POGLED S RUBA ZNANOSTI

Misterij zvuka i tajne mantri

Foto: import
Misterij zvuka i tajne mantri
09.06.2007.
u 17:05
Pogledaj originalni članak

Mantre su mi uvijek predstavljale misterij. Prijatelji i poznanici koji su prakticirali duhovne tehnike tvrdili su mi, svi do jednoga, da su mantre vrlo moćne i da vrlo vidljivo utječu na materijalni svijet  jedan mi je čak dao na papiru mantru za pronalaženje izgubljenih stvari. Nisam je nikad isprobao pa ne znam radi li. (Taj sam papir poslije izgubio, a nisam prepisao mantru, pa ne znam ni može li se mantrom za izgubljene stvari pronaći papir na kojoj je zapisana mantra za izgubljene stvari, što bi vjerojatno bio zanimljiv eksperiment).

No, koji je mehanizam u korijenu njihova djelovanja? Čitajući razne knjige, činilo mi se da u sveopćoj umreženosti koje nude holistički koncepti ima prostora za utjecaje zvuka. I zvuk i svijet sastavljeni su od vibracija. Tako se vrlo brzo tema s mantri zaista proširila i na druge zvukove i na druge sugovornike. Ono što slijedi pokušaj je jednog zapadnjačkog laika da prođe kroz labirint drevnih intuitivnih znanja.

Uranjanje u sebe
Dakle, mantre su riječi, zvukovi ili vibracije koje posebno utječu na našu svijest. Najčešće se spominju u tibetanskoj i indijskoj tradiciji, a točan broj im je nepoznat. Ima ih mnogo i služe različitim svrhama. Mantra je prije svega kanal koji dovodi do stanja povišene svijesti, a spoj je dviju riječi: "man" i "tro". "Man" znači um, a "tro" je ono što oslobađa um od svega što ga okružuje ili ograničava. Premda postoje fizičke, mentalne i duhovne mantre, njima se primarno zadovoljavaju duhovne potrebe. Ovako mi je to na slikovit način objasnio indijski učitelj joge Nityashuddhananda:

 Tijekom evolucije ljudska bića shvatila su da im materijalni objekti ne mogu pružiti pravu sreću pa su se okrenuli duhovnoj strani života. Da bi ispunili unutarnju stranu života, moraju uroniti u sebe, a za to je zvuk ili riječ pravi medij.

Što to znači da riječju uranjamo u sebe? Pokušajmo to sagledati na ovaj način: ako izgovorimo mantru "ram", kad taj zvuk čujemo, on je već materijaliziran i mi ga čujemo kao "ram". No, on nije nastao na jeziku ili grlu. Početak mu je u dubinama svijesti. Put koji mantra mora prevaliti od svog početka (najfinijeg aspekta našeg bića) do riječi realan je i konkretan. Kad se u meditaciji mantra ponavlja, ona zapravo predstavlja vibraciju koja nas vodi prema svom izvoru, sve dok ne dođe do najfinijeg aspekta bića. Sljedeći korak jest da vibracija nestane, a osoba zakorači u ono što se naziva transcendentalnom sviješću, odnosno u stanje bez misli koje se u istočnjačkim tradicijama zove samadi, satori i slično  i ključ je svih istočnjačkih duhovnih škola.

Također, unošenjem mantre, u svijest se unosi vibracija čija je svrha postavljanje cijelog živčanog sustava u isto stanje, tako da organizam funkcionira potpuno sinkrono i savršeno. Taj fiziološki efekt može se koristiti za ozdravljenje. No, kad se gleda spiritualno, mantra nas što češće treba dovoditi u stanja bez misli. Tada ćemo ovaj svijet prepoznati kao iluziju, tj. suočit ćemo se sa spoznajom da je napravljen od istoga materijala kao i naša svijest, a da su naša percepcija i viđenje svijeta iluzija koju stvara naša fiziologija  mozak, živčani sustav i sl. Duhovni cilj mantre jest dovesti osobu u stanje da vidi da je jedno sa svime što vidi oko sebe.

Izgovaranje mantri
Mantra se može izgovoriti na tri načina. Jedan način je glasni, vokalni izričaj, drugi je samo mumljanje u ustima, a treći je na mentalnoj razini. Jogiji zatvaraju oči i u svom umu izgovaraju zvukove pomoću dišnog sustava jer su zvuk i dišni sustav usko povezani. Recimo, ako je nečije disanje vrlo brzo, znači da mu je um nadražen.

Kada je prisutno unutarnje ponavljanje, kad se na mentalnoj razini ponavljaju zvukovi, potrebna je i određena kontrola disanja. Zato u nauci jogija postoji sustav vježbi disanja (kontroliranog disanja i njegova usporavanja) koji se u sanskrtu zove pranajama. Disanje, prema starim učenjima, ima velik utjecaj na dužinu ljudskog života. Tijekom života moramo udahnuti određeni broj puta, a procjenjuje se da ljudsko biće u jednom danu udahne 21.000-24.000 puta. Vježbama disanja može se usporiti sustav disanja, a produžavanjem trajanja udisaja, produžit će se i životni vijek. To je dio vježbi jogija u čemu mantra ima važnu ulogu jer smiruje um.

Sveukupna rezonancija
Kad se govori o bilo kakvom smislenom zvuku, ključna riječ je rezonancija. Tu nam možda može pomoći Don Conreaux, utemeljitelj i učitelj "Puta gonga" iz Međunarodnog centra za holističku rezonanciju. Kako je gong instrument čiji zvuk rezonira sa spektrom zvukova i pogađa sve frekvencije našeg tijela, opisuje ga se kao ocean zvukova. U njemu ne postoji stroga melodija, sklad ili ritam, već samo ton za tonom. Conreaux kaže da se u tom zvuku "jednostavno kupamo" te da prepuštanje zvuku gonga stvara "osjećaj kao da zaranjamo".

Muziciranje gongom naziva "gongovom kupkom", a kupka se događa u oceanu koji jogiji zovu akaša ili zvuk tišine. Zvuk gong smiruje um, što nas opet dovodi i u terapeutske vode, iako  kaže Conreaux  ne liječi. No, potiče samoizlječenje jer se ionako samo sami možemo izliječiti. Glazba gonga prožima svaku stanicu mozga, opušta um, ublažava osjećaj za vrijeme, pojačava osjećaj blaženstva i slično.

Postoji vrlo konkretni primjeri djelovanja vibracija zvuka na materiju. Godine 1787. pravnik, glazbenik i fizičar Ernst Chladni, udarivši temelje akustike, objavio je sljedeće otkriće: violinsko gudalo je okomito vukao po rubovima raznih ploča prekrivenih pijeskom i tako stvarao uzorke i oblike koje danas zovem "Chladnijevim likovima". Pokazalo se da zvuk doista može stvaralački djelovati na materiju.

Tajna drevnih jezika
A švicarski liječnik Hans Jenny 1967. objavio je knjigu o kimatici. Kimatika jest proučavanje načina kako vibracije utječu na uzorke i oblike. Jenny je uzimao pijesak, spore ili željeznu strugotinu te ih stavljao na ploče koje su vibrirale raznim vibracijama. Nastajali su razni oblici i uzorci, ovisno o frekvenciji ili amplitudi vibracija. No, najzanimljivije tek dolazi. Smislio je i jedan izum  tonoskop  koji je činio ljudski glas vidljivim bez elektroničkog posrednika, pa je bilo moguće izravno vidjeti fizičku sliku samoglasnika, tona ili pjesme. Kod izgovaranja samoglasnika drevnih jezika, kao što su hebrejski ili sanskrt, pijesak je poprimao oblik pisanih simbola za te samoglasnike, što nije slučaj sa samoglasnicima modernih jezika. Slično je otkrio i kod drugih "svetih" jezika, kao što su tibetanski, egipatski i kineski.

Nityashuddhananda mi je to objasnio ovako:
 Postoji nekoliko klasičnih jezika, sanskrt, hebrejski te stari vedski jezici, koji imaju temeljnu povezanost s unutarnjim zvukom. Ljudska bića imaju oko pedeset temeljnih različitih tendencija uma  osjećaji poput ljutnje, straha, pohlepe, suosjećanja, ljubavi. Svaku od tih tendencija predstavlja različita vibracija zvuka. Te vibracije razvile su se u abecedu klasičnih zvukova. U našem tijelu postoji pedeset žlijezda koje predstavljaju ti zvukovi te stoga postoji pedeset slova abecede. Tih pedeset žlijezda kontrolira sedam psihičkih centara koji se nazivaju čakre.

Čini se kao da postoji neka vrsta temeljne abecede koja je vidljiva u starim jezicima. Rečenica "Ja sam gladan" na hrvatskom će jeziku zvučati drugačije nego na sanskrtu, ali do razine grla ista je na svim jezicima. Moguće je da osnovni, klasični jezici bolje predstavljaju temeljni, unutarnji zvuk.

Postoje zanimljive usporedbe molitvi ili bajalica iz raznih, međusobno vrlo udaljenih, kultura koje su pokazale da mnoge od njih imaju sličan ritam ili osnovni obrazac melodije, iako se izgovaraju na raznim jezicima. No, mantra je ipak nešto drugo, povezivanje s unutarnjim glasom uma. Njome se uspostavlja veza između dva aspekta života  fizičkog i mentalnog. Da bi riječi bile mantra, postoje uvjeti: pravilni izgovor i ideja koja stoji iza toga. Osim toga, to mora biti riječ koju podržava određena akustika koja se mora spojiti s odgovarajućim značenjem. Prema starim učenjima, mantre su glavni alat za duhovno uzdizanje čovjeka.

Pogledajte na vecernji.hr