Kako spojiti održivost i uspješno poslovanje? Što znači biti prva hrvatska B Corp tvrtka? Kako se proizvode eco-friendly tenisice? Kako razviti inovativan proizvod i s njime osvajati međunarodne nagrade? Odgovor na sva ova pitanja zna Domagoj Boljar, tvorac najzelenijih tenisica na svijetu. Njegova priča doista je nevjerojatna.
Domagoj nije običan poduzetnik. On je vizionar koji sa svojim startupom mijenja svjetsku industriju obuće. Kao direktor i suosnivač tvrtke Miret, koju je krajem prošle godine rebrendirao u Earthbound, stvara tenisice koje su 97 posto prirodne. Prva su obućarska tvrtka u svijetu s OEKO-TEX® certifikatom kojim se inače certificiraju pelene, dude, donje rublje i ručnici. Svrstani su među top 50 klimatskih tech startupa u CEE regiji prema PwC-u. S 15 godina iskustva u industriji obuće, Domagoj i njegov brat Hrvoje dokazuju da održivost i profitabilnost mogu ići ruku pod ruku.
– Tenisice su jedinstvene po tome što su, ovisno o modelu, izrađene od sedam do devet biljnih materijala i novozelandske vune. Svaki od tih materijala obrađen je vrhunskim novim tehnologijama koje potpuno isključuju toksične kemikalije u procesu proizvodnje, ali i u samom proizvodu. Zato, kada se jednom odbace, ne ostavljaju toksične tragove u prirodi. Napravili smo radikalnu ravnotežu između mode, ljudskog zdravlja i prirode – kaže Domagoj.
Ekotenisice iz Duge Rese nastale su kao dio obiteljske tradicije u proizvodnji obuće. Njihov je otac u devedesetima imao vlastiti brend. Preuzimajući tvrtku, braća Boljar transformirali su je u razvojni studio s malom proizvodnjom za luksuzne francuske i nizozemske brendove. Međutim, s vremenom su shvatili da ne žele biti dio industrije koja jako zagađuje okoliš. Tada su se odlučili na radikalan zaokret. Preusmjerili su svoje resurse, vrijeme, znanje i spoznaje u proizvodnji i korištenju obuće kako bi je redizajnirali na način da bude u skladu s prirodom.
– U poslu smo od samog početka nailazili na neočekivane teškoće. Kada smo u njega krenuli, održiva moda kao pojam nije postojala, a o mikroplastici se tek počinjalo govoriti. Bio je to jako zahtjevan put, bez kapitala, ali s velikom strasti – nastavlja Domagoj.
Kada su 2019. napokon razvili i predstavili proizvod, trebalo ga je pretvoriti u tržišni paket. Nisu se predavali i danas, pet godina kasnije dogurali su prilično daleko. Prepoznati su, prodaju diljem svijeta i nastavljaju se razvijati. Osim što imaju jedinu eko certificiranu obuću, oni su jedina tvrtka u Hrvatskoj koja s ponosom nosi B Corp certifikat, što znači da u svim segmentima poslovanja zadovoljavaju najviše standarde ekološke, upravljačke i društvene odgovornosti. Imaju sedam zaposlenih, ali nemaju vlastitu proizvodnju, nego je organiziraju u partnerskim tvornicama.
Pioniri su održive mode u Hrvatskoj, ponosni što kompaniju od samog starta grade u skladu s visokim kriterijima zaštite prirode i ljudskog zdravlja, ali i odnosa prema zaposlenicima i društvu. Dugoreške se tenisice mogu nositi u sva četiri godišnja doba. Cijena jednog para od 120 do 180 eura za naše se pojmove možda čini relativno visokom, ali 80 posto njihovih proizvoda ionako odlazi izvan hrvatskih granica – u Njemačku, Austriju, Švicarsku, Švedsku, SAD i druge zemlje. Oni koji ih nose kažu da su im idealne zato što su jednostavne, lagane i dugo traju. Tenisice prodaju putem interneta, preko kojeg pronalaze istomišljenike i podupiratelje diljem svijeta.
– Materijali koje koristimo imaju nevjerojatne karakteristike. Htjeli smo posegnuti za prirodnim rješenjima jer su ona zapravo najjednostavnija i najbolje prilagođena onome što želimo, a na sve to pridodala su se i neka čarobna svojstva. Primjerice, vuna vas ljeti izolira od vrućine, a zimi vas grije. Isto je i sa svim drugim. Naši materijali ne samo da su prirodni nego su i antigljivični i antibakterijski, tako da dišu i ne smetaju zdravlju kože i noge – ističe Domagoj.
Nisu ih primijetili samo kupci nego i investitori, poglavito oni iz Europske unije. Svejedno im je prepoznaju li ih zato što cijene njihov radikalno ekološki pristup ili zato što im se obuća jednostavno sviđa. Jer kupnjom zelenih tenisica svaki kupac i investitor postaje dio rješenja problema onečišćenja okoliša.
FOTO Isprobali smo pomoću AI-a pronaći savršenu tenisicu za svako stopalo, rezultati su iznenađujući!