Stravičan sudar zrakoplova

Pista smrti: Tragedija u kojoj je poginulo 583 ljudi zauvijek je promijenila značaj kontrole leta

Foto: Večernji list
Najveća trakoplovna nesreća u povijesti
Foto: Večernji list
Najveća trakoplovna nesreća u povijesti
Foto: Večernji list
Najveća trakoplovna nesreća u povijesti
Foto: Večernji list
Najveća trakoplovna nesreća u povijesti
27.03.2023.
u 12:18
U arhivi Večernjeg lista sačuvani su brojevi originalnih novina te u člancima o najvećoj nesreći u povijesti zrakoplovstva možete pročitati detalje o tragediji u kojej je poginulo 583 ljudi, a nesreću je preživio 6, koji su objavljeni prije više od pola stoljeća, možete pročitati autentične 61 putnik. Tragedija se dogodila na pisti Na Tenrifima na Kanarskom otočju, na kojoj su se sudarila da jumbo-jeta.
Pogledaj originalni članak

Na današnji dan, 27. ožujka 1977. godine dogodila se najveća nesreća u povijesti zrakoplovstva. U sudaru dva jumbo-jeta Boeing 747 na pisti na Tenerifima, na Kanarskom otočju, život su izgubile čak 583 osobe. Nakon što je na otoku Gran Canaria zatvorena glavna zračna luka, sav je promet preusmjeren na Tenerife. za taj je aerodrom to bilo veliko preopterećenje, posebno kada se uz sve nevolje spustila i gusta magla. Nesreća u kojoj je preživjela samo 61 osoba pokazala je koliko je važna komunikacija između kontrole leta i posade zrakoplova. 

Naime Boeing 747, nizozemske kompanije KLM, započeo je s polijetanjem nakon što je došlo do zabune u komunikaciji s kontrolom leta. Zbog greške u komunikaciji, pilot je pomislio da ima odobrenje za polijetanje i zaletio se u Pan Amov zrakoplov koji je bio na pisti. U stravičnoj eksploziji koja je uslijedila nakon sudara poginulo je svih 248 putnika na KLM-ovom zrakoplovu i 335 od 396 putnika na Pan Amu. 

JESU LI RATNI BALONI IZUM HRVATA?

Sovjeti: 'Prema Poljskoj leti 10 000 balona, svaki deseti je zaražen ubojitim virusom!'

Podsjetimo, 13. prosinca 1981. godine, u Poljskoj je uvedeno ratno stanje. Od tog datuma sovjetska štampa nije pisala o situaciji u Poljskoj na način koji bi mogao zabrinuti tamošnju javnost. Objavljivani su članci iz kojih se moglo zaključiti da su građani Poljske, s olakšanjem i odobravanjem, dočekali uvođenje ratnog stanja. Fotografijama iz Varšave i ostalih gradova dokazivalo se i pokazivalo kako narod podržava ratno stanje, jer građani, vojnicima na ulici, daju topli čaj. Vijest o balonima bila je prekretnica te se javnost počelo informirati o složenoj situaciji u Poljskoj.

Do nesreće je došlo nakon što je kontrola leta KLM-ovom zrakoplovu dala dopuštenje za ulazak na uzletno-sletnu stazu i čekanje na mjestu za polijetanje ('You are cleared to line up and hold'). No instruktor, a ujedno i šef pilota KLM-a, upravljao je zrakoplovom i u tom je trenutku čuo 'Cleared to line up and go'. S njim su u kabini bila dva pilota, od kojih je jedan posumnjao da nešto nisu dobro čuli, ali njegov pokušaj upozorenja stigao je prekasno. Reagirao je i Pan Am-ov pilot, ali tehnički nedostaci komunikacijskih sustava onemogućili su kvalitetnu komunikaciju i pravodobnu reakciju pilota. 

Nakon te tragedije na Tenerifima uvedena je stroga upotreba standardiziranih fraza u komunikaciji između kontrolora i pilota, piše povijest.hr. Npr. riječ take-off (hrv. uzlijetanje) smije se upotrijebiti samo kad kontrolor daje dozvolu za polijetanje, a zabranjena je u ostatku govora. Uz to ta je nesreća postala i primjerom negativne strane golemog zrakoplovnog autoriteta u pilotskoj kabini, jer kapetan zrakoplova nije uopće ozbiljno shvatio kopilotovo upozorenje da su možda krivo čuli, te da uopće nemaju dozvolu za polijetanje. 

Video: Prosvjedi u Izraelu

Priču o ovoj strašnoj tragediji na pisti, kao i brojne druge priče iz prošlosti, možete pronaći na arhivi Večernjeg lista

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.