Uživa li prvi čovjek 3. maja Edi Kučan još uvijek povjerenje Vlade, nismo doznali u srijedu, jer za skupštinu dioničara na kojoj se trebalo odlučiti o razrješnici za poslovanje u 2023. nije bilo kvoruma. Mariji Ružić, stečajnoj upraviteljici Uljanika u čijem je vlasništvu 88% udjela u 3. maju, glavni vjerovnik, Ministarstvo financija, nije dao uputu o tomu kako će glasati na skupštini, odnosno hoće li, kako je to predložio Nadzorni odbor riječkog brodogradilišta, uskratiti Kučanu razrješnicu.
Mišljenje glavnog vlasnika Ministarstva financija stečajna upraviteljica čekat će i sljedeća dva tjedna, do "rezervnog" termina za sazvanu skupštinu 3. maja. No, pitanje razrješnice glavnog menadžera tek je vrh brijega ovog problematičnog brodogradilišta. Naznaku je dala i sama Vlada na sjednici u srijedu, pristajući na izmjenu uvjeta o kreditiranju dovršetka gradnje samoiskrcavajućeg broda za rasute terete za kanadsku Algomu, kako bi, unatoč neispunjavanju i probijanju rokova, otpustilo dio sredstava (1,25 milijuna eura) i time omogućilo 3. maju isplatu plaća, koje kasne.
Pravo je pitanje što dalje jer i s plaćama za jedan ili dva mjeseca ovaj slučaj nije završen, štoviše, tek se komplicira. Ovaj je brod, novogradnja 527, Algomi prema prethodnom ugovoru, trebao biti isporučen 15. lipnja. Kako se to nije dogodilo, u međuvremenu je kanadski kupac raskinuo ugovor te najavio korištenje svojih prava, što podrazumijeva i naplatu penala. Zasad se neslužbeno barata brojkama od najmanje dva milijuna eura.
POVEZANI ČLANCI:
Do sada ovaj posao za Algomu nije predstavljao nikakav financijski rizik, jer u njegovoj gradnji kanadska tvrtka nije sudjelovala s avansom, a osim toga je i u startu gradnja bila ugovorena s gubitkom od oko 2,5 milijuna eura. Država je u startu jamstvima stala za kreditiranje 100-postotnog iznosa od 47 milijuna eura, za dovršetak ove gradnje koja je preuzeta iz propalog Uljanika s 30-ak posto dovršenosti, no vrlo brzo uslijedili su zahtjevi prema Zagrebu da se dodatno pomogne brodogradilištu, pa mu je jesenas odobreno dodatnih 23,5 milijuna eura kredita. Uz dobivanje sredstava u nekoliko faza, nakon što se utvrdi ispunjavanje uvjeta, jedan od zahtjeva Vlade pri odobravanju jamstva za kredit bilo je i da 3. maj ispregovara odnose s Algomom za slučaj probijanja rokova.
Pregovori nisu realizirani, a osim penala, kako se može čuti, Algoma će se moći pozvati i na zadržavanje prava prvokupa. Naravno u slučaju da brod bude završen. Za taj razvoj događaja 3. maj opet nema kapitala. Neslužbeno se barata brojkama da bi mu za finiširanje 527-ice trebalo više od 10 milijuna eura, što bi u slučaju da država ponovno pronađe mogućnost da ga financijski prati, u taj brod investirala više od 80 milijuna eura.
>> FOTO Kao u pećnici: Ovi ljudi na +40 popravljaju zagrebačke ceste, temperatura asfalta je za zaprepastiti se
Ma tu sve stima samo radnici nisu dobili platu Hrvatska socijala