IZLOŽBA U MEŠTROVIĆEVOM PAVILJONU

'Prostoria 10' - Razvojem tvrtke nisu nastajali samo proizvodi – komadi namještaja – već i živo znanje

Foto: Goran Kovacic/PIXSELL
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Ispred Meštrovićevog paviljona postavlja se umjetnička instalacija "Prostoria Net"
Foto: Prostoria
26.09.2021.
u 08:46
Na izložbi će se predstaviti kompleksan proces razvoja proizvoda zasnovan na pomicanju granica materijala i forme te principima održivosti
Pogledaj originalni članak

Hrvatski dizajn-brend namještaja Prostoria obilježava deset godina svojeg djelovanja izložbom “Prostoria 10” u Meštrovićevu paviljonu u Zagrebu.

Od 25. rujna do 8. listopada ova će izložba prikazati njezin dinamični i streloviti razvoj kao međunarodnog dizajn-brenda namještaja sa snažnom proizvođačkom kulturom. Sofe Revolve, Match, Cloud, Up-Lift, stolice Rhomb, Monk, Dobra, fotelje Polygon, Strain i dr. samo su neki komadi namještaja koji već deset godina imaju mjesto u hrvatskim prostorima, a iz Zagorja odlaze u sve dijelove svijeta. A pozornost Zagrepčana već nekoliko dana privlači instalacija u krugu popularne Džamije, a zapravo je riječ o umjetničkoj instalaciji Prostoria Net (autor: Numen/ForUse).

Ona je postavljena na travnjak ispred Paviljona poput velikoga urbanog namještaja za druženje građana, izrađena je u pogonu za obradu metala Prostorije, a simbolizira inovativni duh ovog brenda. Postav izložbe dizajnirao je studio Grupa koji surađuje s Prostorijom od samih početaka. Prvi put će se predstaviti i fotografski projekt Revisiting Architecture (art direkcija: Biro arhitekti) kojim se povezuju vrijednosti modernističke arhitekture Zagreba s jezikom dizajna produkata iz Prostorije, a radi se o nasljeđu koje je temelj i inspiracija njezinu jeziku dizajna proizvoda.

“Prirodna pripadnost produkata Prostorije u ambijent modernističke arhitekture upućuje na njihova zajednička vrijednosna izvorišta iako sami proizvodi Prostorije nisu nužno ‘modernistički’. Oni nikako ne pripadaju samo zagrebačkoj ili regionalnoj dizajnerskoj sceni, već je domašaj globalni. No, Prostoria nije nastala u vakuumu, nego baštini i dalje razvija vrijednosti sredine iz koje je izrasla”, osvrnuo se Maroje Mrduljaš, teoretičar arhitekture, na taj projekt i na samu ideju izložbe.

Foto: Goran Kovacic/PIXSELL

Na izložbi će se predstaviti kompleksan proces razvoja proizvoda zasnovan na pomicanju granica materijala i forme te principima održivosti. Skulpture “Esencija” (autor: studio Boir) tematiziraju prirodne materijale i majstorske vještine u Prostoriji, dok su instalacije “Umjetnost u tvornici” kiparice Anđele Vilić nastale od ostataka materijala iz proizvodnje koji se definiraju kao „otpad“, a ona im kroz svoj umjetnički koncept ugrađuje novo značenje.

– Naša je želja bila svijetu predstaviti arhitektonske dragulje Zagreba koji su pomalo zaboravljeni. Sve ove lokalne vrijednosti ujedinili smo u jedinstven holistički jezik koji će prezentirati snagu lokalnog stvaralaštva hrvatskim građanima, ali i međunarodnoj javnosti – kaže nam direktor i vlasnik Prostorije Tomislav Knezović, kojem je ljubav prema dobrom dizajnu prenijela supruga arhitektica. Zbog toga se i upustio u stvaranje ovog brenda koji, evo, slavi uspješnih 10 godina što je, kao i brojni projekti, nagrade i pionirski pothvati, povod za ovu veliku izložbu…

Stoga se logičnim čini pitati kako izgleda pogled na prošlo desetljeće, na život prije i nakon Prostorije?

– U mojoj prethodnoj tvrtki Perfecta proizvodili smo madrace. I tamo smo imali svojevrsne izazove jer smo također sve izgradili od nule. S druge strane, proizvodnja dizajniranog namještaja zahtijeva odjel istraživanja i razvoja jer se funkcija, ergonomija i udobnost proizvoda razvija od nule. Testira se tehnologija izrade i sve to zajedno je nepoznato područje. Taj proces zna trajati više mjeseci ili čak godina. Svi dijelovi namještaja moraju funkcionirati kao skladna cjelina u konačnici serijske proizvodnje. Naš industrijski kompleks, koliko god golem bio, u svojoj je osnovi kreativna radionica u kojoj su proteklih deset godina mnogi izrasli u vrsne majstore – majstore koji su učili od dizajnera i dizajnere koji su učili od majstora prolazeći višemjesečne, a nekada i višegodišnje procese razvoja pojedinog proizvoda. Ono što je nastajalo nisu samo proizvodi već i živo znanje te suradnički odnosi unutar tima kao jezgre djelovanja Prostorije. Svaki dizajn novog proizvoda potaknuo nas je na inovacije u proizvodnoj metodologiji i ulaganje u novu tehnologiju. Otvorenost za razvoj i promjene, upornost i istraživački duh vođen stvaranjem novih vrijednosti kontinuirani je proces u Prostoriji, koji je postao naša baština. Nama Prostorija nije posao, već strast prema građenju novih vrijednosti. Ova će izložba predstaviti od čega je Prostoria sazdana, a posjetitelji će imati priliku doživjeti sam brend mnogo dublje. Naime, unatrag deset godina smo se razvili – od jedne hale za ojastučeni namještaj u Zagorju u industrijski centar za proizvodnju svih elemenata namještaja koji s jednog mjesta odlazi u javne i rezidencijalne interijere u cijelom svijetu. Nekoliko godina nakon osnutka te redovitih prezentacija na svim ključnim svjetskim sajmovima, proizvodnja je eksplodirala jer je internacionalno tržište prepoznalo kvalitetu naše proizvodnje i dizajn. Iako je dizajn korjenito definirao naš portfolio proizvoda i identitet brenda, primarno je prihvaćen kao metoda za postizanje autentičnosti i cjelokupne kakvoće proizvoda. Dizajn nas je potaknuo na daljnja istraživanja proizvodnih tehnologija i različitih mogućnosti koje materijali mogu pružiti. Mnogi će se složiti: dizajn nije čarobni napitak, on je više zdrav duh u kompleksnoj strukturi tvrtke, odnosno njezinu zdravom tijelu.

Koji je, po vašem mišljenju, dakako sa svim gore navedenim kao preduvjetom, najveći uspjeh Prostorije kao domaćeg brenda?

Prostoria je nastala bez predvodnika u regionalnoj industriji, da bi s vremenom sama to utjelovila. Izrasla je na ruševinama nekada brojne hrvatske industrije namještaja, poražene u tranziciji iz društvenog vlasništva Jugoslavije u kapitalizam zasnovan na tržišnom natjecanju. Svojim smo pionirskim poslovnim putem na ovim područjima ohrabrili i druge hrvatske te regionalne proizvođače namještaja da usvoje dizajn kao premisu svojeg razvoja. Upravo zbog toga je Prostoria na 58. Međunarodnom sajmu namještaju u Beogradu proglašena vodećom tvrtkom iz regije za svoj doprinos širenja kulture dizajna u poslovanju. Na međunarodnom tržištu smo izgradili pozitivnu sliku Hrvatske kao proizvođača kvalitetnog namještaja s originalnim dizajnom. Uzmite u obzir da Prostoria djeluje u premium kategoriji namještaja i da smo danas konkurencija svojim jučerašnjim uzorima, a to je prva liga stranih brendova koji postoje već 80-ak godina.

Za izložbu ste odabrali Meštrovićev paviljon, koji je već sad postao svojevrsna „instalacija“. Koju poruku želite time poslati?

Meštrovićev paviljon je sam po sebi arhitektonski dragulj Zagreba. Kako je dizajn namještaja uvijek povezan uz arhitekturu, smatrali smo da se prirodno uklapamo u ovaj prostor. Svojom međunarodnom aktivnošću uvijek nastojimo prenijeti lokalne vrijednosti. Privremena instalacija Prostoria Net je postavljena na travnjak ispred Meštrovićeva paviljona i ona je poput velikog urbanog namještaja za druženje građana. Izrađena je u pogonu za obradu metala Prostorije, a simbolizira istraživački duh Prostorije.

Kad biste morali, znam da je teško, ali kad biste morali odabrati jedan proizvod koji je obilježio ovih deset godina, koji bi to bio i zašto?

To je kao da roditelja pitate koje mu je dijete draže. Ja jesam direktor tvrtke, ali zapravo radim kao član razvojnog tima od samog početka. Svaki je proizvod značio novu dimenziju razvoja Prostorije tako da cijenim sve te trenutke, sve ljude i uloženi entuzijazam u rad. Za kraj svakako valja spomenuti i nekoliko egzaktnih brojki jer, kao što znamo – brojke ne lažu. Dakle, Prostoria ima vlastitu proizvodnju u Hrvatskom zagorju, svaki komad namještaja koji proizvedu sto posto je domaći proizvod. Ukupno zapošljava 233 djelatnika, a ono što je zanimljivo snage su podijeljene – radi jednak broj žena i muškaraca, a od toga 180 djelatnika radi u proizvodnji. I za kraj, možda najmanji postotak, ali jako bitan – 10 posto godišnjeg prometa investira se u razvoj i dizajn. Tu je tema koja je u svijetu dizajna broj 1 – održivost, a koja će također biti zastupljena na izložbi. Riječ je o kolekciji dizajnerskih torbi Štof by Prostoria koje će se moći kupiti u muzejskom dućanu na izložbi, a izrađene su od ostataka tkanina iz proizvodnje.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.