Na konferenciji o obrazovanju u Splitu istaknuto je da su mladi ljudi stup oporavka društva i razvoja država u Europskoj uniji i zato u njih treba ulagati.
"Oporavak i razvoj društva i države se ne može rješavati niti razvijati ako se ulaže samo u turizam i uslužne djelatnosti. Treba ulagati i u mlade ljude i obrazovanje. Mladi su oni koji će Hrvatsku i Europu voditi ka putu tehnološkog napretka: Ključna poruka ove konferencije je da mladi ljudi ostanu u ovim krajevima i razvijaju svoje talente", kazala je hrvatska zastupnica u EP Željana Zovko (EPP), organizatorica konferencije "Obrazovanje kao ključ društvenog i gospodarskog napretka".
"Obrazovanje i usavršavanje ne smije biti privilegija onih koji su bliže centru nego svima, bez obzira žive li na udaljenim otocima, u Dalmaciji, Slavoniji ili Baranji", dodala je.
Europski Parlament usvojio je u studenom prošle godine Rezoluciju o europskom prostoru obrazovanja u kojoj stoji da je nastavnička struka u krizi jer postoje znatne razlike u obrazovanju u državama članica u smislu radnih uvjeta, plaća, vrednovanja i stručnih uvjeta. Učitelji učitelji i nastavnici trebaju biti primjereno plaćeni za svoj rad, a učenici u središtu procesa učenja, stoji u Rezoluciji. Naglašava se i važnost učenja stranih jezika, posebno engleskog, ali i masovnih otvorenih internetskih tečajeva kao nužnog elementa za promicanje usavršavanja i prekvalifikacije radne snage.
Povjerenica Europske komisije za inovacije, istraživanja, kulturu, obrazovanje i mlade Mariya Gabriel videoporukom je istaknula kako "nadarena djeca nisu izuzetak nego ključ za prosperitet Europe".
"Svi se nalazimo na raskrižju. Plan oporavka i otpornosti ima potencijal da postane poluga za uvođenje zelenijeg, digitalnijeg i inkluzivnijeg sustava obrazovanja u cijeloj Europskoj uniji. Današnja konferencija je dokaz kako izvrsnost i inkluzivnost trebaju ići jedno s drugim", rekla je.
Splitsko-dalmatinska je županija 2016. godine osnovala Centar izvrsnosti, a u ovom trenutku u njega je uključeno 430 djece i 109 mentora u četiri osnovna programa te još 2100 djece u okviru tri izvannastavna programa s još 300 mentora, medijima je rekao Ivica Zelić, ravnatelj Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije.
"Želimo napraviti sustav podrške razvoju talenta i cilj nam je da ono što ovdje radimo u Splitsko-dalmatinskoj županiji postane nacionalni model", kazao je Zelić. Ta županija, u suradnji s Ličko-senjskom, planira graditi Kamp izvrsnosti u Novim Selima u zaleđu grada Omiša.
"Taj kamp prvi je na jugoistočnom dijelu Europe i bit će mjesto okupljanja izvrsne djece, učenika i studenata ne samo s područja Hrvatske nego i iz tog dijela Europe", objasnio je župan splitsko-dalmatinski Blaženko Boban.
"Najbolji rezultat rada Centra izvrsnosti je osvajanje nagrada na državnoj razini, ali svakako ne smijemo na tome stati pa smo u stalnom kontaktu s kolegama iz Izraela koji imaju najviše nobelovaca na svijetu s obzirom na broj stanovnika, ali i posebnog državnog tajnika samo za centre izvrsnosti", dodao je Boban.
Europska je komisija osvojila je u rujnu 2020. godine Akcijski plan za obrazovanje za razdoblje od 2021. do 2027. godine u kojem je glavni cilj iskorištavanje potencijala digitalnih tehnologija za učenje i poučavanje te razvijanje digitalnih vještina kod građana svih životnih dobi.
Zaključeno je i kako je pandemija koronavirusa dovela do prekretnice u primjeni tehnologije u obrazovanju i osposobljavanju jer se upotreba tih metoda raširila u doba "lockdowna" kad pristup školskim ustanovama i radnim mjestima nije bio moguć.
Akcijskim planom se potiče veća suradnja država članicama na ovom pitanju pa su se tim povodom u svibnju prošle godine sastali ministri obrazovanja i zauzeli stav da obrazovni sustavi trebaju biti socijalno uključivi, pravedni i uspješni jer podaci pokazuju kako je među djecom s poteškoćama u razvoju i dalje veliki dio onih koji prerano napuštaju školu, više od 20 posto.
*Projekt je sufinancirao Europski parlament koji se ne može smatrati odgovornim za iznesene informacije i gledišta te neposrednu ili posrednu štetu do koje može doći u okviru realizacije projekta.