Jučer je u zagrebačkoj Laubi predstavljen Rasco Lynx Charge, električna verzija cestovne čistilice koja se proizvodi u Kalinovcu, pogonima tvrtke Rasco. Tvrtka iz mjesta u Koprivničko-križevačkoj županiji u posljednjih se 30 godina prometnula u tržišnog lidera kada se radi o proizvodnji komunalne opreme, ne samo u nas već i u Europi.
Manje buke i manje plinova
Prije oko dvije godine predstavili su Lynx, osnovnu verziju cestovne čistilice s dizelskim motorom, a sada je predstavljena električna verzija. Bila je to prva hrvatska čistilica javnih površina čija je cijena 80.000 eura. Svakako je električna verzija Lynxa ozbiljan novitet u skladu s vremenom i njegovim zahtjevima u koje se uklapa i zelena politika Europske unije.
– Glavni je argument za konstrukciju potpuno električnog pogona buka koju inače proizvode ovakva vozila. S pogonom na struju taj se problem znatno smanjuje uz to što se smanjuju emisije stakleničkih plinova. Već samim time očekujemo da će vozilo brzo naći svoje kupce, no istodobno nismo preambiciozni jer uvođenje električnih vozila i strojeva poput Lynxa ima svoj put i ritam. Sa stotinu prodanih vozila bili bismo jako zadovoljni jer je, s obzirom na cijenu, eksploatacijski vijek dosta dug, između 7 i 10 godina, za dizelski je od 3 do 5 godina, rekao je na predstavljanju Lynx Chargea Ivan Franičević, predsjednik uprave Rasca.
Lynx Charge napaja se iz litij-ionskih baterija od 72,5 kWh, zahvaljujući kojima radi i do osam sati, što znači da vozilu tijekom cijele smjene ne treba dodatno punjenje. Nakon toga potrebna su od 3 do 4 sata da bi se baterija napunila od prazne do punog kapaciteta putem punjača snage 22 kW. Glavni elektromotor pogonskom sustavu daje do 55 kW kontinuirane snage.
– Treba uočiti kako se ne radi o velikim snagama jer one ovdje nisu ni potrebne, ne radi se o automobilu poput Tesle ili nečeg sličnoga, već o specijalnom vozilu. Kuriozitet je što za baterije u automobilima treba hlađenje, dok bi ovdje čak potrebnije bilo grijanje baterije – rekao je Franičević. Pogon je za Rasco razvijen na Fakultetu elektrotehnike i računarstva.
– Razvoj je trajao relativno kratko, posebno se vodilo računa o testiranju pojedinih komponenti na koje je utrošeno oko tisuću radnih sati, od kojih se neke onda moralo i mijenjati, što je i uzelo neko vrijeme. Doista se provjeravao i najsitniji detalj – rekao je prof. dr. sc. Mario Vražić s FER-a.
Kruna rada kompanije
Autonomiji vozila doprinose spremnik za otpad od dva kubična metra i 400 litara vode pohranjene u dvostrukim spremnicima. Uz elektromotor maksimalne snage 55 kW koji pokreće vozilo, a još dva elektromotora snage 18,5 i 11,5 kW služe za pogon usisnog sustava i ostalih funkcija vozila. Sve je to integrirano u kompaktno vozilo dužine 4,5 i širine samo 1,3 metara.
Lynx je u cijelosti domaći proizvod, prije svega namijenjen svjetskom tržištu. Od električne verzije očekuje se i više uspjeha zbog izraženog trenda rasta tržišta ekoloških vozila.
– Lynx Charge ima gotovo sve sustave koje ima i električni automobil, što ga čini izrazito složenim proizvodom. Na njegovom smo razvoju radili tri godine i on je zajedno s dizelskom verzijom, kruna 30-godišnjeg rada kompanije. Ova hrvatska inovacija namijenjena je čišćenju urbanih sredina pa vjerujemo da će interes za njega pokazati i naši gradovi. Ponudit ćemo ga na više od 40 tržišta svijeta, no bilo bi nam drago da prednosti ovakvog ekološkog vozila prepoznaju i hrvatske komunalne službe, rekao je Franičević. Lynx Charge ima jednu od najvećih baterija u svojoj klasi, čije je integriranje napravljeno bez mijenjanja važnih karakteristika vozila, poput upravljanja ili kapaciteta spremnika smeća.
Širina čišćenja iznosi 2800 mm dvjema četkama, 3200 mm trima četkama, a učinkovito čišćenje osigurava snažan ventilator s kapacitetom većim od 9000 m3/h. Ručno usisno crijevo i ugrađeni visokotlačni perač dostupni su i s Chargeom, zbog čega je riječ o pametnom, samoodrživom stroju. Radna brzina je maksimalno 12 km/h, a transportna brzina do 50 km/h.
Rasco inače proizvodi 80-ak različitih proizvoda za zimsko i ljetno održavanje svih vrsta prometne infrastrukture – od autocesta, preko brzih cesta i urbanih sredina, sve do šumskih putova i vodotokova. Njihovi pogoni u Kalinovcu kod Đurđevca i u Senti u Srbiji zapošljavaju više od 400 ljudi. Na lokalnoj razini jedan su od pokretača razvoja sjeverozapadne Hrvatske, dok im je cilj postati najveći proizvođač komunalne opreme u Europi.
Još jedan dokaz da u Hrvatskoj možeš biti uspješan poduzetnik ako imaš znanje i volju. U inat prorocima katastrofe!