti. Prije potpisivanja ugovora i Ukrajinci i Česi su već proveli tzv. defektaciju (procjenu u kakvom je stanju NAV/COM oprema). Sada MORH tu "defektaciju" dodatno plaća!? Nadalje, kome MORH to plaća – ČLS-u, tvrtki koju je upravo MORH prije pola godine javno okrivio kao jedinog krivca za kašnjenje remonta u Odesi. Dakle, umjesto da od ČLS-a naplate penale, MORH dodatno "nagrađuje" krivca za kašnjenje!? Kada su prije pola godine tako okrivili ČLS, u MORH-u nisu međutim odgovarali na pitanja kako to da je ova češka tvrtka uopće i dobila posao. MORH je, naime, i prije potpisivanja ugovora unaprijed dobio upozorenja (30. svibnja 2013. ) da ČLS nije kompetentan za ugradnju i integraciju NATO opreme, jer nema licenciju i dozvole za IFF transponder francuske tvrtke Thales niti znanja u radu s avionima MiG-21 (komunikacijske navigacijske uređaje ugrađivali su samo na civilne avione i helikoptere). No, još puno prije, 9. prosinca 2012., na ruke ministra Ante Kotromanovića stiže dopis, zapravo jasno upozorenje iz rumunjskog "Aerostara" koje potpisuje direktor Ovidiu Buhai. U pismu se našeg ministra obavještava da se NATO oprema, ugrađena tijekom remonta u Rumunjskoj 2003. (radijska stanica Rockwell-Collins i Thalesov transponder) mora opet remontirati. Kotromanovića Buhai upozorava da IFF transponder ugrađen u naše MiG-ove "ima nadogradnju za Mod 4, koji je specifičan isključivo za operacije zemalja članica NATO-a, dakle mora ostati u granicama zemalja NATO-a".

Gdje je kraj

No, najvažniji dio dopisa Buhaija Kotromanoviću odnosi se na činjenicu da je "Aerostar zaštitio svoj projekt modernizacije i uvjereni smo da će Ministarstvo obrane zaštiti naše intelektualno vlasništvo". Zadnja poruka kaže da, dobije li netko drugi posao novog remonta, mora provesti svoju modernizaciju, a ne smije dobiti na uvid Aerostarovo rješenje, "kako naš projekt ne bi mogao biti kopiran tijekom remonta". ČLS dakle neovlašteno kopa po opremi i sklopovima koje je Aerostar s Izraelcima projektirao 2003. za prvi remont naših MiG-ova. U najnovijem ugovoru s ČLS-om MORH, međutim, u tekstu obrazloženja ugovora piše da je češka firma "za taj projekt ovlaštena od svih proizvođača navedene opreme za nabavu i ugradnju iste". No, ČLS, ima licenciju od Rockwella, no nema licenciju od Thalesa, kao ni dopuštenje Aerostara!? Najskandaloznije je ipak to što MORH nakon svega "dodaje" još 1,8 milijuna kuna, izvan ugovora, tvrtki koja nije uopće obavila ugovoreno. Ima li kraja ovoj katastrofi koju stvara MORH? 

>> 'MiG je pao za 30 sekundi, a sjednicu VNS-a Ivo Josipović saziva za 30 dana?' 

>> Uzroci pada će se lako utvrditi jer je velika sreća što je pilot preživio

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 48

CE
cenzura
08:14 14.08.2014.

Zar Kotromanović nije rekao da će podnijeti neopozivu ostavku ako MORH ne naplati penale zbog kašnjenja remonta (kasne već 8 mjeseci). Umjesto naplate penala oni plaćaju još 2 milijuna kuna za neobavljene radove i naravno nikome ništa. Avioni su nam na tlu i uopće nema naznake kad će letjeti. 135-ica je još u Zadru i neispravna je, "Kockica" može letjeti ali nije naoružana i nema radara, 121-ica je u starom željezu..... Totalno rasulo!!!! "Selo gori a baba se češlja" (čitaj HRZ u raspadu a vlada i ministri na godišnjem). Sramota!!!

CR
crocro
07:56 14.08.2014.

Da li mi imamo kompetentne ljude na odgovornim funkcijama u državi? Kako smo mi kao država uvijek na gubitku a ne na dobitku, vrlo je moguće da nemamo kompetentne niti sposobne ili upuće ljude koji će napraviti koristan i povoljan posao za RH. Jer u što se upetljamo to je nepovoljno za Hrvatsku. Zato je upitna stručnost osoba koje nas predstavljaju, ali je daleko veća sreća da imamo političku podobnost. Pa i na račun štete državnog proračuna.

CR
crocro
08:37 14.08.2014.

Jadna naša blagajna, stalno iz nje curi i to nepotrebno. Ona nema rupu da smo bespomoćni, njoj su otvorili sve ventile pa curi na očigled a nitko neće zavrnuti pipu, čak instaliraju nove rupe da bolje curi. Jučer u večernjem piše da ministar Mrsić prima u državnu službi još 22 suradnika, umjesto da se otpuštaju. Također jučer u Jutarnjem listu naslov: Ekskluzivno u Globusu: Prvi puta šokantna istina - Ovo je Hrvatska birokracija u brojkama: 4260 savjetnika radi za 2325 voditelja a pomaže im 2263 zapisničara i još 2148 stručnih referenata. Najviše savjetnika ima Ministarstvo financija i to 491. A mi loše živimo. Kako je to moguće. Nakon ovih članaka u večernjem i jutarnjem, ostaje samo da se zamislimo u kakvoj državi mi zapravo živimo i da li nam ima spasa?