Traže se kupci

Privatizacija škver digla na noge i prijete štrajkom

04.11.2008.
u 22:35
Pogledaj originalni članak

Drama kroz koju prolaze hrvatska brodogradilišta svakim se danom zaoštrava. Čak i u pulskom Uljaniku, brodogradilištu s najboljim šansama za opstanak, upute Europske komisije, interesi zaposlenika i planovi Vlade daleko su od usuglašenosti. Povjerenik Sindikata Istre i Kvarnera Rajko Kutlača traži zaustavljanje privatizacije dok se financijska tržišta ne oporave jer sada “nema kupaca sa zdravim novcem”.

Nezdravi temelji
Vlada je sa svih strana pod žestokim pritiskom da se suprotstavi stavovima Europske komisije o budućnosti hrvatske brodogradnje. Šef Sindikata metalaca u Uljaniku Đino Šverko navodi za primjer brodogradilište Fincantieri u Monfalconeu koje je u 98-postotnom vlasništvu države, “a nitko ih ne sili na privatizaciju”.

– Malo previše povijamo kralježnicu pred tom Europom – kaže Šverko tražeći da se Vlada odupre takvoj privatizaciji jer će inače i u Uljaniku doći do štrajka.

No sad kad se primiče trenutak odluke, teško je preko noći objasniti da Europska komisija ne traži ‘ukidanje’ hrvatske brodogradnje, nego samo da je se postavi na zdrave temelje, na što se hrvatska vlast obvezala još prije sedam godina, kad je potpisan Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju. U međuvremenu, brodogradilišta su ostala kakva su i bila, što je dovelo do toga da Europska komisija u tom pogledu više ne odobrava nikakav popust, što uostalom dokazuje i na primjeru Poljske.

Brodogradnja je ostala jedino neispunjeno mjerilo od ukupno četiri mjerila koja je Hrvatska trebala ispuniti da bi počeli pregovori o poglavlju Tržišno natjecanje.

Europska komisija i potpredsjednik Vlade Damir Polančec nisu se ni iz tri pokušaja uspjeli usuglasiti o dvije stvari. Bruxelles se protivi tome da radnici dobiju 25 posto dionica jer smatra da se time umanjuje interes kupaca. I drugo, na ime kompenzacije za prekomjernu pomoć države tijekom proteklih godina, brodogradilišne kapacitete trebalo bi smanjiti 40 posto. To, međutim, ne znači da bi se kapaciteti rezali linearno u svim brodogradilištima, nego se uvažavaju razlike među pojedinim škverovima.

Politički mir
Iako se ubrzano priprema privatizacija svih brodogradilišta, Vlada još pokušava održati politički mir. Stručna javnost odavno upozorava da je ovakva brodogradnja ‘bunar bez dna’, da nema smisla da hrvatski porezni obveznici preko subvencionirane brodogradnje zapravo financiraju strane brodare i smanjivanje nezaposlenosti u drugim zemljama. Računa se da od oko 10.000 zaposlenih u brodogradilištima barem 2000 čine strani radnici, od kojih je 1300 s radnim dozvolama. S tog stajališta bruxelleski zahtjev za smanjivanje kapaciteta u brodogradnji nije na štetu nacionalne ekonomije. Naprotiv, mogao bi pridonijeti njezinu snaženju.


Pritisci EU: Traže manje kapacitete u brodogradnji, i protive se prodaji dionica radnicima

Umjesto škvera novi grad u Trogira

Šibenski poduzetnik preuzima škverove?

Radnici brodogradilišta: Polančec vara, tijelima ćemo braniti škver

Pogledajte na vecernji.hr