NAKON RAZORNIH POTRESA

Oštećeni mostovi, ceste, trafostanice: Izračunali štetu na infrastrukturama

Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Priprema terena za novo kontenjerko naselje na Sajmišnoj cesti
Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Oštećen most na ulazu u Petrinju
Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Oštećen most na ulazu u Petrinju
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Hrvatske vode krenule su u sanaciju nasipa u naselju Palanjek u Sisku
Foto: Marko Prpic/PIXSELL
Priprema terena za novo kontenjerko naselje na Sajmišnoj cesti
Foto: Luka Stanzl/PIXSELL
Hrvatske vode krenule su u sanaciju nasipa u naselju Palanjek u Sisku
14.01.2021.
u 09:28
Oštećenja na mostovima i pukotine na kolnicima većinom su prouzročila nova ili već postojeća klizišta
Pogledaj originalni članak

Uništene trafostanice, oštećeni mostovi i ceste, gotovo srušene kolodvorske zgrade, popucali nasipi – sve su to posljedice razornog potresa s kraja prošle godine na infrastrukturi Banovine, ali i šire.

Prema podacima koje smo prikupili, preliminarni iznos šteta od potresa na prometnoj, elektroenergetskoj i vodnoj infrastrukturi doseže čak 470 milijuna kuna! Obnova te infrastrukture ključna je za povratak u normalan život tamošnjih stanovnika, kao i obnova njihovih domova.

A na sanaciji tih šteta na infrastrukturi već se naveliko radi. Najveće štete od potresa pretrpjela je elektrodistribucijska mreža HEP-a odnosno HEP-a ODS-a. U HEP-u kažu da procjena štete od potresa 29. prosinca 2020. na njihovoj distribucijskoj mreži iznosi oko 200 milijuna kuna i da će se točniji iznos štete moći utvrditi detaljnom snimkom stanja svake pojedine trafostanice. U potresu je uništeno ili teško oštećeno 238 trafostanica.

Sanacija elektromreže

Sanacija štete na elektrodistribucijskoj mreži odvija se u tri faze. Interventna sanacija na srušenim objektima nužnim za funkcioniranje mreže izvršena je u prvih deset dana. U drugoj fazi, koja je već počela, sagradit će se u potresu srušeni objekti. Potpuna sanacija elektrodistribucijske mreže obavit će se u trećoj fazi koja će trajati godinu dana, objašnjavaju u HEP-u i dodaju da je u potresu oštećen i pogon TE-TO Sisak i da je otklanjanje tog oštećenja u tijeku.

Sanacija pak popucalih nasipa na području malog sliva Banovina koštat će između 70 i 100 milijuna kuna. U Hrvatskim vodama ističu da će preciznije procjene biti moguće utvrditi tek nakon istražnih radova te odabira tehničkih rješenja i izrade elaborata sanacije.

U Vodama napominju da su odmah nakon prvog potresa 28. prosinca 2020. žurno krenuli u provjeru stanja svih savskih i kupskih nasipa, kao i drugih regulacijsko-zaštitnih vodnih građevina i objekata na području Sisačko-moslavačke županije. Navode da je pregledano više od 320 kilometara nasipa. Pri tome su uočena oštećenja na sedam lokacija od kojih su četiri na lijevoj obali Save, dvije na desnoj obali Kupe te jedna lokacija na lijevoj obali Kupe.

No moguće je, ističu, nakon opadanja vodostaja da se utvrde i oštećenja na drugim lokacijama. U Vodama kažu da su žurno započeli s hitnim sanacijama najkritičnijih lokacija na lijevom savskom nasipu u Galdovu i Palanjku te na desnom kupskom nasipu u Petrinji. Već je sanirana, navode, pukotina na nasipu na lokaciji most Brest.

Sanacija na lijevom kupskom nasipu u Staroj Drenčini počela je 4. siječnja, a na preostale dvije lokacije kažu da oštećenja nasipa ipak nisu toliko velika da zahtijevaju neodgodivu sanaciju.

Prema preliminarnoj procjeni, štete na državnim cestama i cestovnim objektima, koje su nastale u potresu 29. prosinca 2020. na području Sisačko-moslavačke, Zagrebačke i Karlovačke županije iznose 75 milijuna kuna. U Hrvatskim cestama kažu da se većinom radi o oštećenjima zbog otvaranja novih i aktiviranja postojećih klizišta, oštećenjima na mostovima, kao i pukotinama na kolnicima.

- Sve interventne radove provodimo vlastitim sredstvima, a temeljita obnova i sanacija oštećenih cesta i objekata planira se za iduće razdoblje, s time da će se dio sredstava zatražiti iz Fonda solidarnosti EU. Konačni iznos potreban za cjelovitu obnovu državnih cesta moći će se izračunati kada budu načinjeni projekti – kažu u HC-u.

Prema prvim podacima, štete od potresa na županijskim i lokalnim cestama iznose oko 20 milijuna kuna. Obnova sisačkog željezničkog kolodvora tek je nedavno završena, a taj zaštićeni spomenik kulture sad je teško oštećen u potresu. U HŽ Infrastrukturi kažu da je dio kolodvorske zgrade u kojem je bilo smješteno prometno osoblje potpuno neupotrebljiv pa je osoblje smješteno u kontejnere, dok je drugi dio zgrade dobio žutu naljepnicu i ne smije se upotrebljavati dok se ne poduzmu mjere sanacije.

U kolodvoru Sisak Caprag stanarski je dio zgrade iznad prometnog ureda dobio crvenu naljepnicu. U kolodvorima Greda i Lekenik oštećeni su dimnjaci i krovište. Oštećeni dimnjaci su uklonjeni, a krovišta treba sanirati. Oštećena je i zgrada kolodvora Majur. Na pruzi Zagreb – Sisak – Novska zasad su nastala trajna oštećenja na konstrukciji mosta Kupa.

Autoceste pregledavaju

Nakon procjene štete na svim potresom pogođenim objektima poduzet će se sve potrebne mjere za njihovu obnovu, kažu u HŽIju. Prema grubim procjenama, štete od potresa na željezničkoj infrastrukturi iznose između 20 i 40 milijuna kuna. A na osnovi prvih pregleda nakon potresa procijenjena ukupna šteta na objektima Hrvatskih autocesta iznosi oko 25 milijuna kuna.

– Pregledima kolnika autocesta nisu uočena oštećenja od potresa, a od pregledanih cestovnih objekata vidljiva znatnija oštećenja evidentirana su na nekoliko objekata za koje je dan hitan nalog za specijalistički pregled – kažu u HAC-u i dodaju da će se nakon tih pregleda izraditi potrebni troškovnici pa će se znati i točni troškovi sanacije.

Tako je primjerice kod specijalističkog pregleda mosta Buna na autocesti A11 Zagreb – Sisak uočeno da je zbog potresa došlo do pomaka objekta na ležajevima, ali stanje nije ocijenjeno kritičnim. Na mostu Burdeljski potok vidljivo je pak uzdužno i koso pomicanje objekta.

Na postrojenjima Hrvatskog operatora prijenosnog sustava (HOPS) izravne štete nastale zbog potresa iznose oko 10 milijuna kuna. U HOPS-u navode da su najteže stradale trafostanice, i to TS Tumbri, TS Mraclin, rasklopište 110 kV TE Sisak, TS Petrinja i TS Glina.

– Naše su ekipe odmah krenule u sanaciju šteta, sukladno prioritetima, te su do kraja istoga dana 29. 12. 2020. osposobile visokonaponski sustav u nužnoj mjeri da možemo osigurati napajanje električnom energijom svih naših objekata – kažu u HOPS-u i dodaju da preostale štete, koje nisu još mogli sanirati jer čekaju tvorničku isporuku opreme, planiraju otkloniti u sljedećih nekoliko mjeseci.

VIŠE OD 20% TERITORIJA POD OKUPACIJOM

Kakav je danas život u Ukrajini: Kafići oko Majdana su puni, ovdje nikad ne bi pomislili da se nalazite u zemlji u ratu

Današnja obična kijevska trgovina prehrambenim proizvodima izgleda ponegdje čak i impresivnije nego u bilo kojoj susjednoj zemlji. Istovremeno, industrija i energetika su uništeni, deseci gradova i stotine sela su potpuno uništeni ili teško oštećeni, a ekonomija opstaje zahvaljujući zapadnoj financijskoj pomoći. Ipak, prema posljednjim anketama, 88% građana vjeruje i dalje u pobjedu i ne želi nikakve kompromise

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 4

Avatar WoodySheriff
WoodySheriff
10:19 14.01.2021.

Sva ta javna poduzeća su osigurana preko brokera. Tada se prvi puta jamila lova od provizije. Osiguranje nije kvalitetno i štete nisu pokrivene. Sada će kradezeovci jamiti pare drugi put - na obnovi neosiguranih šteta!

NM
nemirno more
10:47 14.01.2021.

to je na banovini,a kolike su štete na baniji...

GR
Grandstar
09:56 14.01.2021.

A kaj ce sad struje poskupjet opet