Hrvatska je Vlada na propali plan davanja autocesta u koncesiju dosad na savjetnike i odvjetnike potrošila 7,8 milijuna proračunskih kuna. Prema podacima Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, savjetnicima za monetizaciju dosad je plaćeno 5,89 milijuna kuna, dok je na odvjetnike koji su pripremali koncesijski ugovor potrošeno 1,95 milijuna kuna.
Najniža ponuda
Savjetnike za monetizaciju – konzorcij Erste grupe, Deloitte savjetodavnih usluga i odvjetničke kuće Wolf Thiess – resorno je ministarstvo odabralo na javnom natječaju, i to na osnovi najniže ponude od 50,8 milijuna kuna, koliko bi dobili u slučaju uspješno provedene monetizacije. S obzirom na to da je Vlada odustala od davanja autocesta u koncesiju, savjetnici koji su predložili koncesiju kao najbolji način monetizacije imaju sad pravo samo na pokriće troškova. U Ministarstvu navode da su savjetnicima plaćali po osnovama stvarnih nastalih troškova za postupke financijskog, tehničkog i pravnog savjetovanja.
Savjetnici će tako dobiti milijunske iznose iz državnog proračuna iako ni sam ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić nije bio zadovoljan njihovim radom. Tako im je krajem 2013. godine uputio oštro pismo, koje je procurilo u medije, u kojem prijeti raskidom ugovora jer je nezadovoljan kvalitetom rada savjetnika. Prigovorio im je, među ostalim, da nisu adekvatno obradili alternative davanju autocesta u koncesiju. Naime, savjetnici su samo površno obradili mogućnost izdavanja obveznica i privatizacije HAC-ONC-a, a uopće nije analizirana mogućnost refinanciranja kredita Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb. Usto, i brojni su stručnjaci imali prigovore na uradak savjetnika o monetizaciji autocesta, od toga da nisu uopće obrađeni rizici koncesije do toga da su pogrešno izračunali mogući prihod od koncesije.
Ministar Hajdaš Dončić nije bio zadovovljan ni time kako su savjetnici pripremili nacrt koncesijskog ugovora pa je s njima raskinut ugovor koji se odnosi na taj dio. Za pripremu tog ugovora, za koji se u međuvremenu ispostavilo da nikad neće biti potpisan, angažirana je londonska odvjetnička kuća Sherman i Sterling, kojoj je lani plaćeno 977.776 kuna, ove godine 981.640 kuna. No to nisu i konačni troškovi savjetnika i odvjetnika za propalo koncesioniranje autocesta. U Ministarstvu tvrde da će biti još manjih plaćanja kad im dostave račune. Navode da će biti plaćeni samo stvarni troškovi.
Novi troškovi
Umjesto koncesije autocesta, Vlada je kao plan B smislila javnu ponudu dionica tvrtke HAC-ONC. Rijetki vjeruju da je to moguće provesti do kraja mandata ove vlade, no ako to i uspije, onda će morati platiti nove troškove savjetnicima za IPO. A ta će naknada ovisiti o tome koliko novca će se prikupiti putem javne ponude 51 posto dionica HAC-ONC-a. Vlada planira tako prikupiti oko 1,3 milijarde eura, a kako doznajemo u investicijskim kućama, naknada savjetnicima za IPO HEP-a je jedan posto pa se očekuje da bi tolika bila i za HAC-ONC. A to bi onda značilo oko 13 milijuna eura, odnosno 97,5 milijuna kuna.
Hrvatske ceste su sposobne da izdrzavaju sve penzije sa profitom i jos bi ostalo za sladolet