90. obljetnica

Ostvaren san osmanskih sultana - Tunel spojio Europu i Aziju

Foto: Reuters/PIXSELL
Ostvaren san osmanskih sultana - Tunel spojio Europu i Aziju
29.10.2013.
u 22:00
Projekt je važan za sam grad Istanbul, ali i za stvaranje izravne željezničke veze između Azije, odnosno Kine, i Europe i to južnijom rutom, što mnogi već uspoređuju s drevnim Putom svile
Pogledaj originalni članak

Podvodni željeznički tunel koji povezuje Europu i Aziju otvoren je u Istanbulu. Ovo je dosad najveći prometni infrastrukturni objekt na svijetu i prva podvodna veza između dvaju kontinenata.

San star 153 godine

To je ujedno i ispunjenje sna starog više od 150 godina. Sultan Abdul Medžid zamislio je tunel još 1860. godine, i to upravo na mjestu na kojem je sada sagrađen. Projekt je ukupno koštao oko 4,5 milijardi dolara, a gradio ga je tursko-japanski konzorcij. Japan je u ovaj projekt uložio oko milijardu dolara, a jučer su ga zajednički otvorili turski premijer Recep Tayyip Erdogan i japanski premijer Shinzo Abe, i to povodom proslave 90. obljetnice Republike Turske.

Projekt je izuzetno važan za sam grad Istanbul, ali i za stvaranje izravne željezničke veze između Azije, odnosno Kine, i Europe i to južnijom rutom, što mnogi već uspoređuju s drevnim Putom svile kojim je roba iz Azije stoljećima putovala do Europe i obrnuto. Kina čak planira gradnju ultrabrze pruge između Pekinga i Londona dugu oko 8100 kilometara. Tunel ispod Bospora svladao je jednu od ključnih prepreka na tom putu.

Kada se sagradi ova pruga, putovanje iz Londona preko Istanbula do Pekinga trajalo bi gotovo nevjerojatnih dva dana.

Gradnja tunela počela je 2004. godine, no na njegovoj ruti pronađeno je golemo i izuzetno važno arheološko nalazište, što je zaustavilo gradnju na gotovo četiri godine. Cijeli podzemni tunel dugačak je 13,6 kilometara, a njegov podvodni dio nešto manje od 1400 metara. Ovo će ujedno biti i podvodni tunel na najvećoj dubini na svijetu.

62 metra ispod zemlje

Na najnižoj točki tunel se nalazi na 62 metra ispod površine mora. Podvodni dio tunela sastoji se od jedanaest članaka dugih od 99 do 135 metara. Oni su izliveni od posebnog betona koji su izumili stručnjaci u Norveškoj. Tunel može izdržati potres jačine 9 stupnjeva i “najsigurnije je mjesto u Istanbulu”. On će uvelike rasteretiti i gradski prijevoz i promet u 16-milijunskom gradu. Dnevno će kroz njega moći putovati prosječno 1,2 do 1,5 milijuna putnika. Kada bude dovršen sustav gradske željeznice, imat će više od 73 kilometra.

>>Otvara se tunel ispod Bospora – najdublji takve vrste na svijetu

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.