Je li situacija s borbenom eskadrilom MiG-ova 21 prilično zabrinjavajuća i dramatična, kako kaže predsjednica RH Kolinda Grabar-Kitarović?
Ili nije toliko zabrinjavajuća, kako kaže načelnik Glavnog stožera OSRH, general Mirko Šundov? Je li točno da su od eskadrile koja je prošla remont i nabavu u Ukrajini sada operativna samo četiri zrakoplova ili je točno da ih je ošprativno više? Sve navedeno je – točno.
Na Dan žena, 8. ožujka, kada je Šundov predao izvješće o stanju MiG-ova predsjednici i ministru obrane Damiru Krstičeviću, situacija je bila vrlo zabrinjavajuća jer su bila operativna samo četiri zrakoplova. I to dva jednosjeda i dva dvosjeda. Kako Hrvatskoj trebaju barem dva jednosjeda, koji su naoružani i spremni za tzv. air-policing, nadzor nad zračnim teritorijem RH, a dvosjedi služe tek za obuku pilota – alarmi su se uključili.
>>Na predstavljanju novog Gripena i Hrvatska navedena u budućim suradnjama
U to je vrijeme i predsjednica javno istupala i izrazila nezadovoljstvo što je DORH zastao u istrazi o kontroverznom remontu MiG-ova u Odesi, pa je logično da Šundov i na papiru potvrdi kakvo je sada stanje s eskadrilom, pogotovu što je izvješće nastalo temeljem istrage vojne policije, pa se priča o kontroverzijama remonta ne može zaustavljati. Početkom tjedna, u utorak, letjelo je 5 MiG-ova. A u srijedu, kada je objavljen sadržaj Šundovljeva izvješća, operativno je bilo 7 MiG-ova. Zato je Šundov i spustio loptu i kazao da situacija nije tako dramatična. No, kako brojno stanje ispravnih MiG-ova fluktuira od 4 do 7, i u Stožeru su morali predsjednici i Vladi reći istinu i najaviti da se može dogoditi da broj aktivnih aviona ne bude dovoljan za zadaće.
Polovična eskadrila
Problem je to što RH dok god bude imala MiG-ove, vjerojatno neće imati u funkciji cijelu eskadrilu. U HRZ-u će biti sretni budu li imali operativno i pola eskadrile, šest zrakoplova, četiri jednosjeda i dva dvosjeda. Hoće li eskadrila biti popunjenija ovisit će o tome kako će završiti pregovori s Ukrajincima o zamjeni upitnih motora MiG-ova, za dio kojih se ne zna stvarno podrijetlo ni stvarno stanje. Od pet dokupljenih u Ukrajini, operativan je samo jedan, i to onaj kojemu su u Zagrebu promijenili motor.
>>Svi ponuđači vraćaju se u igru: Procjenjivat će se Gripen, FA-50, Rafale, Scorpion i F-16
Kad god ugledam ovu "rupu" naprijed u kljunu tog Miga Mikojana, uvijek pomislim da je to termo-nuklearna bomba spremna za lansiranje u neprijateljske redove. ali, izgleda da nije :( trebalo bi napravit slijedeće: ove mig-ove, onako ispod stola, "uvalit" nekom progresivnom afričkom plemenu u zamjenu za šaku nebrušenih dijamanata ili ih čak poslati u cios rezalište za sekundarne sirovine, a jednog svakako sačuvati i postavit ga kao spomenik aviogradnji ispred strojarsko-brodograditeljskog fakulteta. i onda otić u nabavku jednog vrhunskog "lovca" pete do šeste generacije. po dolasku u domovinu, avion zapeljat u neki hangar, rastavit ga u proste faktore i u idućih 6 mjeseci reverznim inžinjerstvom sagraditi nekoliko klonova (u velikoj tajnosti) u đuri đakoviću končaru i još nekim firmama i usput implementirati neka poboljšanja u vidu karbonskih vlakanaca i još nekih drugih bitnih aero-detalja. i tad, prije no što službeno svijetu objavimo da smo proizveli svog prvog nevidljivog lovca šeste generacije, potiho preprodamo taj primjerak pete generacije tako da "neprijateljima" ne bi posumnjali da smo ga iskopirali i još malo unaprijedili. i stvar riješena! Ako su nekad mogli Japanci, i ako mogu Kinezi - možemo i mi!