Papa Franjo pozvao je na ukidanje smrtne kazne u svim njezinim oblicima kao i na ukidanje doživotne kazne zatvora, upozorio je na zloporabu preventivnog zatvora te pozvao na zaustavljanje trgovine ljudima i korupcije. Franjo je održao govor skupini pravnika, članova Međunarodne udruge za kazneno pravo, koje je 23. listopada ove godine primio u audijenciju, ali su njegove riječi, posebno o preventivnom zatvoru, zanimljive za Hrvatsku, kao i za Italiju, pa podsjećamo na njih. Papa je kazao kako u današnjem svijetu “politika i mediji često potiču na nasilje i na javnu i privatnu odmazdu, uvijek tražeći žrtvenoga jarca”.
Franjo je upozorio, dakle, da se “posljednjih desetljeća proširilo uvjerenje kako se putem javne kazne mogu riješiti najrazličitiji socijalni problemi, što je kao kada bi se za razne bolesti propisivao uvijek isti lijek... Postoji uvjerenje da se kroz kaznu može ostvariti korist koja se ostvaruje jedino provedbom drukčije socijalne i ekonomske politike”.
Žrtveni jarci
Papa upozorava da se tako “stvaraju samo žrtveni jarci koji svojom slobodom i svojim životom plaćaju sva društvena zla, a što je bilo tipično za primitivna društva”, te da ponekad postoji “tendencija namjernog stvaranja neprijatelja: stereotipnih likova koji u sebi koncentriraju sve karakteristike koje društvo shvaća ili tumači kao prijetnju. Mehanizmi stvaranja takvih slika su isti oni koji su, svojedobno, dopustili širenje rasističkih ideja”. Kazneni sustav prešao je svoje granice i proširio se na područje slobode i ljudskih prava, ali bez stvarnoga uspjeha. Upozorio je kako su tzv. izvansudska ili izvanpravna izvršenja kazni zapravo “namjerna ubojstva” koja čine javni službenici zaklanjajući se iza države.
Papa Franjo je, na primjer, preventivni zatvor nazvao suvremenim oblikom nedopuštene prikrivene kazne, koja se skriva iza patine zakonitosti. Zbog toga bi sve više ljudi moglo biti zatvoreno bez suda, odnosno moglo bi biti više osuđenih bez poštovanja pravila sudskoga postupka, a u nekim zemljama takvih je zatvorenika 50 posto ukupnog broja. “Zatvorenici bez kazne i kažnjenici bez presude. To nisu bajke. Vi to dobro znate”, kazao je Franjo pravnicima.
Sve više zatvora
“Preventivni zatvor, kada u obliku zloporabe stvori kaznu unaprijed, bez presude, ili kao mjeru koja se primjenjuje pred, više ili manje, utemeljenom sumnjom u počinjeno kazneno djelo, predstavlja drugi suvremeni oblik nezakonite prikrivene kazne, skrivene iza patine zakonitosti”, kazao je Franjo i naglasio kako taj fenomen zatvaranja osoba bez izricanja kazni utječe na dodatno pogoršanje stanja u zatvorima. Zbog sve većeg broja zatvorenika bez kazni trebaju se graditi novi zatvori, a to ne rješava problem, jer svaki novi zatvor već ima popunjen kapacitet prije nego što završi njegova gradnja. Takva situacija dovodi do neprimjerene upotrebe prostora u policijskim ili vojnim postajama kao mjestima zatvora. S problemom zatvorenika bez kazne treba se sučeliti pažljivo, kako se ne bi stvorio drugi problem, odnosno donošenje presuda bez poštovanja sudskih procesa. Govoreći o okrutnim, nečovječnim i ponižavajućim mjerama kazne, papa je tamnovanje u najstrožim zatvorima usporedio s oblikom mučenja. Izoliranje na tim mjestima uzrokuje psihičku i tjelesnu patnju, koja pak povećava težnju za samoubojstvom.
Govorio je i o trgovini ljudima, koja je rezultat apsolutnoga siromaštva koje obuhvaća milijardu ljudi, a najmanje je 45 milijuna ljudi prisiljeno na bijeg i zbog sukoba. Glede korupcije, papa je kazao da je korumpirana osoba ona koja prečacima oportunizma dolazi do vjerovanja da je pobjednik koji, potpuno bezobrazno, vrijeđa i, ako može, progoni one koji mu proturječe. Korupcija je zlo veće od grijeha, ponovio je Franjo svoju misao i naglasio kako treba to zlo izliječiti.
Tzv. istražni zatvor duboko je nepravedan. Osumnjičenik je nedužan dok mu se ne dokaže krivica na sudu, to je temeljna presumpcija. Medijsko hapšenje i ponižavanje te nakon toga višetjedni istražni zatvor kazna su sami po sebi, i to prije bilo kakve dokazane krivice, i ne bi smjeli biti dio pravosudne prakse jedne demokratske države. Dodatan su problem jamčevine: čovjek se mora zadužiti da bi mogao platiti jamčevinu, a taj novac koji će kasnije dobiti natrag ne pokriva i troška zaduživanja plus kamata. Tu je i stres od javnog ponižavanja, izdvajanja iz obitelji i zatvaranja u zatvor. I to sve prije nego što je bilo što čovjeku dokazano, bez bilo kakve presude. To je suludo, nehumano i Papa je ovdje apsolutno u pravu.