Stjepan Sabljak, predsjednik uprave Koke

Naših 49 pilećih proizvoda odnedavno ima i certifikat "antibiotic free"

Foto: Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL
Naših 49 pilećih proizvoda odnedavno ima i certifikat "antibiotic free"
18.04.2023.
u 22:20
Iznimno smo ponosni na činjenicu da smo među prvim prehrambenim kompanijama u Hrvatskoj kojoj je takav certifikat dodijeljen, što potvrđuje naša svakodnevna nastojanja da svojom proizvodnjom prema nadstandardima, uz intenzivnu brigu za okoliš potrošačima pružimo zdrave proizvode besprijekorne kvalitete.
Pogledaj originalni članak

Nakon oznaka Dokazana kvaliteta – Hrvatska, Kruna hrvatske piletine, Piletina broj 1, Meso hrvatskih farmi, Živjeti zdravo..., tvrtka Koka Grupe Vindija, zaslužila je i certifikat "piletine bez antibiotika". Što to znači za potrošače, kako se kao najveći hrvatski proizvođač pilećeg mesa nosi s inflacijom, rastom cijena inputa i zamrznutom cijenom piletine još od lanjskog rujna... razgovaramo s predsjednikom uprave Koke Stjepanom Sabljakom.

Što zapravo znači certifikat "Proizvedeno bez upotrebe antibiotika"?

Iznimno smo ponosni na činjenicu da smo među prvim prehrambenim kompanijama u Hrvatskoj kojoj je takav certifikat dodijeljen, što potvrđuje naša svakodnevna nastojanja da svojom proizvodnjom prema nadstandardima, uz intenzivnu brigu za okoliš potrošačima pružimo zdrave proizvode besprijekorne kvalitete. Cekin kao jedan od prvih domaćih brendova ima sada čak 49 pilećih proizvoda s oznakom "antibiotic free", odnosno s certifikatom "Proizvedeno bez uporabe antibiotika". Proizvod koji se tako certificira mora se jasno identificirati kroz cijeli lanac proizvodnje, koji počinje na farmi, a proteže se kroz ishranu peradi te brigu o zdravlju pilića pa sve do prerađivačkih procesa, kontrole i pakiranja.

Vaši proizvodi nose i vlastitu oznaku 5 HR koja dodatno naglašava kontrolirano podrijetlo mesa i prerađevina.

Taj znak je ujedno i potvrda da se svih pet faza integrirane peradarske proizvodnje odvija u Hrvatskoj, dakle da je perad, počevši od samih roditeljskih jata, izležena i uzgojena u Hrvatskoj, da hrana kojom se hrani potječe iz Hrvatske te da je obrađena i prerađena u Hrvatskoj. Nadalje, zahvaljujući integriranom lancu proizvodnje i distribucije, Cekin proizvodi stižu na police trgovina u najkraćem i kontroliranom tzv. hladnom lancu distribucije diljem Hrvatske u roku od maksimalno 24 sata.

Vlastiti 5 HR ujedno znači kvalitetu i sigurnost domaće peradarske industrije što se pokazalo posebno važnim za vrijeme prvog vala pandemije COVID-a 19 i otežanih tokova opskrbe. Tada nismo ovisili o uvozu pilećih proizvoda jer je domaća proizvodnja bila dostatna, što govori u prilog imperativu za postizanje samodostatnosti. Treba vratiti samodostatnost mesa peradi i konzumnih jaja ponovno na 100 posto, što je bilo ranije, ali smo po ulasku u Europsku uniju pali na 87 posto, sada smo na 93 posto. O značaju certifikata kontroliranog podrijetla slikovito govori i činjenica da u Njemačkoj potrošači ne kupuju proizvode ako nema oznake 5D, dok je, primjerice, slovenski potrošač spreman platiti 7 posto više ako je proizvod proizveden u Sloveniji. U Hrvatskoj postoji i duga tradicija puranske proizvodnje i to bi trebali iskoristiti, postaviti nove trendove i smjerove.

Kolika su vam godišnja ulaganja u razvoj i inovacije? Je li završen investicijski ciklus započet 2021.?

Investicijski ciklus iz 2021. godine ukupne je vrijednosti od 28 milijuna kuna od čega je 13,4 milijuna sufinancirano iz Europske unije kroz natječaj Ministarstva poljoprivrede. Ulaganja su usmjerena u projekte modernizacije obrade tehnoloških voda u skladu s odgovornim poslovanjem prema zaštiti okoliša i održivom razvoju, a koji nam je i zakonska obaveza.

Uložili smo i u modernizaciju opreme i sofisticiranih strojeva za filetiranje prsa, filetiranje batka i zabatka i pakiranje u MAP atmosferi s produženim rokom trajanja proizvoda. U prošloj su godini ulaganja su bila usmjerena u primarnu proizvodnju, rekonstrukciju i obnovu tehnologije. Sve investicije nas vesele jer vode napretku, digitalizaciji poslovanja i održivom razvoju, ali moramo naglasiti i važnost brige za ljude. U biološkoj i prehrambenoj proizvodnji kao što je naša, koja se odvija 24 sata dnevno 7 dana u tjednu, ljudi su presudan faktor i svaki uspjeh rezultata je njihovog predanog rada. Zato smo u 2022. dva puta povećali primanja svojih zaposlenika, što je rast od 14,4 posto.

Kako se nosite s inflacijom? Koliko su vam poskupjeli inputi poput stočne hrane i energije, koji vas prate od primarne do finalne proizvodnje?

Našu kompaniju kao i ostale prehrambene tvrtke pogađa nezapamćeni rast troškova poslovanja, prije svega rast cijena sirovina za proizvodnju stočne hrane gdje je prvo počelo sa iznenadnim rastom cijene pšenice, pa se nastavilo eksplozijom cijene soja zrna i soja sačme, a završilo sa nikad višom cijenom kukuruza koja je porasla preko 49%. Nadalje, porasle su cijene nafte, a posljedično i repromaterijal te transport, što dovodi do poremećaja u dobavnim lancima. Paleti rasta cijena pridružena je i cijena energenata, posebno prirodnog plina koja bilježi skoro četverostruki rast. Električna energija je porasla preko 300%. Prosječno povećanje cijena sirovina u 2022. je u odnosu na 2021. bilo veće za 38%, a ima ekstremnih poskupljenja i preko 80%.

Ovakva poslovna neizvjesna godina generirala je potrebu brzih reakcija, operativno prilagođavanje naše proizvodnje i traženje ušteda kroz prednosti integrirane peradarske proizvodnje, daljnjim podizanjem tehničko-tehnološke razine proizvodnje, jačanjem kadrovskog potencijala, razvojem novih proizvoda te unapređenjem instaliranog modela distribucije i sposobnosti da se na tržište u svakom trenutku plasiraju proizvodi najboljeg omjera kvalitete i cijene. Jasno da su ovakvi porasti svih inputa morali jednim dijelom biti pretočeni u prodajnu cijenu, na domaćem, a još više na izvoznim tržištima. Kao lider u industriji preuzeli smo značajan dio tereta kako se poskupljenje ne bi u potpunosti odrazilo na finalne cijene i standard potrošača. U ovom trenutku inflacija usporava te se očekuje da će doći do određenog smanjenja troškova za što će regulator sigurno biti tržište.

U zamrzavanju cijena Vindija je podnijela težak teret, možda i najveći u poljoprivredno-prehrambenoj industriji.

Za prehrambenu industriju, koja je izrazito naslonjena na primarnu poljoprivrednu proizvodnju od presudnog je značaja stabilnost pa se sve oscilacije koje se događaju u lancu opskrbe negativno odražavaju na poslovanje. Unatoč tome, Grupa Vindija i Koka osiguravaju kontinuitet suradnje i otkupa brojlera i mlijeka od više od tisuću kooperanata i iznimno smo posvećeni toj suradnji. Grupa Vindija podržala je Vladu i Uredbu kojom se ograničavaju cijene esencijalnih prehrambenih proizvoda te vjerujemo da smo time omogućili hrvatskim potrošačima da u ovim inflatornim vremenima lakše prevladaju cjenovne pritiske. Vjerujemo da će Vlada prepoznati da su upravo veliki gospodarski subjekti ključni u stabilnosti gospodarskih kretanja te da se trebaju i mogu otkloniti sva ograničenja kojima se upravo njima ograničava dostupnost interventnim sredstvima Europske unije za prevladavanje krize.

Prate li vas u tome trgovci?

Dosadašnjom Uredbom Vlade određene su maksimalne marže trgovaca, tako da se isto u potpunosti poštuje. Svi imamo zajednički cilj održavanja stabilnih cijena i kupovne moći ljudi kako bi prije svega svi imali pristup kvalitetnim i zdravim domaćim prehrambenim proizvodima. Međutim od 1. travnja na snazi je nova Uredba koja dalje limitira cijenu na polici, ali više nije fiksirana trgovačka marža već će biti prepuštena poslovnim pregovaranjima između nas i trgovaca, te će nam dodatno otežati našu troškovnu stranu.

Koja su vam izvozna tržišta prioritet?

Izvoz može biti snažan stabilizacijski faktor oscilacijama u lokalnoj prodaji, tako da je i naš strateški cilj jačanje izvoza koji sada čini gotovo četvrtinu prodaje. Jačamo izvoz, prije svega na tradicionalna tržišta Austrije, Velike Britanije i Španjolske, a jačamo i prisutnost na tržištu Italije. Naravno, kontinuirano i stabilno izvozimo i u sve zemlje regije.

S kakvim ćete rezultatima završiti poslovnu 2022. godinu?

Zahvaljujući strateškom pristupu i pravovremenim koracima u 2022. godini u odnosu na godinu ranije bilježimo rast poslovnih prihoda za 18,8%, odnosno sa 1,38 milijardi na 1,64 milijarde kuna.

VIDEO: Koju bi hrvatsku hranu preporučili turistima? "Hvarska gragada, koštradina, štrukli..."

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 1

DU
Deleted user
13:36 19.04.2023.

kada sam bio dijete majka bi nedjeljom ispekla pile.mirisalo je dva dana.hajde danas ispecite to pile i skinite poklopac nakon 6 sati.užas. sa čime vi hranite tu pilad.