Putovanja su pala kao prva žrtva korone, Mediteran je i ove godine u debelom minusu, zaostatak u noćenjima prema 2019. u tom dijelu svijeta iznosi gotovo 40 posto, a, istovremeno, Hrvatska drugu godinu zaredom izlazi kao uvjerljiva mediteranska pobjednica. Čak i šire. Svjetska turistička organizacija, recimo, ističe Hrvatsku, u društvu s Turskom i Meksikom, kao tri zemlje koje su se u trećem kvartalu 2021. najviše približile rezultatima iz pretpandemijske i za svjetski turizam rekordne 2019. Domaćim turističkim stručnjacima ne manjka optimizma ni za sljedeću godinu.
Štoviše, računaju barem s još jednim iskorakom prema rezultatima otprije korone, ako već ne i poravnavanjem s najuspješnijim godinama. Dakako, nisu u turizmu slijepi pa da ne vide kako će se i dogodine mučiti s manjkom radne snage (30.000 do 35.000 radnika) i da velikog investicijskog zamaha neće biti ako se ne riješi pitanje turističkog zemljišta i ne donesu mjere za poticanje investicija (u turizmu čuči 35 milijardi kuna investicija koje je pandemije stavila na čekanje).
Nije slučajno što strukovne udruge već neko vrijeme uporno pritišću Vladu da se pozabavi tim pitanjima. Ali, jasno je i branši i promatračima zbivanja u turizmu da će sezoni ponovno (pre)suditi epidemiološka situacija u zemlji. Ne čudi što su profesionalcima u turizmu zato trenutačno od turističkih daleko važnije koronabrojke. Sezona, naime, počinje puno prije ljeta. S posljednjim danima ove godine već se uvelike približava vrijeme kada treba krenuti s promocijom iduće turističke sezone. Ove je godine krilatica Stay Safe in Croatia itekako upalila.
To ostaje glavna poruka i za 2022., ali s tisućama novozaraženih dnevno bolje ju je i ne spominjati. Istina je da se u novoj stvarnosti s koronom živi, pa i putuje, ali na putovanje i odmor se ide kako bi se opustilo, zaboravilo na svakodnevicu i tko god može, birat će takozvane korona-free destinacije. Stoga, koliko god turizam sam po sebi bio žilav, ne može opstati bez suradnje svih, od politike i stožera sve do građana. Čak i kad oni sami nemaju nikakve veze s turizmom. Pa čak i kad prosvjeduju protiv koronamjera, Stožera, cijepljenja itd. Od milijardi eura koje nam gosti ostave na kraju svi imamo neke koristi.