Kolumna

Nova čudesna koncertna dvorana prometejski je svjetionik za cijelu Europu i svijet u ovoj mrkloj noći

Foto: Reuters/PIXSELL
Otvorenje Elbphilharmonie 
podsjeća na svijetlu 
točku hrvatske 
kulturne povijesti kad 
je sagrađen Lisinski
Foto: Reuters/PIXSELL
Otvorenje Elbphilharmonie 
podsjeća na svijetlu 
točku hrvatske 
kulturne povijesti kad 
je sagrađen Lisinski
Foto: Reuters/PIXSELL/Ilustracija
Otvorenje Elbphilharmonie 
podsjeća na svijetlu 
točku hrvatske 
kulturne povijesti kad 
je sagrađen Lisinski
Foto: Reuters/PIXSELL
Otvorenje Elbphilharmonie 
podsjeća na svijetlu 
točku hrvatske 
kulturne povijesti kad 
je sagrađen Lisinski
Foto: Reuters/PIXSELL
Otvorenje Elbphilharmonie 
podsjeća na svijetlu 
točku hrvatske 
kulturne povijesti kad 
je sagrađen Lisinski
15.01.2017.
u 19:15
Otvorenje Elbphilharmonie 
podsjeća na svijetlu 
točku hrvatske 
kulturne povijesti kad 
je sagrađen Lisinski
Pogledaj originalni članak

Ovo je nešto o čemu će se govoriti i što će trajati, a mi ćemo, dok god budemo živi, ponosno moći reći: to je sagrađeno u naše vrijeme.

Navedenim riječima sažela je njemačka kancelarka Angela Merkel prošle srijede navečer, u Hamburgu, svoje oduševljenje novom koncertnom dvoranom na čijem je otvorenju bila. Rekla je to pred televizijskim kamerama u pauzi velikog koncerta kojim je otvoreno čudo arhitekture na obali rijeke Labe, koncertna dvorana Elbphilharmonie u hamburškoj luci. Gradila se dugo, punih deset godina, i koštala je puno, gotovo milijardu eura. U prvom dijelu svečanosti na pozornicu se popeo predsjednik Savezne Republike Njemačke Joachim Gauck. To nije bilo protokolarno čitanje govora koji je netko drugi napisao da bi političar ispao obrazovan i pametan.

“Dragi prijatelji glazbe, kako je lijepo danas biti s vama, ovdje u Hamburgu!”, pozdravio je publiku i gledatelje prijenosa širom svijeta vidno uzbuđen i radostan njemački predsjednik. Opisivao je svoj dojam estetske napetosti i kontrasta uhvaćenih i osmišljenih u Filharmoniji na Labi: luka i grad, kopno i more, tradicija i moderna, umjetnost i trgovina, sve to ujedinjava i zrcali ta jedinstvena kuća, kuća na rijeci. Kao čovjek koji doista zna i osjeća to što govori, njemački je predsjednik nastavio o povezujućoj snazi glazbe, o prostoru i vremenu koje ona stvara, u kojima svi možemo biti zajedno a da se nitko ne mora odreći ni trunka svoje osobnosti, individualiteta i identiteta.

Predsjednik Gauk, govoreći o glazbi, opisivao je zapravo najljepšu i najbolju domovinu koju je moguće zamisliti. Upravo zato u glazbi se oduvijek osjećam kao u vlastitoj kući u kojoj je svatko dobrodošao i u kojoj ima mjesta za sve. Upravo zato svoju zemljopisnu domovinu zamišljam kao plemenitu glazbu i sanjam o takvoj političkoj domovini, državi koja bi bila odraz te ideje. Njemački je predsjednik potom istaknuo i važnu misiju koju će ispunjavati Elbphilharmonie, kao zgrada i institucija. Spomenuo je opći dojam, a ni činjenice nisu daleko, da publika koja uživa u klasičnoj glazbi predstavlja samo mali dio njemačkog društva, uglavnom starije i dobro situirane ljude. Zato je istaknuo činjenicu da je Elbphilharmonie sagrađena javnom rukom, u najvećem dijelu novcem poreznih obveznika i da joj zato jedna od najvažnijih zadaća mora biti oduševiti novi naraštaj za klasičnu glazbu i njene vrijednosti koje mogu doprijeti do novih društvenih skupina i naroda. Poželio je da Elbphilharmonie bude mjesto na kojem nastaje nešto novo, potaknuto nadahnjujućom i usrećujućom snagom glazbe.

“Možemo svi zajedno biti ponosni. Ovom dvorana pokazuje se da je Hamburg svjetska metropola i ona je znak razine nacionalne kulture Njemačke”, rekao je njemački predsjednik s koncertne pozornice, okružen glazbenicima, i zaključio: “Ova dvorana predstavlja i zavjet, obvezu da iz sebe izvučemo ono najbolje.”

Fantastičnu, sto deset metara visoku kuću, podignutu na starom lučkom skladištu, zamislili su i projektirali, sa stotinjak suradnika, u svom velikom uredu u Baselu švicarski arhitekti Jacques Herzog i Pierre de Meuron. Oni su već mnogim svjetskim metropolama podarili nove vizure. Grade stadione, muzeje i kuće za stanovanje. Elbphilharmonie postat će i sigurno ostati jedno od njihovih najvećih i najprepoznatljivijih ostvarenja. Na svečanosti otvorenja koncertne dvorane Jacques Herzog u svom je govoru istaknuo kako arhitektura nije solo disciplina i utrka na kratke staze, nego pothvat mnogih ljudi, počevši od malih “urotničkih” krugova koji su, u slučaju Elbphilharmonie, prije petnaest godina pustili mašti na volju i odlučili na tom atraktivnom mjestu u staroj hamburškoj luci, umjesto nekog visoko komercijalnog objekta, sagraditi upravo koncertnu dvoranu. Usprkos svim teškoćama i visokoj cijeni, današnji hamburški gradonačelnik Olaf Scholz preuzeo je prije četiri godine tu štafetu od svojih prethodnika i s razlogom bio najponosniji čovjek na otvorenju Elbphilharmonie, dok je intendant dvorane Christoph Lieben-Seutter u svom govoru sažeo ono o čemu već svjedoči i najavljeni program do kraja ove sezone u novoj dvorani.

U njihovim je govorima nekoliko puta naglašeno da Elbphilharmonie želi i mora biti kuća za sve. Zato od prvog dana nova dvorana počinje s programima za djecu i mlade i “koncertima za Hamburg” s ulaznicama po vrlo pristupačnim cijenama od pet do samo dvanaest eura. I ti koncerti, kao i oni za koje se mora platiti mnogo više, rasprodani su sljedećih šest mjeseci. Svečanost u Hamburgu bila je prilika za podsjećanje na svijetlu točku hrvatske kulturne povijesti u kojoj je jedna slična skupina “urotnika” smislila, a onda također nakon duge gradnje i raznih teškoća otvorila u Zagrebu – Lisinski. Neki su se tada pitali čemu nova koncertna dvorana kada i ona stara, a bila je to dotrajala i neprikladna dvorana Istra u središtu grada, zjapi prazna. Ali, Zagreb je pohrlio u svoj novi hram glazbe, tamo je oplemenjeno i obogaćeno već nekoliko naraštaja kojima je to mjesto luka iz koje se odlazi na prekooceanska i intergalaktička putovanja ljudske inventivnosti i mašte. U ovoj mrkloj noći koja se spušta nad čovječanstvo, želeći ga vratiti u hladne pećine pune prestrašenih ljudi, Elbphilharmonie je mnogo više od skupog i luksuznog čuda arhitekture. To je prometejski svjetionik kulture i mašte bez granica, poruka o domovini za sve u koju svatko, bez straha od gubitka, dolazi sa svojom osobnošću i identitetom. Zato je prvi koncert i počeo Beethovenovom uvertirom “Prometejeva stvorenja”, a završio eksplozijom svjetla i radosti finala Devete simfonije. I zato, s pogledom prema Elbi, neka vas ne obeshrabre oni što nam u isto vrijeme kljucaju jetra pričama o ugrozama i urotama proglašavajući slobodnu i kritičku misao neprijateljstvom prema državi i izdajom nacionalnih interesa, kao što je to baš te večeri činila hrvatska predsjednica. To je poruka iz pećine koju nikada nije rasvijetlila nijedna Beethovenova nota.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.