INTERVJU

Voditelj projekta južnokorejskih zrakoplova: FA-50 stajao bi vas 30 milijuna dolara, upola manje od svih konkurenata

Koreja
Foto: Bernard Karakaš
1/3
16.01.2017.
u 13:15

Gripen je puno skuplja i rizičnija varijanta u obuci pilota koji s Pilatusa PC-9 prelaze na mlazne zrakoplove

Jedan od glavnih kandidata za isporuku borbenih zrakoplova Hrvatskoj je i Korean Aerospace Industries (KAI), južnokorejski proizvođač borbenih zrakoplova. O kvaliteti i sposobnostima njihova zrakoplova FA-50 govori Joonho Song, voditelj projekta FA-50.

Zašto bi Hrvatska uopće izabrala FA-50?

Nabavom FA-50 Hrvatska dobiva odličnu borbenu platformu. Zrakoplov je nakon osam godina razvoja dovršen 2005. i riječ je o suvremenoj letjelici s karakteristikama borbenih zrakoplova 4. i 5. generacije koja koristi cijeli niz borbenih sustava. Više od 160 zrakoplova danas je već u uporabi u ratnim zrakoplovstvima nekoliko zemalja, a odlikuje se, uz ostale performanse, i vrlo malom potrošnjom goriva te niskim troškovima uporabe i održavanja. Hrvatska može koristiti zrakoplov za cijeli niz uloga. Za napredno usavršavanje pilota na nadzvučnim mlažnjacima, za uvođenje pilota u upravljanje borbenim zrakoplovima i, naravno, kao borbeni zrakoplov u slučaju ratnih operacija. Imajući sve to u vidu, FA-50 ima najbolji omjer cijene i kvalitete u odnosu na sve ostale konkurente. Cijena samog zrakoplova ovisi i o broju aviona koje Hrvatska bude nabavljala.

Koje su uopće tehničke karakteristike zrakoplova?

FA-50 razvio je KAI, ali s američkim timom Lockheed Martin Avionauticsa, pri čemu je kao osnova korišten američki zrakoplov F-16 i njegovi su sustavi uvedeni u našu letjelicu, čime se ona savršeno uklapa u NATO-ov sustav zrakoplovstva. FA-50 nadzvučni je zrakoplov, leti brzinom od 1,5 Macha, a kokpit je posebno dizajniran za prikupljanje informacija, pregled situacije i brze reakcije pilota. Naravno, upravljanje je tzv. sustavom fly-by-wire čime se osiguravaju optimalne aerodinamičke performanse, ali i maksimalna sigurnost, te se pilot može usredotočiti na svoju borbenu misiju. Koristi se NATO-ovo naoružanje, sustavi zrak-zemlja, zrak-zrak kao i pametne bombe poput JDAM-a. Ujedno, ima i sustav Link-16 kojim koordinira akcije s ostalim NATO-ovim zrakoplovima na bojišnici.

Može li se FA-50 nositi s bržim zrakoplovima?

Brži zrakoplovi ne lete maksimalnim brzinama neprestano zbog potrošnje goriva. Najvažniji raspon brzina za zrakoplove je ispod brzine zvuka jer se tu odvija najveći broj borbenih operacija i bitaka. Brzina FA-50 sasvim je dovoljna kada se uzmu u obzir njegove manevarske sposobnosti i za borbene i za obrambene misije.

Naoružanje?

Poput zrakoplova F-16, naš FA-50 ima cijeli niz oružanih sustava na raspolaganju. Tu su rakete zrak-zrak, zrak-zemlja, konvencionalne i pametne bombe, rakete... Sve je to kompatibilno s NATO-ovim standardima. Republika Koreja usvojila je američke standarde i s tim sustavima FA-50 bez ikakvih problema izvršava zadaće air-policinga, bliske zračne potpore, presretanja u zraku, nadzora granice i mora, ali i operacije u okviru svojega članstva u NATO-savezu.

Srbija je, kao naš susjed, najavila nabavu novih zrakoplova MiG-29. Kako bi se FA-50 protiv njih držao u borbi?

Imajući u vidu trenutačne mogućnosti FA-50 u borbi, drži se da MiG-29 ima prednost u borbama izvan optičke vidljivosti. Ali, ako Hrvatska koristi veću flotu FA-50, moguće je ostvariti prednost.

Koliko bi vremena bilo potrebno za isporuku zrakoplova Hrvatskoj?

Uobičajeno, od 24 do 48 mjeseci. Ipak, moguće je isporučiti i brže ako to kupac zatraži.

Kakva je cijena zrakoplova i kakve su mogućnosti financiranja?

Cijena zrakoplova FA-50 ovisi o njegovoj konačnoj konfiguraciji, no bazni model jeftiniji je od 30 milijuna dolara po komadu. Cijena FA-50 upola je manja od cijene njegovih konkurenata. U jednoj varijanti financiranje je moguće za do 85 posto krajnje vrijednosti ugovora, s otplatama kroz 10 godina i to nakon odgode od 3 godine.

Postoji li offset program koji KAI može ponuditi Hrvatskoj?

U posljednjih 10 godina KAI je dogovorio više od milijardu dolara offset programa diljem svijeta. Kroz naše iskustvo u razvoju pogodnog offset programa za kupca, KAI može ponuditi ne samo transfer tehnologije, tehničku pomoć izravno ili neizravno vezanu uz FA-50 program, već i cijeli niz drugih optimaliziranih offset programa koji bi bili usuglašeni s hrvatskim potrebama i temeljeni na zajedničkoj koristi, ali i koji bi bili u skladu s hrvatskim propisima o offsetu i industrijskoj suradnji.

Opišite kvalitetu vaših zrakoplova u odnosu na Gripen kao svoga glavnog konkurenta.

FA-50 je višenamjenski borbeni zrakoplov koji obavlja trenažne i borbene misije. Ratno zrakoplovstvo Koreje imalo je prilično veliku korist u obuci svojih pilota. S druge strane Gripen je puno skuplja i rizičnija varijanta u obuci pilota koji s Pilatusa PC-9 prelaze na mlazne zrakoplove.

>> Rusija Srbiji poklanja MiG-ove, tenkove i borbena vozila. Vučić: 'To će dramatično poboljšati sposobnosti naše vojske'

Komentara 51

DU
Deleted user
14:16 16.01.2017.

Zašto ne nabavimo nove F-16 zrakoplove od Amerikanca? Za to čak imamo i love jer ako otpustimo sve one ljude iz onih 80 agencija koje su osnovane da se tamo zapošljavaju podobni iz HDZ i SDP imali bi za novee F-16 avione za njihovo naoružanje i obuku pilota. Ovi domoljubi neka se malo žrtvuju za Hrvatsku.

Avatar aspalatos13
aspalatos13
13:24 16.01.2017.

CITAT : "Imajući u vidu trenutačne mogućnosti FA-50 u borbi, drži se da MiG-29 ima prednost u borbama izvan optičke vidljivosti. Ali, ako Hrvatska koristi veću flotu FA-50, moguće je ostvariti prednost." Dakle da bi se suprotstavili MiG-29, trebali bii imati tri puta više zrakoplova FA-50. A , moj žuti, koja ti je to matematika. Ajde proizvodi Pokemone i slične gluposti, ostavi se nas, dosta nam je i Ukrajine i tebe.

IM
Immanuell
13:38 16.01.2017.

FA 50 je trenažni i lovački avion i služi u zapadnim armijama kao priprema za F 16. To je nedavno zvanično izrečeno i napisano. Trenutno je zbog cijene najkonkurentniji Gripen, čisto lovački avion, a mi trebamo lovačku avijaciju. Gripen ima vrlo dobre performanse i posve bi zadovoljio potrebe, a može se ravnopravno nositi s novim tipom moderniziranog MIG 29. FA 50 to ne može, čak Korejanci to priznaju javno. Čemu uopće dalja rasprava?!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije