Na današnji dan, prije 49 godina, dogodila se prva katastrofa Boeinga 747, tada najvećeg, komercijalnog zrakoplova. Tog je 20. studenog 1974., Lufthansin let 540 krenuo iz zračne luke Frankfurt, a konačno odredište bila mu je međunarodna zračna luka OR Tambo, u Johannesburgu. U to vrijeme, Lufthansini letovi, na toj relaciji, nisu bili direktni pa je, na ruti prema Južnoj Africi, Boeing 747-100 sletio u Nairobiju. Kada je avion, u kom je tada bilo 140 putnika i 17 članova posade, krenuo iz kenijske prijestolnice, na drugu etapu leta, za Johannesburg, u 7.54 ujutro, po lokalnom vremenu, dogodila se katastrofa.
Neposredno nakon polijetanja iz Nairobija posada zrakoplova osjetila je vibraciju. Boeing 747 počeo je gubiti visinu te se, kilometar dalje od kraja piste, srušio, nakon čega je eksplodirao i zapalio se. U toj nesreći, s najvećim brojem žrtava koja se dogodila na tlu Kenije, poginulo je 59 osoba - 55 putnika i četiri člana posade, 40-ak ozlijeđenih prebačeno je u bolnice u Nairobiju, dok je 40-ak osoba nesreću, 70 metara dugog i 322 tone teškog, Boeinga 747 preživjelo, bez ozljeda.
Američka kompanija Boeing taj je model zrakoplova u redovan, putnički promet uvela u siječnju, 1970. Prema podacima ATDB.aero, avion je Lufthansi bio isporučen u travnju, 1970. godine te je u vrijeme nesreće bio star nešto više od četiri i pol godine. Špekuliralo se o pogreški posade, koja se, nakon nesreće, našla na meti brojnih kritika, no iako su kapetan i inženjer leta, bili otpušteni, sud je tu odluku poništio, jer se nisu mogli isključiti tehnički nedostaci.
VEZANI ČLANCI:
U dva tjedna tri nesreće
Kraj te 1974. godine nije obilježila samo prva nesreća Boeinga – u samo 14 dana, srušila su se, ukupno, tri zrakoplova, pri čemu je poginulo 250 ljudi. I dok je Lufthansin zrakoplov pao par sekundi nakon uzlijetanja s piste, JAT-ov DC-9 imao je problema pri slijetanju, te je, umjesto na pistu, sletio u kukuruzište. Nekoliko minuta prije slijetanja nesreća se dogodila i zrakoplovu DC-8, nizozemske čarter kompanije Martin Airway, koji se, neposredno prije slijetanja, zabio u brdo.
Nesreća JAT-ov DC-9, koji je letio na liniji Pariz-Beograd, dogodila se 24. studenog, samo četiri dana nakon nesreće Boeinga 747. Umjesto na pistu beogradskog aerodroma, zrakoplov se prisilno spustio na polje, pokraj Zemuna. Nakon slijetanja u kukuruzište, klizio je nekoliko stotina metara, po kišom natopljenoj zemlji, dok se nije zaustavio. Iako zvuči gotovo nevjerojatno, sreću u nesreći imali su tada svi putnici - njih 44, među kojima i jedno dijete te šest članova posade, uspjelo je, na vrijeme, napustiti zrakoplov.
"Kada sam osjetio prvi dodir aviona sa zemljom, koji je bio vrlo blag, pogledao sam kroz prozor i ugledao kukuruzište. Bilo je jasno da avion nije sletio na pistu aerodroma. Jurnuo sam prema vratima, otvorio ih, s posadom aviona, te počeo spašavati putnike“, ispričao je tada novinarima JAT-ov pilot, Adam Anđelković, koji je tog dana bio među putnicima. Kapetan aviona, Petar Mićunović, ostao je u gorućem avionu, sve dok i posljednji putnik nije iz njega izašao, nakon čega se JAT-ov DC-9 pretvorio u buktinju.
Samo deset dana kasnije, u međunarodnom putničkom prometu dogodila se još jedna teška nesreća, koju na žalost nitko, od 182 putnika i 9 članova posade, nije preživio. Tog 4. prosinca, 1974., mlazni putnički avion DC-8, nizozemske čarter kompanije Martin Airways, prevozio je hodočasnike, iz Indonezije u Meku. Trebao se spustiti na međunarodni aerodrom Bandaranaike, nedaleko od glavnog grada Šri Lanke, no, u nevremenu koje je vladalo nad tim područjem, avion je iznenada izgubio pravac te je, samo nekoliko minuta prije slijetanja, udario u brdo i eksplodirao.
VIDEO Strah na Islandu: Magma je vrlo visoko prodrijela u Zemljinu koru
"U to vrijeme, Lufthansini letovi, na toj relaciji, nisu bili direktni pa je, na ruti prema Južnoj Africi, Boeing 747-100 sletio u Nairobiju. Kada je avion, u kom je tada bilo 140 putnika i 17 članova posade, krenuo iz kenijske prijestolnice, na drugu etapu leta, za Johannesburg, u 7.54 ujutro, po lokalnom vremenu, dogodila se katastrofa." - 5, odnoso 7 zareza u jednoj rečenici... uglavnom nepotrebnih... i tako do kraja teksta...