SIGURNOST NA CESTAMA

Prometni stručnjak analizirao tragediju na Korčuli: Ovo su četiri ključne mjere koje se moraju poduzeti

Foto: Google Street View
Prometni stručnjak analizirao tragediju na Korčuli: Ovo su četiri ključne mjere koje se moraju poduzeti
02.01.2022.
u 15:19
Mladići iz Smokvice na Korčuli dobro su znali kako je vjerojatnost da će ih iza ponoći, na državnoj cesti od Blata prema Veloj Luci, zaustaviti policija te kazniti zbog niza prekršaja, slična riziku da će ih u vožnji pogoditi meteorit
Pogledaj originalni članak

Užasna prometna tragedija na Korčuli pokazala je da se umjesto na širok raspon mjera, koje doduše imaju smisla, ali većina ih nije učinkovita, trebamo fokusirati na ključnu: povećanje izvjesnosti kažnjavanja za opasne prometne prekršaje, piše prometni stručnjak Željko Marušić za Autoportal.

Posebice su opasne prometnice koje lokalno stanovništvo dobro poznaje, kao slučaju dvostruke tragedije na državnoj cesti D-1 kod Tušilovića. Mladići iz Smokvice na Korčuli dobro su znali kako je vjerojatnost da će ih iza ponoći, na državnoj cesti od Blata prema Veloj Luci, u jurnjavi nesigurnim Volkswagen Golfom 3, zaustaviti policija te kazniti zbog prebrze vožnje, neprilagođene vožnje, nevezivanje sigurnosnog pojasa, a možda i alkoholiziranosti… slična riziku da će ih u vožnji pogoditi meteorit. Dakle, praktički, nikakav.

VIDEO Teška prometna nesreća na Korčuli: Poginula tri mladića. Izletjeli su s ceste i udarili u stablo

Ova je nesreća i pokazala i koliko je bilo štetno ukidanje odredbe o mladim vozačima te bi je trebalo, u dorađenoj formi vratiti. Volkswagen Golf III, automobil iz “sigurnosno-pretpovijesnog razdoblja”, vozio je 19-godišnjak, koji je vozački ispit položio 16. rujna 2021. i još čak nije izvadio vozačku dozvolu (vozio je uz potvrdu)! 

Korčulanska prometna tragedija je aktualizirala i prijedlog da od 15. studenoga do 15. travnja treba uvesti obvezu korištenja zimskih guma za sve hrvatske ceste. Definicija da se zimskom opremom smatraju zimske gume i, alternativno, ljetne gume s dubinom profila minimalno 4 milimetra, uz uvjet da su lanci u prtljažniku, apsurdna je, krajnje neodgovorna i opasna. To je i najveći tehnički apsurd u povijesti cestovnog prometa uopće, navodi Marušić.

Ljetne gume gube sigurnosna svojstva prianjanja već ispod +7 Celzijevih stupnjeva, a dalmatinski je asfalt skliskiji je nego na kontinentalnim prometnicama. Svaka zimska noć, s vlagom na cesti stvara opasno stanje. 

Ako bismo usporedili sadašnje stanje i promijenjeno, u kojem bismo raspustili Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa, a uveli samo obvezu korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja, stanje bi bilo bolje nego sada, stoji u analizi prometnog stručnjaka za Autoportal, gdje se zagovara fokusiranje na četiri mjere.

Prvo, bitno je povećati izvjesnost kažnjavanja! Za to je najvažnije ceste, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama, uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila) te provesti katarzu pravosudnog sustava, u cilju bitnog povećanja njegove pravednosti i učinkovitosti. Treba uvesti posebne mjere za lokalne sredine, posebice otočne (redovita premještanja djelatnika policije iz kontinentalnih u otočne sredine i obrnuto)

Drugo, treba vratiti odredbu “mladog vozače” do navršene 24. godine, za koje bi vrijedilo ograničenje snage vozila od 70 kW (95 KS) i izdavanje samo “privremene vozačke dozvole”, uz definiranje uvjeta (sigurnog ponašanja u prometu) za dobivanje trajne vozačke dozvole.

Treće, treba propisati obvezu korištenja zimskih guma od 15. studenoga do 15. travnja za sve hrvatske ceste, uz mjere subvencioniranja (primjerice povrat PDV-a na jedan komplet guma svake dvije godine, iz PDV-a plaćenog na račun za servisiranje – bila bi to dvostruko korisna mjera).

Četvrto, trošarinu (PPMV) i godišnji porez na vozila (do 10 godina starosti) za nova vozila koja imaju pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP sustavu smanjiti za 50 posto, a ako imaju i sustav autonomnog kočenja, ukinuti. Na stara i nesigurna vozila, poput Volkswagen Gola 3 (1991. – 1997.), u kakvom su poginuli korčulanski mladići, otklonom od štetnog populizma i političkog marketinga, uvesti progresivni osiguravateljski malus.

 

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 24

KR
Krud
15:52 02.01.2022.

Bojim se da svi zakoni ovog svijeta neće pomoći kad su bahatost i neiskustvo u pitanju.

MA
mamuti
15:56 02.01.2022.

Za Idiote ne postoje pravila niti zakoni .... djete treba odgojiti a ne samo napraviti

PP
Preodgojen_Povratnik
16:31 02.01.2022.

Jedino provizorna vozacka prvih 5 godina vozackog staza. Vozacku treba zasluziti, a ne dobiti na papiru. Uz to realnua procjena osiguravajuceg rizika osobe, a ne automobila.