Intervju

Ministar Marić: Kamate na kredite mogle bi biti još niže

Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zdravko Marić
Foto: Dubravka Petric/PIXSELL
Novac
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Zdravko Marić
10.06.2019.
u 11:35
Zdravko Marić, ministar financija, 
o povratku kreditnog rejtinga na 
investicijsku razinu i koracima za budućnost
Pogledaj originalni članak

Povratak kreditnog rejtinga države na investicijsku razinu izravni je efekt kontrole javnih financija u posljednje tri godine. Ide li se u novi ciklus rasterećenja, hoće li nas dugovi zdravstva pokopati i što kaže na prozivanja o prevelikoj državnoj potrošnji detektiranoj HUP skorom, za Večernji list govori ministar financija Zdravko Marić.

Što povratak rejtinga na investicijsku razinu znači za standard građana i uvjete poslovanja za poduzetnike?

Kreditni je rejting prije svega vezan uz cijenu duga, odnosno kapitala, kako za državu, tako i za poduzetnike i građane. Kad on raste, kamate padaju i tako raste i konkurentnost gospodarstva. Da budem još malo konkretniji i točniji u izričaju, pada premija rizika koja se zaračunava svakoj pojedinoj zemlji, pa tako i njezinim kompanijama. U protekle tri godine ta premija rizika smanjena je za više od 200 baznih bodova, za koji iznos su naše sve kamate niže. To se vidi na ukupnim izdvajanjima za kamate iz državnog proračuna koje su u te tri godine manje za četvrtinu ili čak za tri milijarde kuna.

Na svakom refinanciranju obveznica i kredita iz prošlosti ostvarili smo značajne uštede. Sjetimo se samo refinanciranja dugova autocesta i cesta. U jednom trenutku vladalo je uvjerenje da pod pritiskom tih dugova ne ostaje puno opcija osim davanja u dugoročne koncesije, i to ne baš povoljne za državu. Pokazali smo da ima i boljih opcija i to smo i učinili i restrukturiranjem duga postigli održivost tog važnog sektora našeg gospodarstva. Smanjenje kamata osjete i poduzetnici, ali i građani na svojim osobnim primjerima kod stambenih ili potrošačkih kredita. Kroz uštede na kamatama ostaje im više novca za druge namjene, poduzetnicima za investiranje, a građanima za potrošnju. A ja ću opet reći da prostora za daljnji pad kamata i dalje ima.

Fitch očekuje nastavak fiskalne konsolidacije, ali i suficit proračuna za 2019. Hoćemo li i treću godinu zaredom bilježiti plus i je li to uvertira za jače rasterećenje u 2020. godini?

Baš u Fitchovu izvješću jasno stoji da smo sve ove tri godine postigli bolji rezultat od originalnih predviđanja i to je ono čime se posebno ponosim. Na kraju smo prve polovice ove godine i još je rano za ikakve zaključke za cijelu godinu, no ponovno ćemo dati sve od sebe da i ove godine postignemo dobre rezultate. Od prve godine smo jasno ne samo komunicirali, već i radili na poreznom rasterećenju i mislim da tim smjerom trebamo nastaviti, ali sve u skladu s fiskalnim mogućnostima.

HUP skor pokazuje da smo i dalje najmanje konkurentni od svih zemalja EU 11 te da je rast državne potrošnje brži od tempa rasta BDP-a.

Hrvatska je najmlađa zemlja Europske unije i još nismo dosegnuli razine apsorpcije iz fondova EU kao usporedive zemlje. Novac iz fondova EU bespovratna je pomoć i ne utječe na rezultat proračuna, odnosno neutralan je na suficit ili deficit. Ipak, svi ćemo se složiti da je dobro da što više novca povlačimo i koristimo.

U zadnjim podacima o kretanju BDP-a vide se pozitivni efekti korištenja tih fondova pa smo u prvom tromjesečju imali rast investicija od 11,5 posto, od čega dobar dio otpada na javne investicije bilo razine pojedinih državnih poduzeća u Pelješki most, željeznice, luke, bilo lokalne razine u komunalnu infrastrukturu. Kretanje rashoda koji se financiraju iz općih izvora, poput poreza, doprinosa i ostalih uopće ne upućuje na zaključak da je rast državne potrošnje pretjeran.

Dapače, mi smo upravo i stavili velik naglasak na kontrolu rashodne strane proračuna. Ni jedne godine nismo dopustili da se probija utvrđeni limit potrošnje, a sav višak prihoda usmjerili smo u daljnje smanjenje javnog duga i porezno rasterećenje. Hrvatska tri godine bilježi primarni suficit od gotovo tri postotna boda BDP-a, a smanjuje javni dug brzinom koja nas svrstava među top pet zemalja EU i konačno nam poboljšava međunarodni ugled i rejting upravo na tragu tih rezultata fiskalne politike i proračunske konsolidacije.

Je li ekonomski rast od 2,8 posto dovoljan i je li Vlada spremna u predizbornoj godini provesti reforme kojima bi ga se moglo ubrzati?

Stopa potencijalnog rasta koja je na razini od oko 2 posto godišnje ključni je izazov. Imamo sjajnu priliku jer su temelji današnjeg gospodarskog rasta puno snažniji od onih predrecesijskih. U tim smo godinama imali deficite tekućeg računa platne bilance i proračunske deficite, dok je danas situacija upravo obrnuta odnosno u oba segmenta bilježimo suficite. Tu priliku ne smijemo propustiti i zato politički ciklusi ne bi smjeli utjecati na našu zacrtanu dinamiku provedbe reformskih mjera.

Fitch je među izazovima istaknuo nedovoljnu efikasnost javnih tvrtki i zdravstvenog sustava. Jesu li zdravstvo i dugovi koje generira nova potencijalna bomba za državnu blagajnu kakva je lani bio Uljanik?

Pokazali smo da se dugovi u zdravstvu i financijske dubioze ne mogu rješavati isključivo upumpavanjem dodatnih prihoda u sustav. Očito je nužno ući i u troškovnu stranu. Potrebna je podrobna analiza koja bi bila temelj preporuka od pitanja same dostupnosti zdravstvenih usluga, preko organizacije zdravstvenog sustava do pojedinih detalja funkcioniranja, poput sustava nabava, potrošnje i racionalizacije. Imamo sjajne liječnike, medicinske sestre i kompletno osoblje. Pogledajmo kakve sve operativne zahvate su učinili proteklih nekoliko tjedana, no za financijsku održivost zdravstvenog sustava morat ćemo uključiti i ekonomsko-financijsku i neke druge struke. 

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 24

BR
browny
12:00 10.06.2019.

gosn. Ministre bolje delat i šutit jer na žalost prosječan Hrvat misli da je rast BDP-a, dizanje kreditnog rejtinga i smanjivanje javnog duga loše

BA
BakaMraz
14:24 10.06.2019.

Carine na aute bi mogle takodjer biti drastično niže! Čiju auto industriju štitiš ministre?"

DU
Deleted user
14:52 10.06.2019.

Za ove iz edp-a bolje je da nije rast nego da je pad - oni su naučili tako, samo u minus - normalno !! Treba vam uvesti nove i povećati postojeće poreze - onda ćete biti zadovoljni i zahvalni