Varteksov Modabus krstari Hrvatskom. Kao što su između dva svjetska rata Varteksovi (tada pod imenom Tivar) kamioneti nakrcani odjećom obilazili gradove i sela, tako preuređen autobus posljednjih mjesec dana obilazi hrvatske gradove.
Stara ideja u novom ruhu, reći će predsjednik uprave i najveći dioničar Nenad Bakić. Putujući pop-up dućan. Tzv. ambulantna prodaja, kako se nekad nazivao takav način približavanja kupcima, jedan je od noviteta koje je taj investitor uveo u varaždinskoj tekstilnoj tvrtki koja je prošle godine obilježila stotinu godina postojanja. A samo godinu dana prije bila je na rubu propasti. Varteks je još 2004. sudjelovao s više od 30 posto u ukupnom tekstilnom izvozu Hrvatske, imao je 3700 zaposlenih, da bi posljednjih desetak godina spao na oko tisuću. S nostalgijom su se radnici prisjećali rekordnih 70-ih i 80-ih godina, a posebno suradnje s američkom Levi’som započete 1983. godine.
Video - Varteksov Modabus
Nakon što se Jugoslavija raspala, tvrtka je ostala bez dijela tržišta i većeg broja poslovnih prostora u Srbiji. Uslijedila je pretvorba i privatizacija, privikavanje na nove uvjete poslovanja, borba s jeftinom odjećom iz Azije. Stigla je i 2008., početak velike krize, zatvaranje pogona izvan Varaždina, uključujući onaj u Novom Marofu, gdje se proizvodio Levi’s jeans. Ugašena je proizvodnja tkanina, provedena je predstečajna nagodba i otkazan ugovor o distribuciji Levi’sa za regiju.
Banke su okrenule leđa prezaduženoj tvrtki koja je samo gomilala gubitke, što nije obeshrabrilo Bakića da uloži novac u dokapitalizaciju još uvijek najveće tekstilne tvrtke u državi. “U cijeloj 2018. ukupni prihodi u maloprodaji u odnosu na 2017. su veći za 13,9 posto tj. 6,5 milijuna kuna, iako je prvi kvartal 2018. bio najlošiji u Varteksovoj zabilježenoj povijesti. Početna pozicija Varteksa u 2018. je bila izrazito loša, s nedostatkom robe u dućanima, velikim dospjelim dugovanjima dobavljačima i neredovitim plaćama, uz dramatičan pad prihoda od maloprodaje, a maloprodaja vlastitih proizvoda je ključ Varteksova uspjeha. Početkom 2018., upravo na svoju 100. godišnjicu, Varteks bio je u jednoj od najtežih situacija u svojoj povijesti i praktički na koljenima”, navodi se u jednom izvješću koje potpisuje član uprave Paško Vela.
Bakić je dosad investirao oko 30 milijuna kuna i Varteks se kroz maloprodaju i brendove vraća na hrvatsko tržište. Razmišlja se čak i o uvođenju druge radničke smjene, što je još lani bilo nezamislivo. Zaustavljen je odljev radnika i spremni su zaposliti nove. Nastavljena je suradnja s tekstilnim divom Hugo Boss, J. Lindeberg i Zadig & Voltaire, za koje obavljaju usluge šivanja. Razvijaju se i vlastite marke. Bakić je u Varteks doveo uglednu dizajnericu Martinu Vrdoljak Ranilović koja je s Natašom Mihaljčišin prije 22 godina pokrenula brend I-gle. Financijska injekcija u posrnulu tvrtku ne znači ništa ako se nakon toga ne prevrne svaki kamen unutar nje, sve ostalo je kupnja još malo vremena do konačnog kraha, poručio je Bakić na nedavnom predavanju na Ekonomskom fakultetu. Varteks je ovog mjeseca potpisao i sporazum o suradnji s Tekstilno-tehnološkim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu. Surađivat će na znanstveno-istraživačkom i umjetničko-istraživačkom planu, uz stručno i praktično usavršavanje studenata kroz studentske prakse, radionice i predavanja.
– Među ciljevima su lakše uvođenje studenata u svijet mode i tehnologija, stvaranje mladih stručnjaka sa širokim spektrom znanja i razumijevanja cjelokupnog procesa dizajniranja i proizvodnje odjeće i pružanje mogućnosti stipendiranja studenata svih smjerova obuhvaćenih djelovanjem fakulteta te njihova zapošljavanja nakon završetka u Varteksu i drugim trgovačkim društvima u sektoru – poručili su nakon potpisivanja dekanica prof. dr. Gordana Pavlović i N. Bakić.
Prvi je konkretan potez projekt “Razvoj mladih dizajnera”. Varteks će tkanine iz zaliha i arhiva svog zatvorenog proizvođača tkanina Tivar donirati studentima za kreiranje prototipova odjevnih predmeta koji će biti predstavljeni na posebnoj reviji. Oni najuspješniji, ići će u serijsku proizvodnju i potom u Varteksove prodavaonice. Bakić smatra da živa scena manjih nezavisnih dizajnera pokazuje potencijal hrvatske modne scene. Neki proizvođači odjeće za nekoliko godina neće izdržati rast cijene rada i drugih troškova u uvjetima niskoprofitabilnih poslova za druge, pa se vjeruje da će tada Varteks moći prihvatiti znatni dio radnika. Varteks iz dana u dana izlazi s novim projektima i akcijama. Muška i ženska odijela od vrhunskih tkanina Loro Piana, Marzotto i Angelico do 24. ožujka mogu se u web shopu i na prodajnim mjestima kupiti uz popust.
I dok vam neki nude odijela slabašne konstrukcije, dizajna i kvalitete izrade za više od 3000 kuna jer je “od vune”, u Varteksu imate ovakve odlične ponude od 2290 za savršena odijela od Marzotto 120’s tkanine. Razlika od Marzotto 120’s i “vune” je kao između Mercedesa E klase i auta “od metala” – uključio se u promociju i Bakić koji je okupio i “manekene” poput Mate Rimca i Mateja Jankovića.
Pokrenuta je i akcija za maturante za odijela iz nove kolekcije Varteks Young po cijeni od 1199 kuna. U planu je i širenje u druge države preko online trgovine. Posebno su velika očekivanja od linije sportske, outdoor, odjeće vojne kvalitete i dizajna. Varteks: PRO osnovan je za posebne zahtjeve kupaca sa širokom paletom zaštitne, vojne, policijske i druge specijalne odjeće i opreme. V:Pro je proizvođač vojne odjeće po NATO standardima. Ovih je dana predstavljena tzv. heavy duty outdoor vodonepropusna odjeća. U V:TEX kolekciji su jakne i hlače za adrenalinske ovisnike i one koji borave na otvorenom i žele zaštitu od vode i vjetra. Varteks tijekom obilaska gradova svojim Modabusom podržavaju i gradonačelnici koji ukazuju na važnost očuvanja domaće industrije. Vraćamo se u mjesta u kojima smo nekad bili i idemo gdje još nikada nismo – kaže Bakić i ističe da će Modabus koristiti i za predstavljanje kolekcija te druge modne doživljaje koji se inače zbivaju samo u glavnom gradu.
Projekcija rasta poslovnih prihoda u ovoj godini iznosi 176 milijuna kuna, 20,5 milijuna kuna više nego prošle godine. Očekuju rast prihoda u maloprodaji od gotovo 30 posto. U prva dva mjeseca ove godine Varteks ostvaruje u maloprodaji 67 posto veće prihode nego u prva dva mjeseca 2018. i 29 posto veće nego u 2017. Najavljuje se otvaranje nekoliko novih dućana, predstavljanje novih kolekcija, pilot-projekt izvoza u druge zemlje EU preko online shopa...