Zajedničke točke kršćanstva i islama

Muslimani štuju Isusa kao Isu i njegovu majku kao časnu Merjemu

Foto: Davor Višnjić/Pixsell
Muslimani štuju Isusa kao Isu i njegovu majku kao časnu Merjemu
19.10.2015.
u 20:45
Bog, Allh, Jahve, God ili Got... to je Stvoritelj svega postojećeg, temelj kršćanstva i islama
Pogledaj originalni članak

Imam zagrebačke džamije Mirza ef. Mešić, koji je prošloga tjedna predstavio knjigu  “Muhammed a.s. - poslanik čovječanstvu”, pravi je sugovornik o temi dodirnih točaka islama i kršćanstva, osobito onoga dijela koji se odnosi na čitav  niz osoba, koje štuju muslimani kao i kršćani i Židovi. On kaže kako zajedničke  točke  tih  monoteističkih  religija  proizlaze iz činjenice da “muslimani  čvrsto  vjeruju  da  su Biblija, odnosno  izvorna Tora, Psalmi, Evanđelje,  i  Kur’an objavljeni s istoga izvora”, tj. da su “objavljeni od Jednoga  Boga/Allaha,   preko istoga anđela  Gabrijela/meleka  Džibrila odabranim poslanicima odnosno svim ljudima”.

– I  kršćani i muslimani vjeruju i nastoje u životu ostvariti Deset Božjih zapovijedi koje je Mojsije/Musa dobio od Allaha na Sinaju. I muslimani i kršćani nastoje živjeti moral utemljen na vjeri u Jednoga Boga, Stvoritelja svega postojećeg, bez obzira zvali ga Bog, Allah, Jahve, God ili Got, te na životnoj praksi svih starozavjetnih poslanika – tumači imam Mešić.

Kršćanima  je  osobito  zanimljivo  gledište  na  Isusa Krista u islamu, za kojega on  kaže kako je “za muslimane Isus Mesih, Isa, sin Merjemin, jedan od  odabranih  Allahovih poslanika  kojemu  je  Uzvišeni  Allah  objavio Indžil/Evanđelje  da  Židovima  osvježi vjeru  u Jednoga Boga i donese nove propise  u  praksi  u vrijeme kada su Židovi dobrano iskrivili i zaboravili Mojsijev  nauk,  ali  i  da  najavi  dolazak  posljednjeg  Božjeg poslanika Muhammeda, a.s”.

– Isa  se  u Kur’anu  spominje u 15 poglavlja (sura), odnosno u više od 90 kur’anskih  stavaka (ajeta). Isa  je u Kur’anu opisan kao „Duh Božji“,  kao „Duh  od  Njega  (Boga)“, kao „Riječ Božja“,  kao „Jedan od Allahu bliskih“ koji  je dahom meleka Džibrila/anđela Gabrijela bio „usađen“  u svoju majku Merjemu/Mariju. Bio  je  musliman,  što  znači  pokoran Allahu, i Allahov odabranik.  Muslimani  ne  prave  nikakve  razlike između Isusa, Muhammeda, a.s.,  i drugih Allahovih poslanika. Podjednako ih vole i cijene. Na uopćen način,  bez  većih  detaljiziranja,  Kur’an  govori  o tri  životne  faze Isaa/Isusa.  Prva se odnosi na njegovo čudnovato rođenje bez oca,  druga na njegovo  poslanstvo  i  misiju  pozivanja  vjeri  u  Jednoga  Boga a treća, obavijena  velom tajne, govori o njegovoj smrti, naglašavajući da Isus nije ni ubijen ni raspet.  Kur’an se također osvrće na kršćanske dogme o njemu, kritizirajući  kršćansko  učenje  o Isaovim božanskim osobinama, smatrajući takvo učenje kršenjem izvornog monoteizma kakvog je i sam Isus propovijedao među svojim  apostolima/havarijjunima – tumači ef. Mešić, dodajući kako je “Djevica  Marija,  časna  Merjema,  majka  Isaova/Isusova,  za  muslimane najcjenjenija i najpobožnija žena u cjelokupnoj povijesti čovječanstva”.

Marija je jedina žena čije ime Uzvišeni Bog spominje u Svojoj posljednjoj Objavi  Kur’anu.  Devtnaesto  kur’ansko  poglavlje  nosi  naziv  po  njoj. Merjema/Marija se više puta spominje u Kur’anu nego u cijelom Novom zavjetu – naglašava Mešić.

Kršćanstvu,  židovstvu  i  islamu zajednički su, primjerice, Abraham i Noa, Mojsije   i   David,   pa  Mešić  tumači  kako  je  “Abraham/Ibrahim,  otac Ismailov/Jišmailov   i   Ishakov/Izakov,   jedan   od  odabranih  Allahovih poslanika”.

– Ibrahim  je  sa  sinom  Ismailom  utemeljio grad Mekku i u njoj sagradio Kabu, prvo svetište na zemlji posvećeno jednome Bogu, kojeg muslimani danas obilaze  u  svom  hodočašću, utemeljivši  hadž (hodočašće) i propis kurbana (prinošenje  žrtve).   Od  drugog  mu  sina  Ishaka,  odnosno  njegova sina
Jakuba/Jakova   prema  kur’anskom tekstu potiče  židovski narod – priča ef. Mešić,  a  za  Nou kaže kako se u Kur’anu naziva Nuh te je cijelo kur’ansko poglavlje  nazvano po ovome  poslaniku čiji je narod zbog obilja grijeha kažnjen velikim potopom.

Mojsije  je Musa, Allahov poslanik,  čije se ime najviše puta spominje u Kur’anu. Poslan je svom židovskom narodu da ih izvede iz faraonovog ropstva te  mu je Allah objavio Tevrat/Toru odnosno Deset Božjih zapovijedi. Kur’an spominje  i  njegova  brata Haruna/Arona kojeg je Bog također učinio Svojim poslanikom  i  pomoćnikom Musau u njegovj misiji – kaže Mešić, navodeći kako je  u  islamu  David  je  Davud, poslanik i židovski kralj, kojemu je Allah poslao  Zebur/Psalme  i  koji  je  sa svojim je sinom Sulejmanom/Solomonom, izgradio  u Jeruzalemu  sveti  Hram,  nakon Kabe drugo svetište na Zemlji
posvećeno  Jednome  Bogu. Zato je pored Mekke i Medine i Jeruzalem u islamu sveti Grad.

Prvog  čovjeka po Bibliji, Adama, štuju i muslimani, ali kao – Adema. On je prvi  Allahov poslanik na Zemlji od koga potječe cijeli ljudski rod. Kur’an štuje i  Ivana  Krstitelja koji je Jahja, sin Zekerijje/Zaharija, koji je kao  poslanik  djelovao  u  isto  vrijeme kada i njegov bratić  Isa/Isus na području današnje Palestine.

No,  dok  je  za  kršćane  Isus  Krist  Sin  Božji,  za muslimane on ostaje isključivo  poslanik,  jer  kako  kaže  Mešić,  “muslimani  vjeruju  u  sve starozavjetne  poslanike i među njima ne rade nikave razlike, jer su svi sa istoga Izvora od istoga Boga preko istoga anđela dobivali  Svete Riječi”.

– Svi  Božji poslanici su bili obični, ali odabrani, ljudi koji nisu imali nikakvih  božanskih  kvaliteta.  Vjerovali  su  i  činili dobra djela kao i ostali  ljudi te prolazili kroz brojna životna iskušenja. Jedina je razlika bila  u  tome  što su poslanici  dobivali Objavu od Boga da je prenesu svim ljudima.  A  oko  osobe  Isusa Krista tri se monoteističke vjere  zapravo i razilaze.  Iako  je  bio Židov, Židovi ga nisu nikada priznali odnosno nisu povjerovali  u  njegovo  poslanstvo, kršćani su nakon Milanskog edikta 315. odnsono  nakon  Niceje  325.  godine  u  svoje  učenje unijeli vjerovanje u Trojstvo  pridajući  Isusu  osobine božanstva, što je u Kur’anu opisano kao grubo  kršenje  vjere  u Jednoga Boga. Kur’an u više stvaka/ajeta kritizira učenje o Isus kao “sinu Božjem” naglašavajući da je Isus samo čovjek poput ostalih  ljudi ali i odabrani poslanik poput Abrahama, Mojsija i Muhammeda, neka  je  na  sve  njih Božji mir.  Kur’an eksplicite tvrdi da Isus nije ni ubijen  ni raspet, već  ga je Allah uzdigao k Sebi i spasio od nevjernika i njihova nauma da ga ubiju – tumači Mešić islamski pogled na Isusa Krista.

On u svojoj knjizi piše kako “muslimani vjeruju da je ono sto je zapisano u Starom  i  Novom zavjetu iskrivljena verzija izvorne objave  Mojsiju/Musau, a. .s., odnosno Isusu/Isau a. s.”.

– Da,  jer  tako  objavlje Bog u Kur’anu, jer danas nemamo izvorne Biblije koja  se  kroz  povijest mnogo puta mijenjala. Recimo, Kur’an navodi zavjet kojeg  su morali ispuniti Židovi slijedeći Isusa sina Marijina, međutim oni to  nisu nikada učinili. A što se tiče Novog zavjeta najuočljiviji argument je  da  prva  Enanđelja  ili  prvi spisi o životu, riječima i djelima Isusa Krista  nisu  nastali  na  aramejskom  odnosno  hebrejskom  jeziku,  jer ne zaboravimo da je Isus bio Židov, nego na grčkom kojeg Isus nit je pričao nit je  razumijevao,  a  Crkva je mnoga  Evanđelja i odbacila u vrijeme kada se Biblija  kompletirala.    (Sam  naziv  kršćanstvo dolazi od grčkoga krist u značenju  pomazanik  )  Recimo  , takve se stvari nisu dogodile s Kur’anom. Kako  je  objava  silazila  Muhammedu,  a.s.,   u  isto je vrijem pamćena i zapisivana.  Iako  su  danas  muslimani  podijeljeni u više pravaca i škola razumijevanja  islama Kur’an im je isti.  Međutim, ako danas uzmemo Bibliju koju  čitaju katolici, protestanti i pravoslavci te druge kršćanske sljedbe vidjet  ćemo  da  se  ne  radi o istoj knjizi – pojašnjava Mešić, a na upit priznaju li, prema tome, muslimani kršćane I Židove, kaže – naravno.

– O  njima  Kur’an  govori u više svojih ajeta ili stavaka. Islam poštuje Židove i kršćane, izravno im se u Kur’anu obraća i nalaže muslimanima da su životi,  vjera,  čast  i imeci „Sljedbenika Knjige“ svetinja i da kao takvi imaju  biti  sigurni i zaštićeni,  jer  je  Božja volja egzistiranje više religija,  a ljudima je ostavljena mogućnost odabira.  Svi su ljudi potpuno slobodni  birati  svoju vjeru i svoj put. Da ne bude zabune; s jedne strane Kur’an  kritizria  Židove,  jer  su mnogo puta pokazali neposlušnost svojim židovskim poslanicima, na primjer zbog obožavanja zlatnog teleta za vrijeme Mojsija,  a  neke  čak  i  ubili ali i kršćane jer su nakon Isusa iskrivili izvorni  Isaov  nauk,  dok  s druge strane naglašava da ih muslimani moraju zaštiti osobito kada su manjina među muslimanima – objašnjava imam Mešić.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 12

Avatar smile
smile
21:24 19.10.2015.

Ima li ovom teroru kraja?!

MI
mirtebi
21:35 19.10.2015.

Eto sve je uredu svi mozemo postat muslimani a onda vremenom uvest serijat.

HU
HUM321321
21:21 19.10.2015.

Muslimani uopce nestuju uskrsloga Isusa Krista veç nekoga isu koji niti je raspet niti je uskrsnuo I svak koji kaze suprotno tome neprijatelj je islama kojem kao muslimani imas pravo odrubiti glavu da se svidis njihovu alahu, nigdje Islam I krscanstvo nemaju dodirnih tocaka osim sto nas Kristov nauk uci da smo svi pred Bogom jednaki I oni koji su dobilu manje I oni koji su dobilu vise