RIJEČ INŽENJERKE

Može li Pelješki most izdržati udar velikog broda? Evo što kaže stručnjakinja

Foto: Zvonimir Barisin/PIXSELL
Pogled na Pelješki most sa strane poluotoka Pelješca
Foto: Igor Kralj/Pixsell
Pelješki most
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL
Pogled na Pelješki most
Foto: Matko Begovic/PIXSELL
Pogled iz zraka na Pelješki most
Foto: Zvonimir Barisin/PIXSELL
Pogled na Pelješki most sa strane poluotoka Pelješca
Foto: Matko Begovic/PIXSELL
Pelješki most otvoren je na današnji dan 2022. godine
27.03.2024.
u 21:40
Kada je projektiran Pelješki most, uzimani su svi parametri za trajnost veću i od sto godina, poručila je Gordana Hrelja Kovačević s Građevinskog fakulteta.
Pogledaj originalni članak

Gordana Hrelja Kovačević s Građevinskog fakulteta govorila je o tome bi li Pelješki most mogao izdržati udar kontejnerskog broda. Naime, u utorak je u Baltimoreu kontejnerski brod dug 300 metara udario u most i u nekoliko se sekundi prepolovio, srušio i za sobom na dno rijeke povukao nekoliko kamiona i automobila.

Spasilačke službe i dalje tragaju za nestalim radnicima i putnicima u vozilima, no traga se i za suvislim odgovorima zašto je došlo do te katastrofe i je li se mogla izbjeći. Most je izgrađen davne 1977., dug je čak 2,6 kilometara i predstavlja žilu kucavicu, preko njega se godišnje preveze 11,5 milijuna vozila.

Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: MIKE SEGAR/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: JULIA NIKHINSON/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: JULIA NIKHINSON/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: CRAIG HUDSON/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore
Foto: CRAIG HUDSON/REUTERS
Francis Scott Key Bridge collapse in Baltimore

Gordana Hrelja Kovačević, dipl. ing. građ., rekla je za HRT da je riječ o čeličnom mostu. Stupovi i temelji su od armiranog betona. "Tvrdi se da je most projektiran po svim važećim propisima. No od tada su se brodovi povećali. I masa brodova povećala se za čak 50 posto. Kad se brod projektira, postoje propisi. Kod nas su važeće europske norme, odnosno hrvatske norme, koje su preuzete od europskih, a koje definiraju veličinu na koju moramo dimenzionirati most koji projektiramo", poručila je.

Bi li naš Pelješki most mogao izdržati udar kontejnerskog broda od 300 metara punog tereta? Hrelja Kovačević naglasila je da ispitivanja ne postoje. To nije dio standardnih ispitivanja. Novi mostovi ispituju se na prometno opterećenje, kaže. "Što se tiče udara broda, nema ispitivanja. Međutim, mostovi se preračunavaju, Pelješki most je preračunat na udar broda. Ne na udar ovako velikog broda, on je preračunat na udar srednjeg broda, duljine stotinjak metara. Tamo su također predviđene određene mjere zaštite, što je također bitno", istaknula je.

VEZANI ČLANCI:

Gordana Hrelja Kovačević rekla je da se teško može govoriti o rekonstrukciji mosta, vjerojatno se će graditi novi. Gradnja novog mosta mogla bi trajati manje od tri godine jer je prijeko potreban. Navodno most u Baltimoreu ima armirane betonske nosive konstrukcije koje prilikom udara jednostavno nisu izdržale, raspale su se kao da su od papira, i to za tri sekunde. "Opterećenje je puno veće nego što je predviđeno i jednostavno gledate ogromne masivne konstrukcije koje se raspadaju kao da su od papira", dodala je. 

Počela je obnova mostova preko Save u Zagrebu, ali obnavlja se i Krčki most izgrađen ranih 80-ih. Postoji li rok trajanja mostova, posebno onih koji se koriste 365 dana u godini? Hrelja Kovačević naglasila je kako je vijek građevine za uobičajene potrebe 50 godina. "Za važnije građevine je i sto godina, a može biti i više od sto godina. Kada je projektiran Pelješki most, uzimani su svi parametri za trajnost veću i od sto godina", poručila je. Što se tiče samog održavanja, Hrelja Kovačević rekla je da mostove treba redovito održavati i pregledavati.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

DU
Deleted user
10:22 28.03.2024.

Glupo pitanje jer nema toga mosta koji je tako kontruiran da može izdržati udar broda te veličine... Uostalom: koliko puta se do sada takvo nešto dogodilo? S druge strane brodovi te veličine ionako nemaju kuda ispod Pelješkog mosta...

LE
Levanto
17:31 28.03.2024.

Brodovi duži od 100 metri kad su puni i pri prosjecnoj brzini udarom u nosač.mosta bi srußio i stup i most. Ovi veliki od preko 300 m. ,težine i preko 200 iljad tona bi jedva osjetija udar u stup. To je za takvu grdosiju paučina.