Umjesto reda, novi nered – posljedice su novoga Zakona o zaštiti potrošača, kojim se od početka godine i na hrvatskom tržištu htjelo uvesti više reda po pitanju akcija, sniženja, rasprodaja... Ljetna sniženja trebala bi tako početi tek između 10. i 25. kolovoza kad se, primjerice u Italiji, već naveliko trže i jesenske kolekcije. Stoga hrvatski trgovci ovih dana, prije očekivane pustoši u vrijeme godišnjih odmora, na dućanima potiho vješaju obavijesti o “popustima od 50%”, “ljetnoj ponudi”, “ljetnim akcijama”..., kakve, dokle god je riječi o poštenoj poslovnoj praksi, ne “privlače” inspekciju. Uostalom, računa se kako će već od rujna, kad se donesu nove izmjene i dopune novoga Zakona, koji na snazi nije ni godinu dana, zacrtani datumi sniženja u Hrvatskoj od 10. do 25. kolovoza, od 27. prosinca do 10. siječnja te od 1. do 15. travnja otići u povijest.
Sniženje i za novu robu
– S obzirom na to da se mi tek učimo “dobroj poslovnoj praksi”, kakvu u Europi poznaju već desetljećima, bila je to dobra ideja da se zadrži minimum standarda zaštite hrvatskih potrošača. No EK nas je lupio po prstima i poručio kako se zakonom ne može propisati kako će trgovci raditi, pogotovo ako se na taj način šteti njihovu poslovanju, narušava tržište i zadire u njihova prava – kaže Igor Vujović, predsjednik Društva Potrošač, komentirajući opomenu koju je mjerodavno Ministarstvo gospodarstva dobilo iz Bruxellesa pa sad hrvatske direktive usklađujemo s EU.
Na upit kako se u zemljama EU u okruženju zna kad su i koliko traju sniženja, Vujović objašnjava kako je to stvar “dobrih poslovnih običaja” trgovaca, o kojima sami odlučuju, a ne direktiva i zakona. Belgija je zbog odredbi sličnih našima prije dvije godine platila nekoliko milijuna eura kazne, napominje Vujović.
Željko Jeger, vlasnik tvrtke Jeger i predsjednik Udruge zakupaca u trgovačkim centrima, kaže kako on nije za to da trgovci sami odlučuju o sniženjima i rasprodajama.
– Sada nisu pogođeni datumi jer u neke dućane, primjerice, nove kolekcije stižu i u srpnju. No reda mora biti, makar u smislu preporuke – tvrdi on. I sad, dodaje, ima nereda. Nelojalna konkurencija ide i toliko daleko da i za robu koju su tek dobili oglašavaju sniženje.
Jednostavnije poslovanje
– Praksa trgovaca pokazala je da je u novom Zakonu o zaštiti potrošača potrebno mijenjati utvrđene termine sezonskih sniženja jer različite skupine proizvoda imaju različito razdoblje trajanja sezone. Time će se trgovcima bitno pojednostavniti poslovanje – kazala je Ema Culi, direktorica Sektora za trgovinu HGK. Da su na tom tragu, potvrđuju i iz Ministarstva gospodarstva. Prema sugestijama EK, kod akcija koje traju kraće od tri dana trgovci više neće morati isticati i staru i novu cijenu, a kod sniženja, primjerice, do 70% ukinut će se odredba kako najmanje petina robe mora biti toliko snižena, doznajemo u Ministarstvu.
A mi potrosaci moramo znat odkud je ta roba.Dali je iz kocinske ili iz italije.