MIŠLJENJE STRUČNJAKA

Prometne kazne po imovinskom cenzusu: Kriminalci bi se provukli, a profesori kažnjavali

Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
Hrvatski apsurd: Zašto obavijesti o prekršajima ljudima stižu za dvije godine
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
Zagreb: Prometna policija kontrolira vozače povodom Martinja
Foto: Matija Habljak/POSEBNA PONUDA
Zagreb: Goran Husinec provezao se rekonstruiranim rotorom u Remetincu
23.02.2023.
u 16:13
Prometni stručnjak Goran Husinec istaknuo je probleme naplate prometnih kazni po imovinskom cenzusu koji bi nastali zbog neuređenosti Hrvatske. Oni koji zarađuju na crno i čiji su prihodi formalno mali neće platiti gotovo ništa, a oni koji poštenog i marljivo zarađuju svoje plaće bit će najviše kažnjeni
Pogledaj originalni članak

Kazne za prekršaj u prometu mogle bi se ubuduće naplaćivati po imovinskom cenzusu, odnosno – visini plaće. Radna skupina koja radi na Nacionalnom planu sigurnosti cestovnog prometa za iduće desetogodišnje razdoblje dobila je zadatak istražiti mogućnost prema kojoj bi se visina iznosa kazni plaćala prema dohotku kojeg u trenutku nesreće prekršitelj ostvaruje. Što misli o mogućnosti da se to jednog dana uvrsti u zakon pitali smo prometnog stručnjaka Gorana Husineca, inače stalnog sudskog vještaka za cestovni promet s dugogodišnjim iskustvom.

- To je u teoriji jako dobro, ali je neprimjenjivo kod nas u Hrvatskoj iz razloga kojeg svi mi dobro znamo. Puno ljudi koji imaju velike prihode zarađuje na crno i formalno su njihovi prihodi mali. Kad bi se to uvelo, onda bi najviše bili kažnjeni pošteni i marljivi ljudi koji imaju velike plaće i na njih plaćaju porez, a razno-razni kriminalci koji i rade najviše problema u prometu bi prolazili nekažnjeno jer oni nemaju nikakvo porijeklo kojima bi opravdali svoju imovinu niti se igdje njihova zarada bilježi – smatra Husinec.

Dodaje kako će se tako dogoditi da će profesor na fakultetu ili liječnik platiti ogromnu kaznu, a diler ili nekakva mutikaša neće platiti ništa. U državama koje imaju uređen sustav u kojem se vidi i prati točno tko koliko zarađuje, primjerice u onim skandinavskim, takav zakon bi bio provediv. Kod nas je to, govori Husinec, trenutno nemoguća misija, a kako stvari stoje i bit će još desetljećima.

- Na silu uvoditi tako nešto prije nego se srede neki drugi aspekti u državi bi učinilo više štete nego koristi. Dakle, da zaključim, u teoriji je to dobra ideja u uređenim državama, a u onim neuređenima u koje ubrajam i Hrvatsku to ne dolazi u obzir – kazuje taj sudski vještak. Prema njegovom iskustvu sa suda, a vještačio je preko tisuću slučajeva, u Hrvatskoj postoje dvije grupe ljudi koje rade najviše problema u prometu. Prvi su oni bahati i bogati od kojih je velika većina ilegalno stekla novac, tako da im legalno niti ne bi mogli naplatiti te visoke kazne. Druga kategorija ljudi su oni koji žive na rubu egzistencije i koji većinu novca opet zarađuju na crno, tako da niti oni ne bi bili pravedno kažnjeni. Najmanje problema u prometu rade oni zaposleni od 8 do 16 koji zarađuju za život svojim samostalnim radom, pa bi zbog toga ta grupacija ljudi koja radi najmanje problema u prometu bila najteže kažnjena.

>> VIDEO: Noćna mora mnogih hrvatskih vozača

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 9

DU
Deleted user
19:27 23.02.2023.

Neka se uvedu rigorozne kazne svima, osim nama članovima HDZ-a.

Avatar possibilis
possibilis
19:57 23.02.2023.

Dzaba sve kazne kad vlasnik Porschea prijavljuje minimalac a nistko ne istrazuje.

DG
davor.gadze@gmail.com
19:52 23.02.2023.

Ako netko po socijalnu pomoć dolazi novim porscheom, njemu kazna po imovinskom cenzusu ništa ne znači. Prijedlog Radnoj skupini umjesto Imovinskog cenzusa, koji u RH ne oslikava prihode počinitelja prekršaja, koristiti i/ili trenutnu vrijednost vozila i/ili snagu vozila s kojim je napravljen prekršaj. Također isti taj s porscheom, se ne boji kazne, jer se kazna nema iz čega naplatiti, a vozilo je na mamu, firmu, leasing.. Zbog toga bi trebalo povećati vjerojatnost naplaćivanja kazna, jer trenutno rješenje ograničava registraciju samo vozila u vlasništvu počinitelja, ali ne i vozila u najmu, leasingu ili vlasništvu trećih osoba. Trebalo bi u neki zakon (o vlasništvu?, o pravima?, o osiguranju tražbina?), uvesti promjene da se vlasnik davanjem u posjed vozila potencijalnom počinitelju prekršaja obvezuje i na preuzimanje založnog prava na pokretnini (vozilu) do naplate prekršaja. I da vidite kako bi se bahati vozači umirili.