Pokažu li se točnima tvrdnje iz vojnih krugova, Hrvatsku će zapljusnuti nova afera koja bi za posljedicu mogla imati i ugrožavanje naše spremnosti i ugovorenih odnosa s NATO-om. To će se, kažu upućeni, dogoditi odluči li državni vrh prihvatiti nalaze posebnog povjerenstva MORH-a za borbene zrakoplove koje, navodno, predlaže remont MiG-ova 21 u Ukrajini. Problem je što se uz remont naših predlaže još i kupnja osam već remontiranih MiG-ova koji nisu modernizirani prema NATO-ovu standardu. Znači da ne mogu obavljati dužnosti koje je RH prijavila savezu, odnosno air policinga, zračnog nadzora hrvatskog neba.
A čiji su na kraju?
Drugi je problem što sedam hrvatskih MiG-ova, koji bi trebali krenuti na remont u ukrajinski zavod u Odesi, a koji imaju NATO-ovu opremu (kodirane IFF transpondere i komplementarne komunikacijske uređaje) ne smiju prijeći granicu NATO-a s tom opremom. To bi bio sigurnosni rizik jer ta oprema identificira naše borbene lovce na NATO-ovim radarima kao prijateljske i stoga ne smije ići na remont u zemlju koja nije članica NATO-a ili nema potrebne sigurnosne certifikate.
U vojnim krugovima kažu da je odluka o borbenoj eskadrili donesena, a “vrh” države odlučio se za još jedan remont MiG-ova 21. Nije još odlučeno gdje će se taj posao, vrijedan dvadesetak milijuna eura obaviti, premda se tvrdi da vojno povjerenstvo predlaže da to ne bude ni rumunjski Aerostar ni Izrael. Večernji list većje pisao da se zbog ponude za kupnju osam već remontiranih MiG-ova plete skandal, s obzirom na to da još nije riješeno pripadaju li ti avioni Ukrajini ili Jemenu, za koje je remont i obavljen.
Ukrajinski veleposlanik navodno je u MORH donio dokumente koji kažu da MiG-ovi nisu jemenski. No, zbunjuje najnovija fotografija s aerodroma u Odesi, snimljena u listopadu 2012. godine, na kojoj se vidi da su na MiG-ove opet stavljene jemenske nacionalne oznake!? Prije su tijekom dolaska hrvatske delegacije 2011. bile brisane.
”Plavi” i “crveni”
Da je pitanje vlasništva i riješeno, sumnjiv je prijedlog da se kupe ti MiG-ovi jer se državnom vrhu prešućuje da bi RH trebala platiti “puno za poluprazno,” s obzirom na to da ti MiG-ovi dulje od 4 godine stoje u Odesi, dakle iscurilo im je pola resursa. Pogreška je učinjena i time što je vrh unedogled odgađao odluku o zrakoplovima, a sada će se, pod pritiskom rokova (naši MiG-ovi moraju biti prizemljeni u ljeto 2013.) morati odlučiti, očito bez raspisivanja međunarodnog natječaja.
Razlog više da se povjeruje u tvrdnje kako je “ukrajinski lobi” unutar MORH-a izgurao to rješenje jer ta ponuda ne bi mogla proći na međunarodnom natječaju. Ne zato što cijena od 14,7 milijuna eura nije baš točna, s obzirom na to da tu nije uključena i NATO-ova modernizacija (koju u Odesi i ne mogu provesti), nego što rumunjski Aerostar neće dopustiti “čačkanje” neovlaštenih po NATO-ovim uređajima koje su oni stavili u naše MiG-ove 2003.
Pokaže li se istinitim da je iz MORH-a samo u Odesu otišao zahtjev za službenu ponudu, a da su od Rumunja zatražili tek informativnu (20 mil. eura), od Izraelaca nikakvu, to već sliči na “pogodovanje”. Najzanimljivije će biti kada netko iz povjerenstva pokuša objasniti državnom vrhu kako će djelovati HRZ kada pola MiG-ova bude letjelo s NATO-ovom opremom, a pola će biti opremljeno čak i različitim komandama. Valjda će jedni biti “plavi”, a drugi “crveni” i glumit će neprijatelje...
>>Ostaju MiG-ovi 21, u prodaju dio Patrijinih oklopnjaka
a sta mi imamo od vojske? to je smjeh totalni a ne vojska....